R roniish skrev:
Och att inte lita pÄ slÀktingar...
Absolut viktigast 😁
 
  • Gilla
  • Haha
Talskog och 6 till
  • Laddar…
Jag tror ocksÄ du kommer bli nöjd. En sak till, passa pÄ och njut av ditt byggande nu. Sen kan du sitta och njuta pÄ din fina altan och fundera över nÀsta projekt.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
T
Pythagoras sats, det Ànda vÀrt att minnas frÄn skolan matte. .
 
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
R roniish skrev:
Det lÄter bra. DÄ fÄr det vara. Jag fÄr nöja mig med detta - och att jag sparade 60.000kr i arbetskostnad men dÄ har jag definitivt lÀrt mig till nÀsta gÄng hur viktigt det faktiskt Àr att det blir 100% korrekt i mÀtningen frÄn början. Och att inte lita pÄ slÀktingar...
Det sista du sÀger Àr nÀstan viktigast.
SÄ mÄnga gÄnger jag bannat mig sjÀlv för att jag lyssnade pÄ en slÀkting som ville vara positiv "det dÀr mÀrker du inte nÀr det Àr klart".
Jo det gör jag, och jag stör mig nÄgot fruktansvÀrt..
 
  • Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
A
Vad Àr djupet pÄ altanen? AlltsÄ hur mÄnga brÀdor i bredd blir det? TÀnker chansen bör vara god att kunna ta hem mycket genom att ha olika avstÄnd mellan brÀdorna. AlltsÄ typ lÀgga pÄ 125 mm avstÄnd i ena Ànden av altanen och 127 i andra. Tror DU kommer kunna se det men ingen normalt funtad gÀst. :)

Har gjort sÄ med lite panel i mitt gamla hus dÀr ingenting Àr rakt, ser perfekt ut.
 
  • Gilla
roniish
  • Laddar…
Trallen kommer nÀstan garanterat ha olika fuktighetsgrad nÀr du lÀgger den, sÄ de kommer svÀlla/krympa olika. Jag tror att du utan problem kan lira bort centimetrarna. Har sjÀlv behövt göra liknande, det Àr inget som syns sen.

Jag skulle sÀga att val av trallskruv Àr viktigare. Har C4 hos mig (145x34mm trall) och mÄnga skruvar har rostat och gÄtt av. Satsa pÄ nÄn lÀmplig A-klass istÀllet.
 
Z z_bumbi skrev:
Som redan föreslagits.
MÀt 3,4, 5 i hörnen sÄ ser du om det Àr snett.
FrÄn ett 90 graders hörn mÀter du 3 m lÀngs ena regeln, dra ett streck.4 m lÀngs den andra, dra ett streck. Nu ska du ha 5 m mellan strecken. Annars Àr det inte 90 grader.
Upprepa i relevanta hörn.
Blir 3,4,5 m för lÄngt sÄ mÀt 1,5 2 2,5 m eller nÄgot annat lÀmpligt mÄtt. Det Àr förhÄllandet 3,4,5 som mÄste uppfyllas

SÀtt en bit tejp i alla hörn som diffar mycket, en pil mot sidan som Àr mÀtt och skriv diffen med plus eller minus. LÀngre Àn 5 sÄ Àr vinkeln för stor, mindre Àn 5 Àr den för liten.
Man kan ju anvÀnda Pythagoras sats ocksÄ.!
Den fick alla lÀra sig i skolan.
Z z_bumbi skrev:
Som redan föreslagits.
MÀt 3,4, 5 i hörnen sÄ ser du om det Àr snett.
FrÄn ett 90 graders hörn mÀter du 3 m lÀngs ena regeln, dra ett streck.4 m lÀngs den andra, dra ett streck. Nu ska du ha 5 m mellan strecken. Annars Àr det inte 90 grader.
Upprepa i relevanta hörn.
Blir 3,4,5 m för lÄngt sÄ mÀt 1,5 2 2,5 m eller nÄgot annat lÀmpligt mÄtt. Det Àr förhÄllandet 3,4,5 som mÄste uppfyllas

SÀtt en bit tejp i alla hörn som diffar mycket, en pil mot sidan som Àr mÀtt och skriv diffen med plus eller minus. LÀngre Àn 5 sÄ Àr vinkeln för stor, mindre Àn 5 Àr den för liten.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Beror pÄ hur 'noga' du Àr och hur lÀtt du retar dig pÄ saker inte Àr 100% sjÀlv skulle jag tveklöst rycka upp en del och föröka göra om, troligen behöver man inte göra om allt men en hel del om man vill 'fÄ det sÄ bra som möjligt'.
Men ett generellt tips Àr att anvÀnda ögonen, alltsÄ gÄ en bit bort ifrÄn altanen, sÀnk blicken sÄ den följer lÀngdriktning och höjd , dÄ ser du direkt vad som diffar och var du skulle kunna göra en insats för att göra det bÀttre. Samma nÀr du lÀgger trallen, gÄ en bit frÄn *ofta* och titta pÄ hur trallen ligger relativt all annan och huset. I slutÀndan Àr mÄtten i sig inte sÄ viktiga om allt ser rakt och korrekt ut (bÄde i höjd och lÀngd). DÀr kan du Àven se hur det blir nÀr du behöver t.e.x kompensera en kortsida med 6cm över totala lÀngden. En rekommendation Àr att mÀta ut en linje ca. 6 trallbredder bort och sÀtt den raden hela vÀgen med nÄgra fÄ tillfÀlliga skruvar, titta och titta igen, ser det bra ut sÄ lÀgg de 6 raderna mellan med fördelat avstÄnd och sist fÀst 'riktbrÀdan' korrekt'. Sen fortsÀtt pÄ samma sÀtt. Att bara lÀgga rad för rad krÀver mer noggrannhet för det inte ska dra ivÀg dÄ brÀdorna sÀllan Àr speciellt raka/jÀmna.
 
  • Gilla
roniish
  • Laddar…
Har du U formade stolpskor pÄ plintraden lÀngst ut och dom Àr vÀnda pÄ "rÀtt" hÄll, sÄ kanske du kan flytta stolparna i skorna? Blir kanske pÄ grÀnsen med 3cm pÄ dom yttersta (om man utgÄr frÄn mitten och justerar Ät bÄda hÄllen, blir till att skarva in lÀngre skruvreglar pÄ ena sidan och kapa pÄ andra) men du slipper iallafall gjuta nya plintar.
Annars Àr ju enklaste alternativet, som nÀmnts, att förskjuta trallen lite över hela ytan sÄ det döljs.
 
17m blir ca 140st 120 brÀdor, det blir ca 4mm att lorta bort pÄ varje brÀda. Lite vÀl mycket kanske. Skulle nog försöka flytta stolparna. Kanske gÄr en liten bit Àven om du inte fÄr dom 6cm flyttade. Kanske gÄr att borra ner en ny stolpsko i gjutröret pÄ rÀtt avstÄnd och fÀsta med ankarmassa om stolpen inte fÄr plats i befintlig stolpsko pÄ rÀtt avstÄnd.

Edit; det blev en hel faktor 10 fel i den berÀkningen, 0,4mm borde det bli, om jag nu inte fortfarande Àr helt snurrig.
SÄ lorta bort det och mÀt emellanÄt bara sÄ du trÀffar rakt. UrsÀkta, jag skyller pÄ smÄbarn och sömnbrist :)
 
Redigerat:
A
G gos84 skrev:
17m blir ca 140st 120 brÀdor, det blir ca 4mm att lorta bort pÄ varje brÀda. Lite vÀl mycket kanske. Skulle nog försöka flytta stolparna. Kanske gÄr en liten bit Àven om du inte fÄr dom 6cm flyttade. Kanske gÄr att borra ner en ny stolpsko i gjutröret pÄ rÀtt avstÄnd och fÀsta med ankarmassa om stolpen inte fÄr plats i befintlig stolpsko pÄ rÀtt avstÄnd.
FĂ„r jag frĂ„ga hur du rĂ€knat hĂ€r? HĂ€nger inte med. Är det 4 mm som behöver ordnas per brĂ€da Ă€r det pĂ„ tok för mycket!
 
yoloboi skrev:
FĂ„r jag frĂ„ga hur du rĂ€knat hĂ€r? HĂ€nger inte med. Är det 4 mm som behöver ordnas per brĂ€da Ă€r det pĂ„ tok för mycket!
Ibland gĂ„r det för fort! Åt skogen rĂ€knade jag :)
 
  • Älska
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
S sk0nk skrev:
Har du U formade stolpskor pÄ plintraden lÀngst ut och dom Àr vÀnda pÄ "rÀtt" hÄll, sÄ kanske du kan flytta stolparna i skorna? Blir kanske pÄ grÀnsen med 3cm pÄ dom yttersta (om man utgÄr frÄn mitten och justerar Ät bÄda hÄllen, blir till att skarva in lÀngre skruvreglar pÄ ena sidan och kapa pÄ andra) men du slipper iallafall gjuta nya plintar.
Annars Àr ju enklaste alternativet, som nÀmnts, att förskjuta trallen lite över hela ytan sÄ det döljs.
Jag satte justerbara U-stolpskor. Jag tÀnkte ocksÄ att jag eventuellt skulle försöka flytta in stolparna men just nu stÄr de pÄ pricken i mitten (vilket hade varit perfekt om allt var rakt, vilket jag trodde det var nÀr jag satte dem efter murarsnöret) men de mÄste förskjutas sÄ pass mycket inÄt att det inte blir vÀrt besvÀret. Jag kan inte flytta mer Àn max 2-2.5cm pÄ den absolut yttersta stolpen...

G gos84 skrev:
17m blir ca 140st 120 brÀdor, det blir ca 4mm att lorta bort pÄ varje brÀda. Lite vÀl mycket kanske. Skulle nog försöka flytta stolparna. Kanske gÄr en liten bit Àven om du inte fÄr dom 6cm flyttade. Kanske gÄr att borra ner en ny stolpsko i gjutröret pÄ rÀtt avstÄnd och fÀsta med ankarmassa om stolpen inte fÄr plats i befintlig stolpsko pÄ rÀtt avstÄnd.

Edit; det blev en hel faktor 10 fel i den berÀkningen, 0,4mm borde det bli, om jag nu inte fortfarande Àr helt snurrig.
SÄ lorta bort det och mÀt emellanÄt bara sÄ du trÀffar rakt. UrsÀkta, jag skyller pÄ smÄbarn och sömnbrist :)
Det Àr 28x145 brÀdor som kommer att komma pÄ plats och det Àr totalt ca 4.5m ut frÄn huset, sÄ ca 120-140 brÀdor totalt med fris och hela köret. 0.4mm give or take kÀnns dock helt okej. De kommer att fÀstas med dold trallskruv sÄ att skjuta ut brÀdor ytterligare lite mÀrks nog inte sÄ mycket.

Det dÀr med smÄbarn kÀnner jag igen. Det Àr vÀldigt svÄrt att fÄ tiden att gÄ ihop för att kunna skruva lite trall nu... :)
 
G gos84 skrev:
17m blir ca 140st 120 brÀdor, det blir ca 4mm att lorta bort pÄ varje brÀda. Lite vÀl mycket kanske. Skulle nog försöka flytta stolparna. Kanske gÄr en liten bit Àven om du inte fÄr dom 6cm flyttade. Kanske gÄr att borra ner en ny stolpsko i gjutröret pÄ rÀtt avstÄnd och fÀsta med ankarmassa om stolpen inte fÄr plats i befintlig stolpsko pÄ rÀtt avstÄnd.

Edit; det blev en hel faktor 10 fel i den berÀkningen, 0,4mm borde det bli, om jag nu inte fortfarande Àr helt snurrig.
SÄ lorta bort det och mÀt emellanÄt bara sÄ du trÀffar rakt. UrsÀkta, jag skyller pÄ smÄbarn och sömnbrist :)
Men nu skulle inte brÀdorna ligga pÄ den ledden utan pÄ runt 5 meter som Àr avstÄndet som diffar frÄn vÀggen. Det blir 37,5 brÀdor om de lÀggs tÀtt i smalaste Àndan och 38 brÀdor pÄ samma sÀtt i bredaste Àndan. Skillnaden blir Àr att det ska vara 1,6 mm bredare mellanrum i den bredaste Àndan om man rÀknar pÄ skillnaden mellan 4498 och 4567. Men gÄr det inte bara att lÀgga ut 36-37 brÀdor i bredd, i breda Àndan respektive smala Àndan och se om det blir orimliga skillnader i mellanrum?
 
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Skillnaden blir Àr att det ska vara 1,6 mm bredare mellanrum i den bredaste Àndan om man rÀknar pÄ skillnaden mellan 4498 och 4567. Men gÄr det inte bara att lÀgga ut 36-37 brÀdor i bredd, i breda Àndan respektive smala Àndan och se om det blir orimliga skillnader i mellanrum?
Visst kan man lÀgga ut dem, men 1.6mm Àr betydligt mindre Àn vad de kommer Àndra sig under Äret. Och *betydligt* mindre Àn skillnaden mellan rekommendationerna frÄn de som vet allt om trall-lÀggning hÀr pÄ forumet. :)

SÄ jag skulle sÀga:
Kör pÄ, skillnaden i bredd kommer du inte se, du sÄg den ju först nÀr du mÀtte. :)
Det Àr viktigare att du fÄr trallen att ligga i linje med varandra om du bygger med olika friser.
Du kommer inte ha igen arbetet med att justera stommen med en sÄ pass liten diff.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.