Vi ska bygga en altan längst med hela huset, dvs 14 meter. Problemet är att huset är byggt på sluttande berg(som en trappa) och att berget sluttar uppåt där altanen ska byggas. Det betyder att den blir allt från 0.75m tills lite över 4m dup!
Finns det någon som har byggt något liknande eller har bilder?
Väldigt tacksam för lite info!
 
En granne har en stor sten som han har byggt in i altanen, blev väldigt snyggt! Tyvärr känns det lite avigt att fotografera tomten hans... Men din idé låter bra!
 
Synd att du inte har någon bild... men jag förstår problemet.
Vore kul om någon kunde posta en bild av en sådan altan.
 
  • Gilla
Sigurdh90
  • Laddar…
Hittade en bild på nätet! Kanske något nytt? http://altan.nu/ Kolla Andalens bilder i Gallery...
 
bregje skrev:
Vi ska bygga en altan längst med hela huset, dvs 14 meter. Problemet är att huset är byggt på sluttande berg(som en trappa) och att berget sluttar uppåt där altanen ska byggas. Det betyder att den blir allt från 0.75m tills lite över 4m dup!
Finns det någon som har byggt något liknande eller har bilder?
Väldigt tacksam för lite info!
Har ingen egen erfarenhet, men som Du beskriver situationen låter det som att det iaf finns två saker att tänka på:

1. Dräneringen. Det är inte kul att behöva riva altanen för att dränera om.
2. Planera altanen så att trallbrädorna läggs ut från huset, istället för parallellt med ytterväggen. Då blir det enklare att kapa dem mot berget
 
En gammal bild med dottern.
 
  • altan_berg.jpg
Tack, Anna och Wigert! Det var skönt att se några bilder.
Det var intressant att fundera på att ha brädorna ut från husväggen. Vi tänkte att ha de parallelt så att man inte skulle behöva kapa varje bräda men det är kanske fel tänkt? Det måste vara enklare att kapa kort sidan av en bräda?Nu gäller det lösa alla momenter med bärlinor och bjälkor.
Dräneringen är i ordning. Allt vatten som kommer ner från berget leds bort åt sidorna.Där huset 'börjar' är det en meter ner mot marken.
Bif. lite bilder
 
  • DSC00174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00173.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ritar och tänker och ritar...
Problemet vi möter nu är hur gör vi en konstruktion så att de 'sista bitarna' längst ut mot berget (om vi lägger brädorna ut från huset) får tillräckligt med stöd. Allt som möter berg, om det nu är bärlina eller golvbjälk, ska sågas ner så att det blir en mjuk övergång så att säga.
 
Nu har vi en ritning. Vi har tänkt om och lägger altanen på samma höjd som 'balkongen'. Problomet är fäste av golvbjälkar i den ene bärlina eftersom det inte är en 90 gr vinkel. Sedan undrar jag om man ska använda bjälkskor eller om det räcker med vinkeljärn emellan bärlinor och golvbjälkarna?
Bifogar en ritning. Svart är bärlinorna och grönt golvbjälkarna om jag användar terminologi rätt:).
På den ena sidan är det ojämt pga berget.
 
  • Altan-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan någon ta sig en tit på ritningen?
Stor tack!
 
bregje skrev:
Nu har vi en ritning. Vi har tänkt om och lägger altanen på samma höjd som 'balkongen'. Problomet är fäste av golvbjälkar i den ene bärlina eftersom det inte är en 90 gr vinkel. Sedan undrar jag om man ska använda bjälkskor eller om det räcker med vinkeljärn emellan bärlinor och golvbjälkarna?
Bifogar en ritning. Svart är bärlinorna och grönt golvbjälkarna om jag användar terminologi rätt:).
På den ena sidan är det ojämt pga berget.
Om jag förstår problemet rätt så handlar det om den bärlina som är längs till vänster i bild? Jag hade använt en kombination av vinkeljärn (ja, det fungerar även inte vinklarna är räta) och skråspikning. Det Du skriver om balkskor förstår jag inte riktigt. Dessa kan endast användas om hela konstruktionen ligger i samma plan.
 
Tack Don_Tom!
Till slut bestämde vi oss för att 'räta' ut den vänstre bjälk. Det blir snyggare på det sättet.
Du hade rätt om relationen bärlinor-golvbjälkar.
Min man håller på för fullt nu- jag sittar och tittar iom att jag har en bruten fot.
Ska ta bilder så att ni kan t del av processen!
 
Det kommer bli så bra!
 
  • DSC00269.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00267.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norsbol218
  • Laddar…
Lite till bilder. Jag har inte hunnit ta några med staketet men kommer att lägga upp även de!
 
  • DSC00301.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00283.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00281.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.