Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det ställer inte till det. Men som har kommit upp i tråden kan sikttriangeln för gata-utfart ställa till det om trädäcket är för högt. Men det är inte en bygglovsfråga utan en trafiksäkerhetsfråga. Kommunen kan agera mot uppstickande saker som din häck och eventuellt ditt trädäck via tillsynen om de tycker det är trafikfarligt. Rätt ovanligt, hela Sverige är fullt av häckar och buskage som blockerar sikttrianglar vid utfarter. Vid korsningar är nog en och annan kommun hårdare med sikttriangeln.
Ok, då har jag en ny issue då.

Häcken är nödvändig för att idén med altanen ska fungera (måste ju vara högre än altanen för att skapa insynskyddet). Hur fungerar plank med 50% luft då, samma siktregel?

Den enda sikten som blockeras är alltså min egna uppfart och det finns inga andra korsningar inom 2,5 m. Gäller här även siktregeln?

Och jag kan säga så här, om min häck bör vara på max 70 cm, ja då blottas hela min fastighet och det blir inte mycket till trädgårdsliv inte (då fastigheten är upphöjt med 1 m)

Är väldigt sugen på detta projekt, skulle ge oss fina nya ytor (2 m bred slänt X 10 m lång). Dvs 20kvm altan.
 
BirgitS
Det är alltså en trafiksäkerhetsfråga, dvs. du ska kunna se tillräckligt bra om det kommer ett barn gående längs din tomtgräns så att du inte kör på det när du kör ut. Det gäller en triangel där de två korta sidorna är 2,5 m och inte hela din tomtgräns.Du kan sätta en hög häck på diagonalen (längs hypotenusan) 2,5 m från hörnet, som den röda linjen i bilden här fast med 2,5 m i stället för 10 m: https://www.byggahus.se/forum/threads/hoerntomt-sikttriangel-vad-gaeller.335171/
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.