Halloj!

Jag bygger min första altan och har inte ens byggt en fågelholk innan så kanske tog mig lite vatten över huvudet - men nu är jag där jag är...

Jag fick hjälp med mätningen av en släkting och litade blint på att det var rätt och riktigt men nu när satte skruvreglarna idag reagerade jag på att jag fick göra dem olika långa vilket kändes märkligt, men jag köttade på...

Nu när jag använder en avståndsmätare så skiljer sig distansen från ytterkanten av altanen till husväggen ganska rejält, som max 7cm. Altanens totala bredd är 17.3m.

Bild 1:
Detta är mätt på högra kortsidan (sett om man står och tittar på altanen utifrån, mot huset) från ytterkant långsida mot husväggen, där det känns helt korrekt. Det skall vara 4500mm från husvägg till ytterkant av långsidan.

Hand håller en BOSCH laseravståndsmätare som visar 4,498 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2:
Detta är mätt någonstans i mitten av altanen från ytterkant långsida mot husväggen, och här är det alltså 69mm längre ut än på kortsidan.
Hand håller en Bosch laseravståndsmätare som visar mätning: 4.567 meter. Bakgrunden är suddig, med sten och trä synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag jobba med detta eller är differensen för stor? Måste jag riva ner hela ytterramen och kapa samtliga skruvreglar till exakt samma längd för att det ska bli rakt? Tips mottages tacksamt för jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta härifrån. Ingen trall är lagd än, men det är nästa steg...
 
  • Konstruktion av träramverk för altan vid hus, grusgrund, plastduk, pågående byggarbete, grönt landskap, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nå om du endast har ramen byggd kan du mäta 3x4x5M i hörnen så får du fram om det är vinkelrätt

så mäter du ut 4,498 på sista reglen som visar 4,567 och kapar bort överloppet så alla är raka så är du på rätta sida igen :D

det blir enklare så än att försöka pilla snett att se rakt ut.. MAN kan men tidsmässigt är det bättre sätt den tiden på annat =)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
nå om du endast har ramen byggd kan du mäta 3x4x5M i hörnen så får du fram om det är vinkelrätt

så mäter du ut 4,498 på sista reglen som visar 4,567 och kapar bort överloppet så alla är raka så är du på rätta sida igen :D

det blir enklare så än att försöka pilla snett att se rakt ut.. MAN kan men tidsmässigt är det bättre sätt den tiden på annat =)
Tack för svaret. Problemet är ju alltså att jag måste "flytta in" hela altanen rent praktiskt... D.v.s. om jag kapar skruvreglarna så måste jag även ta ner ytterramen (se sista bilden) och sedan demontera stolparna en och en och flytta in dem då ytterramen är monterad i stolparna. Det blir ju ett gediget arbete... :(
 
Diagonalmät altanen.
 
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
R roniish skrev:
Tack för svaret. Problemet är ju alltså att jag måste "flytta in" hela altanen rent praktiskt... D.v.s. om jag kapar skruvreglarna så måste jag även ta ner ytterramen (se sista bilden) och sedan demontera stolparna en och en och flytta in dem då ytterramen är monterad i stolparna. Det blir ju ett gediget arbete... :(
Ahhh nu ser man ^^ men jo kolla kryssmåttet... och kan känns surt att behöva backa ett steg när man vill ösa på... men det går snabbare när allt är "rakt" specielt när märkte det i det där skedet =)
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Du kommer aldrig att se skillnaden när allt är uppe och monterarat. Sålänge skruvreglarna går jämt. Ser även ut som du skall ha någon sort staket längst fram. Blir det heltäckande?
 
  • Gilla
pyamassnickaren och 1 till
  • Laddar…
Lite oklart inlägg. Med ett murarsnöre uppspänt från hörn till hörn kan du avgöra om yttre regel är rak.

sen skall avståndet till huset var samma i ytterändarna. Är det inte det så plocka bort och kapa.

sen är det ju som några skrivit viktigt att verandan är vinkelrät. Då kryssmäter man. Fråga så får du svar…
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du kommer aldrig att se skillnaden när allt är uppe och monterarat. Sålänge skruvreglarna går jämt. Ser även ut som du skall ha någon sort staket längst fram. Blir det heltäckande?
Det blir ett staket med 28x45 staketribbor. Jag tänker mest att den innersta brädan kommer att se lite "wonky" ut om den diffar i 6-7cm i bredd? nu är det ju över ett längre avstånd för all del...

-----

Jag skall ta och kryssmäta imorrn. Jag ägnade inte mig åt någon av dessa bitar alls eftersom jag bara tyckte det var skönt att slippa hela mäta/gräva-processen men tji fick jag, antar jag. Lite kruxigt att diagonalmäta nu när det sitter stolpar i hörnen och jag är själv men går säkert att hitta på någon metod för det med.
 
  • Gilla
Mnilsander
  • Laddar…
Som redan föreslagits.
Mät 3,4, 5 i hörnen så ser du om det är snett.
Från ett 90 graders hörn mäter du 3 m längs ena regeln, dra ett streck.4 m längs den andra, dra ett streck. Nu ska du ha 5 m mellan strecken. Annars är det inte 90 grader.
Upprepa i relevanta hörn.
Blir 3,4,5 m för långt så mät 1,5 2 2,5 m eller något annat lämpligt mått. Det är förhållandet 3,4,5 som måste uppfyllas

Sätt en bit tejp i alla hörn som diffar mycket, en pil mot sidan som är mätt och skriv diffen med plus eller minus. Längre än 5 så är vinkeln för stor, mindre än 5 är den för liten.
 
Ja, nog blev det snett...

Bilderna är tagna mot husfasaden med alla trallbrädor lagda dikt mot varandra samt från stolparna längst ut. Ena bilden är längst ut på en 4200m bräda och den andra är tagen i andra änden.

Skillnaden i distans till fasaden ser lite för brutal ut...
 
  • Undersida av takkonstruktion med takstolar, isolering och reglar, synlig från husgrundens perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av isolering mellan träbjälkar i takkonstruktion, skuggor och snickerimarkeringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totalt så diffar det ca 6cm på 17.3m. Det går inte att flytta in stolparna heller eftersom det blev fel redan i mätprocessen och därmed också gjutningen, så ska jag flytta på stolparna så måste jag flytta ut dem i luften för att det ska bli tillräckligt...

Är det möjligt att kompensera för diffen när man lägger trallen kanske? Eller försöka dölja att det är snett med någon typ av list på fasaden? Jag skall fästa trallen med dold skruv, om det gör någon skillnad.
 
R roniish skrev:
Totalt så diffar det ca 6cm på 17.3m. Det går inte att flytta in stolparna heller eftersom det blev fel redan i mätprocessen och därmed också gjutningen, så ska jag flytta på stolparna så måste jag flytta ut dem i luften för att det ska bli tillräckligt...

Är det möjligt att kompensera för diffen när man lägger trallen kanske? Eller försöka dölja att det är snett med någon typ av list på fasaden? Jag skall fästa trallen med dold skruv, om det gör någon skillnad.
Riv huset och börja om.....:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Urban R och 6 till
  • Laddar…
wildeside
R roniish skrev:
Totalt så diffar det ca 6cm på 17.3m. Det går inte att flytta in stolparna heller eftersom det blev fel redan i mätprocessen och därmed också gjutningen, så ska jag flytta på stolparna så måste jag flytta ut dem i luften för att det ska bli tillräckligt...

Är det möjligt att kompensera för diffen när man lägger trallen kanske? Eller försöka dölja att det är snett med någon typ av list på fasaden? Jag skall fästa trallen med dold skruv, om det gör någon skillnad.
Ja det går att dölja den diffen, ingen som ser om det glipar 2-3 mm mer i ena änden av en 17 meter lång altanen
 
  • Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Speciellt som brädorna i sig garanterat inte är raka.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Det låter bra. Då får det vara. Jag får nöja mig med detta - och att jag sparade 60.000kr i arbetskostnad men då har jag definitivt lärt mig till nästa gång hur viktigt det faktiskt är att det blir 100% korrekt i mätningen från början. Och att inte lita på släktingar...
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.