"Vaximpregnerat" är väl vanligt AB-impregnerat där man tillsatt vax för att slippa olja det årligen? Eller? Minns att de hade något sådant i Äntligen hemma som väl kom från något företag som heter Ultrawood. Man bör ju uppnå samma effekt genom att vaxa en vanlig tryckad trall efter ett år?
 
frhe skrev:
"Vaximpregnerat" är väl vanligt AB-impregnerat där man tillsatt vax för att slippa olja det årligen? Eller? Minns att de hade något sådant i Äntligen hemma som väl kom från något företag som heter Ultrawood. Man bör ju uppnå samma effekt genom att vaxa en vanlig tryckad trall efter ett år?
hej
ja jag har med hört att det vart nåt på tv.
nej ytan blir långt ifrån detsamma.
trallen finns bara i uddevalla enligt va dom själva sa.

mvh
snickar estwing
 
roslagsmahogny e grejjer de
 
J
estwing skrev:
då e det nog ej vaximp du provat.
en satans skillnad min vän....

mvh
snickar estwing
Min vän, det är visst vaximpregnerat jag provat och jag var inte det minsta imponerad.


Stureholm Träimpregnering
Stureholmsvägen 8
451 55 Uddevalla

Tel: 0522-155 20
Fax: 0522-155 60

E-post: info@stureholm.se

http://www.stureholm.se/



Vad menar du att de skulle vara för skillnad som är så enorm?
 
du menar att det inte är skillnad på vanlig trall mot vaximp???
då har du ej provat, det är en väldans skillnad.

ja den adressen gav jag dig för du hittade den inte.
inlägg 109 i : mitt projekt skrev jag det, du frågade mig VART detta fanns då du försökt googla efter vaximpregnaerat norrlandsvirke...

skillnaden är: norllandsvirke med täta årsringar, en mycket slätare yta, väldigt lite kvistar i+ många längder då det är kvistfritt, måttet stämmer till nästan alla trallbrädor alltså 120 mm, skiten fastnar ej på detta då¨vanlig trall drar åt sig skiten i luften å blir gråsvart..nackdelen är priset: 17,70kr/m men väl värt varenda spänn.
mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
J
estwing skrev:
du menar att det inte är skillnad på vanlig trall mot vaximp???
då har du ej provat, det är en väldans skillnad.
Vilken underligt attityd du har estwing.

Anklagar du alltid för för att ljuga när de inte tycker som dig?

Kan du inte förklara vad du upplever för skillnad som är så enorm för jag uppfattade det inte ?
 
om du läser allt så ser du!
anklagar ingen.
säger bara att det är en enorm skillnad.
gillar du ej vaximpregerat så bryr väl jag mig ej om det.
din fråga var vilken skillnad det var.
om du nu frågar vilken skillnad det är så kan du ej ha använt detta virke..
annars hade du ej ställt frågan samt frågat mig förut vart man köper detta m.m..

jaja thats it...
natti

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
J
estwing skrev:
om du läser allt så ser du!
Din lilla charmknutte!

Det där skrev du ju efter mitt inlägg, du redigerade ju senast 21:37

estwing skrev:
skillnaden är: norllandsvirke med täta årsringar, en mycket slätare yta, väldigt lite kvistar i+ många längder då det är kvistfritt, måttet stämmer till nästan alla trallbrädor alltså 120 mm, skiten fastnar ej på detta då¨vanlig trall drar åt sig skiten i luften å blir gråsvart..nackdelen är priset: 17,70kr/m men väl värt varenda spänn.
mvh
snickar estwing
Och det känner du när du går på det??

Stureholms tryckta Norrlandsvirke är ju exakt samma virke fast det har inte vax impregnering då...

Oljar du Stureholms tryckta Norrlandsvirke med någon vattenbaserad olja så uppnår du samma effekt som med vaxet och virket mörknar inte heller.
 
nej du skrev 21:38 å jag skrev 21:37 alltså innan daj,putteputt. haha.
där har du fel för att oljar du in så fastnar skiten i oljan å blir då svartgrått.
med vaxet så stöter du bort detta åp lättare att hålla rent.
vet du hur vax funkar på en bil lr oljar du in lacken me?*hihi*
ge dig nu john, jag har rätt i detta jag pratar om.

mvh
snickar estwing
 
J
estwing skrev:
nej du skrev 21:38 å jag skrev 21:37 alltså innan daj,putteputt. haha.
där har du fel för att oljar du in så fastnar skiten i oljan å blir då svartgrått.
med vaxet så stöter du bort detta åp lättare att hålla rent.
vet du hur vax funkar på en bil lr oljar du in lacken me?*hihi*
ge dig nu john, jag har rätt i detta jag pratar om.

mvh
snickar estwing
Visst du har rätt...
 
Tänkte bara säga att min ca 15år gamla brygga i plast-trä lika väl kunde varit byggd igår, som ny men om det är snyggt är en annan sak då.
Personligen gillar jag dock den antracitgrå och garanterat halk o flisfria ytan...
 
J
Tossegubbe skrev:
Tänkte bara säga att min ca 15år gamla brygga i plast-trä lika väl kunde varit byggd igår, som ny men om det är snyggt är en annan sak då.
Personligen gillar jag dock den antracitgrå och garanterat halk o flisfria ytan...
Häftigt, kan du inte fixa några bilder?
 
ok inte så bra bild kke men man ser färgen iaf...
 
  • bryggan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Tossegubbe skrev:
ok inte så bra bild kke men man ser färgen iaf...
Vad är de för fabrikat?
 
Just dessa finns inte att köpa längre men säkert liknande hos dom flesta leverantörer skulle jag tro? har sett en liknande som ser ut som en stor råspont typ 200x40 och används mycket i hästboxar bla så kollar du med ngn tillverkare av sådana så hittar du nog dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.