Totte_S
brevik skrev:
Kom på en sak.

Om man gör "ramen" med 145x45 och sen vill man ha staket stolpar i hörnorna. Hur ska man fästa dom? om jag hade tänkt att ha 90 graders vinkeljärn för att fästa ihop "ramen".

Ska man göra på något annat sätt?

Altanen kommer att ligga på backen upp-pallad på gatsten.

Skippa vinkeljärnen, sätt stolpen i hörnet och spika/skruva fast reglarna i stolpen. Vips klart  ;)
 
Ok det låter bra! Jag tror jag skruvar 95x95 stolpar på insidna av regelverket utan att "jacka ur" dem. Stolparna blir infällde en bit i golvet men jag tror det kommer att se ok ut.

Vagnsbultar för att fösta stolparna i regelverket?

Totte_S skrev:
Skippa vinkeljärnen, sätt stolpen i hörnet och spika/skruva fast reglarna i stolpen. Vips klart  ;)
 
Totte_S
brevik skrev:
Vagnsbultar för att fösta stolparna i regelverket?
Vagnsbult med stor bricka & mutter och är aldrig fel! Lätt att hålla kolla så att sakerna hamnar där de ska. Eftersom räcket kanske utsätts för lite hängande och klängande kan du med fördel använda två muttrar eller eller en låsmutter så riskerar du inte att de lossar lika lätt. Kan ändå vara idé att se över dem mot slutet av säsongen efter att träet torkat till.
 
Tack för alla bra tips Totte_s. Ska beställa materialet i eftermiddag.
 
Vi har använt oss av två 45x95 vid vår förstukvist. Vi spacklade sedan springorna och målade allt vitt. Nu kan ingen ana att det från början var två reglar ihopsatta.

/Anna Maria
 
Ett tips..... måla inte nytt tryckt virke.... färgen kommer o flagna av.
 
Om du menar mitt bygge så har det tryckta från förra sommaren och verkar idag vara torrt och fint.
 
Menar ingen speciell ;)
Det tar ett bra tag innan man kan måla bara.
 
Jocke4u: Jag har redan tittat på ditt bygge (flera gånger:)). Ser väldigt proffsigt och snyggt ut.
 
Trevligt att du gillar bygget :)
Ledsen om sidorna laddas långsamt ibland då de ligger på hemmaservern och ibland pågår det viss nedladdning :surprised:

Just nu håller vi på med att bestämma vilka färger som det skall bli och vips fick man måla om lite ....

Vad tror ni om detta: http://test.jarkeborn.se/Hus_color.pdf ?
Som det ser ut idag finns här: http://test.jarkeborn.se/Hus_color_original.pdf

Tacksam för feedback!

Mvh Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.