Jag fundera på att bygga en altan enligt bifogad ritning.
Höjden på altan blir ca 135 cm över mark.
Jag funderar på att använda räcket i SÖ som ryggstöd för en bänk
Vet ni om det finns några som gjort det tidigare och i såfall om det finns ritningar/bilder. Alternativt fast eller fällbar bänk.
För övrigt tar jag emot förslag på utseendet av vår altan huset i N är ett garage, och den gröna blaffan ska föreställa ett äppelträd.
Däcket kommer att läggas med bruntryckt 28*120 med räfflorna neråt, det är tänkt med en ram av två brädor runt.
De violetta bärlinorna har mått 45*195 och de bruna reglarna är 45*145
Violetta ringar är plintar med stolpar och de violetta rektanglarna är lecablock som bärlinorna ligger på.
 
  • ritning altan_8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret Anders71
Jag funderar på om det blir stor belastning på räcket?
Man har ju någon 120 kgs släkting som säkert kommer på besök:O
Det blir kanske en fristående bänk med räcket som ryggstöd jag hittade den här på forumet. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/92601-langbaenk.html

Den ser stabil ut.
 
Ja alltså det skall ju se bra ut samtidigt som den inte skall svikta och ge en känsla av osäkerhet.
Din 120kg släkting kanske utgör 5% av användarfallen och vad sviktar inte i kontakt med denne?
Det skall heller inte bli ett skyddsrum.
En bänk kan man ju alltid dra en snedsträvare från under knäna bak till väggen eller i ditt fall räckesstolparna. Så man slipper sparka sönder tårna.
Mina räckesstolpar blir 95x95or med 45x145 som linor.
Själva bänken blir nog på 45x95:surprised:r Det är som sagt 3 längdmetrar och de 2 "konsolerna" sitter ca 1.2-1.5 meter emellan.
Man kan "fuska" med T-sätta trallbrädorna undertill. Man blir ju ensam eller två på CC-måttet.
Brottas just nu med ställbar ryggvinkel eller om jag skall låsa den.
Hur som så kan man ju anpassa placeringen av konsolerna så 120kg röven hamnar ovanpå :).
Planken är trallplank 120x28.
Sedan kan man börja fundera på vridning.
Nu bara resonerar jag lite men ungefär (kommer säkert få mothugg för det var ett tag sedan)
En bänk som har en sitthöjd om ca 50cm - jag gör det lätt - och som har ett utstick av 50-60 cm, dvs 30 får vid 1meters nedstick på konsolerna drag, skjuv och tryckkrafter i infästningarna av 1200^2=F^2+F^2.
F=848N fördelat på 2 infästningar á 2 franska skruvar. =210N.
Det vore ju fan om man inte kunda lasta en fransk 8mm med 20kg!
Om man dessutom lägger konsolens stolpe på insidan uppstår vridningen runt den och då borde väl dragkrafterna bli tryck trä mot trä. Kan tänka mig att det kan trassla med hålkanttryck/förslitning.
(Snart har jag byggt en evighetsmaskin.)
Momentmässigt skall 360 Nm mothållas nån meter nedanför vridcentrum i golvplanet. 180 N på 4 franska.
45 N styck - jag tror det håller.
Man kan ju ställa konsolerna på skor mot backen också....
Och väger man 120kg kanske det inte fungerar med en 60 cm djup bänk.
Och han kanske har en kompis...
Lycka till - vi hörs!
 
Redigerat:
Vad jag förstår ska du ha bänken på utsidan,
Då får du inte samma belastning på stolparna som jag får.
Du får stöd mot altangolv och reglar, jag får stöd mot (inget) och det kommer inte att hjälpa om jag sätter en snedsträva mot stolpfoten.
Stolpen och räcket kommer att bli som en pilbåge. Jag hade tänkt skruva och limma ihop 2 st 45*100
Jag tror att det funkar för dig, men inte för mig som ska ha bänken på insidan.

Det lutar åt att jag gör en bänk som passar till vår Hillerstorp möbel

Det var alldeles för länge sedan jag gick på en fysik lektion så där håller jag med dig;)
 
du har ju 1.7 meter vinkel (CC60*2*1.414)
Varför sätter du inte bänken som ett T rätt ovanpå plintlinjen?
50% överhäng 50% över trallen. Du vet perrongtak-stil fast nedskalat.

Extra stolpe på mitten som inte plintas och/eller T-skruvade sittbrädor.
Då böjs de ingenstans. Ett nätt ryggstöd kan man ju lägga dit i form av räcke ( imitt fall ölglas-hål-bräda). Själva har vi 2 meter dropp till marken så jag kommer ha räcke både UNDER och OVAN sittytan.

====
Jo visst skall vi ha den på utsidan - kanske skulle ta och zooma den där och dumpa ut den. Sitter den som vi skall ha den skall ju lite pirr ingå utan att bli spännande.
bänk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här skall egentligen bälina A vara utanför och xtralinan innanför. Tänkte jag mig.
 
Redigerat:
Spännade projekt du har , ska du använda trepunktsbälte?d^_^b

Jag tror att jag kommer att ha en lösbänk med räcket som ryggstöd.
Blir nog bäst i mitt fall, fördelen är att man kan flytta den till en anna del av altanen om man behöver sol eller skugga.
 
Då kan man flytta dem intill väggen om våren när det fortfarande är svalt ute.
Altanlivet hos oss är ganska stort så det finns gott om stolar.

Vi kommer att göra en "lattetrappa" med 40x40 steg så man kan sitta i den.
I den kommer jag lägga flyttbara 20x20 lådor som blir mellanstegen.
Dessutom tänker jag mig "avhuggna pyramider" ca 2-3 stycken som skall ha olika vinklar på sidorna. Åt ena hållet "ligg-ryggstöds-slö"-vinkel, åt andra hållet "sitt-ryggstöds"-vinkel. Vinkelräta sidor. Pallhöjd.
Dessa "sneda" tärningar får då tre användningsområden.
Lite moduler liksom.

Jag tror det kan funka - annars blir det bränne av dem - :D
Göra om och göra rätt - men det får jag höra sen...
 
Har du några bilder på altanen med lattetrappan och pyramiderna eller brann de bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.