F Fixaren06 skrev:
Menar mer om man struntar i att gjuta och sätter ned stolpsko direkt i hål i berget?
Det går precis lika bra det finns stolpskor som är gjorda för det. Använd kemankare eller motsvarande för att fixera.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för höjder vi pratar om här egentligen

Du måste ju bygga stolpar och plintar i lod, annars uppstår sidokrafter som är helt onödiga. Är stolparna väldigt långa kan du ju behöva ha horisontella reglar som fixerar dessa i berget (typ mittpå stolpen) och du behöver förstås också diagonalstaga konstruktionen. Allt detta är ju dock väldigt beroende av hur högt vi pratar om här...
Inte så högt. Högsta punkten i framkant blir väl runt 1,6 meter.
 
F Fixaren06 skrev:
Inte så högt. Högsta punkten i framkant blir väl runt 1,6 meter.
Ska du borra direkt i berget,så måste du veta hur man linjerar upp allt , så dom kommer exakt i linje och det är svårt även för proffs. Med plint kan det missa på några centimeter i linjen.
 
F Fixaren06 skrev:
Menar mer om man struntar i att gjuta och sätter ned stolpsko direkt i hål i berget?
Okej, då förstår jag. Det är ju egentligen inte så svårt. Bara du först ritar upp exakt hur verandan ska se ut. Mät sedan upp exakt centrum på varje stolpe. Sedan borrar du precis där. Häll ner någon form av kemankare, sätt ner stolpskon. Stolpskon ska inte tryckas hela vägen ner, utan ca 2-3cm ifrån. Detta för att stolpen inte ska stå i vatten. Sen är det inte nödvändigt att stolpen står hundraprocentigt centrerat i stolpskon. Så om du har råkat borra 1-2cm fel, så är inte det någon fara.
 
  • Gilla
Fixaren06 och 1 till
  • Laddar…
Hade jag byggt om altanen på berg så hade jag använt murarsnöret mer. På murarsnöret häng på ett lod, så går det fort att märka ut borrhål. Borra med lite vingelmån. I borrhålen blås ur, i med ankarmassa, i med stolpskor. Ingen plintgjutning. Dubbla 45x90 skruvlimmat som stolpar. Den ena kortare så att reglarna får rätt höjd att vila på.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.