Byggdetvå långbänkar till i helgen då jag skulle få främmande för att fira min 30 års dag... tänkte att det kanske finns någon som kan få lite inspiration av mitt lilla bygge för egna sköna sommarbyggen.

DSC00493.JPG
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Tack för tipset, snyggt jobbat. Har du några detaljbilder på infästningar och skarvar för att få bänken stabil? Dimension på virket?
 
Har två bilder i mobilen... fixar fler i kväll!

kommer inte ihåg alla mått men jag kommer ihåg dimentionerna.

bänken och benen är gjorda med 145/45mm reglar (benen är endast limmade)
tre stycken tvärgående 45/45mm skruvade under bänken
två stycken bitar 70/45mm som fötter till benen
sen har jag använt 45/45mm som stöttar benen så att de ej skall slå ihop
till detta behövs sedan 6st gångjärn tre till på varje ben, två för att fästa benen i bänken och en för att fästa "stöttan" i benen
har även använt 5mm rundstav och 4 st 100mm stumar av 45/45mm för att låsa stöttorna i bänken (kommer bilder på det om någon dag)

Antar att detta låter som grekiska men jag finns här hela veckan lång! :D

DSC00491.JPG

DSC00492.JPG
 
JadedHeart skrev:
Byggdetvå långbänkar till i helgen då jag skulle få främmande för att fira min 30 års dag... tänkte att det kanske finns någon som kan få lite inspiration av mitt lilla bygge för egna sköna sommarbyggen.

[bild]
Trevlig bänk! Hade jag varit dig hade jag dock sågat av 45x45an som sitter mitt under bänken i 45 grader, så att den inte syns så mycket. Jag menar alltså den som syns på första bilden, mitt under bänken.
 
Daniel_N skrev:
Trevlig bänk! Hade jag varit dig hade jag dock sågat av 45x45an som sitter mitt under bänken i 45 grader, så att den inte syns så mycket. Jag menar alltså den som syns på första bilden, mitt under bänken.
Tack för tippset det ska jag nog göra...

MMR: Jag har inte hunnit med att fotta något som jag lovade, ska försöka få tid till det snarast =/
 
Tack för de bilderna som kommit upp, i övrigt är det ingen brådska, det är inte så att man har brist på projekt direkt :)
 
Oki det är bra det för bilderna kommer nog att dröja lite till... tog några bilder i helgen (med mobilen) men så glömde jag data kabeln till mobben hemma i morse. :D

Jaja men det kommer så småning om...
 
Ja då har jag fått tummen ur då...

För den som är intresserad så finns det fler bilder på WEBBEN :D
 
Kanske är dags att lägga upp de där dimensionerna på bänken snart :D
 
Kan ju visserligen upplysa om att bänkarna har stått pall för mycket inklusive att stått ute varje vinter... Inte alls tokigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.