Då var möblerna på plats. En jäkla hög med bubbelplast och wellpapp i garaget blev resultatet. Det och jäkligt sköna möbler. Blev två olika uppställningsförslag. Det första som vi tänkte var soffan och fåtöljer mot kortändan och matplatsen på mitten, men det kändes inte helt rätt så vi gjorde ett snabbt byte. Blev lite kycklingpasta som premiärmåltid, det tänkta byggandet blev bortviftat lite nonchalant mot att sitta i den nya soffan och ta en öl och en rom och cola istället. Fästmön kom med förslaget att skippa marksten på kortsidan mot gräsmattan och bygga vidare med altan där istället. Det kan bli en fortsättning på det här projektet trots allt. Får väl se hur det känns när semestern kickar igång om man får lite kli i fingrarna. Tog en bild på trallen som har legat någon vecka nu. Den var i stort sett bomtät när jag la den och det är numera någon millimeters glipa över hela. Torkar bra i den här värmen, verkar spela mindre roll att det regnar lite då och då, krympet kommer ändå. Uppehåll ikväll förhoppningsvis då föräldrar, systrar, moster och kusin kommer på besök, annars blir det ut med markisen för det ska sittas på altanen oavsett.
 
  • DSC00865.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00867.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många tummar upp för ditt bygge. Roligt med folk som ger sig på saker som de inte gjort förut. Visar att normal händighet fixar det mesta, har egentligen aldrig trott på det där med tummen mitt i handen (hur skulle det se ut).
Funderar själv på nya möbler eftersom nån fick för sig att sno våra positionsstolar med dynor från altanen (bordet fick stå kvar, till vilken nytta?). Vore kul o höra om konstrottingen är bekväm o håller form/färg även efter några år.

Kjell G
 
Har blivit en paus i byggandet för att njuta av den delen som är klar. Det verkar bli en etapp två med trall i markplan längs kortsidan av huset. Blir nog inte så mycket byggande förrän efter semestern ifall inte lusten sprudlar fram. Konstrottingen är väldigt bekväm, kan inte uttala mig om färghållning och formhållning än mer än att det inte har ändrats på ett par veckor iallafall. Återkommer när jag rullar igång igen. Nu fortsatt njutande och grillande. Trevlig sommar!
 
Tja.
Har du bara skruvat i en skruv per trall? Ser så ut på sista bilden du postat. Ska man inte dra i två i varje så det inte kan vrida sig?
Snyggt byggt annars!
 
Har dragit två i varje ände och sen en per regel varannan i ytterkant och varannan i innerkant om du förstår hur jag menar. Om det visar sig att det blir för mycket vridning på några ställen så får jag väl dra i en till så att det blir två, men det ger väl sig inom några månader. Hittils tycker jag inte att det är någonstans det har vridit sig så att det stör än.

Håller som bäst på att mäta upp för etapp två. Ca 22 kvadrat i ungefärligt markplan. Vi hade tänkt att lägga sten där först men vi tänkte om. Det är förberett för att stenläggas så det blir nog en altan som vilar direkt på marken. Ska smyga över till grannen och se om han behöver sina gamla markplattor som ligger i en hög och skräpar. Sen blir det att räkna lite på materialåtgång och försöka få köpt allt innan semestern är slut till helgen. Sen blir det lite mer aktivitet igen.
 
hmm, skruva trallen ordentligt. inget ekonomisparande nu.
det SKALL skruvas 2 skruv i varje...

mvh
estwing
 
Ok, får rätta till det där så att det blir ordning på skruvandet. Funderade själv en jäkla massa fram och tillbaka och kom fram till att om jag körde en så kan jag komplettera. Har fått mig själv att släppa idén om soffan i änden mot gräset. Det kommer tyvärr att se idiotiskt ut just här, nästa gång kanske. Det blir en fortsättning på kortsidan dock och den är tänkt att jag ska ha klar helt och hållet innan oktober. Dags att ta fram almanackan och börja räkna baklänges.
 
Då var virket inköpt till etapp två. Dags att kavla upp ärmarna igen. Jag kan även tipsa om att ge fasen i att göra rent markisen från lavar och grönt jox när den hänger ovanför altanen. Sköljde av skiten från altanen med ett par vattenkannor efter att jag gnott en del. Det regnade i fredags kväll lite lätt så jag tänkte att naturen tar hand om resten. Dum idé! På lördagen ser jag lite småprickar på altanen, men tänker att det bara är fast skit som går lätt att ta bort. På söndagen har området med svarta prickar expanderat. Det är någon jäkla svamp/mögel så jag fick snabbt ta en sväng och köpa alg och mögeltvätt. Numera nästan inga spår efter prickar, men med en lite ljusare trall. Jag behöver kanske inte berätta om fästmöns reaktion, med ilska, besvikenhet och nästan tårar. Ibland är det ofta dumt att få för sig att man ska göra en liten grej och sen visa sig att det ger merarbet värt flera gånger med tid än det tog att ställa till det. Ja, jäklar. Dags att springa ner till grannen och ta hand om hans gamla markstenar att ha som bas för etapp två. Fortsättningen av altanen ska gå under fönstrena längs kortsidan på bilden. Första altanen var inte byggd när bilden togs, den ligger längs den högra långsidan.
 
  • DSC00665.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåså, då var har startskottet gått för etapp två. Fick lite tid och väder igår och har börjat så smått. Det blir mer jobbat på lördag förhoppningsvis. Fick tagit några bilder på stolparna till ramen etc. och även på hur det ser ut där den kommer att vara. Bestlutade mig som sagt för att bygga altanen på plattor eftersom den kommer att sitta så nära marken. Förutom det så är konstruktionen samma som första delen. Skruvar i en fransk skruv i änden mot marken så att den inte ska suga, sätter syllpapp mellan också för att få hängsle och livrem. Det blir två steg ner från "huvudaltanan" ner till denna, sen bygger jag som en plattform fram till första fönstret som ett väldigt långt steg. Har fått för mig att det blir fräckt. Tiden får utvisa. Frågor eller synpunkter tas emot med glädje. Ha det gött så länge!
 
  • DSC00908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00909.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00910.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00911.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KOmmer inte bultskallen att äta sig igenom syllpappen?
 
Inspirerande och mycket fint. Kul att följa jobbet.
 
risken kan va väldigt stor att du knäcker plattanm då du pungt belastar den med trycket av den franska skallen.
enligt mig en dum ide....
när jag sätter innetrappor då sätter jag en fransk i vangeln som stöter mot btg. som jag sedan justerar ner mot parketten...
e ditt fall är det bättre att ta bort den...

mvh
estwing
 
Hmm, god tanke Estwing. Det går ju att stoppa i fler franska för att sprida ut lasten, eller ta bort den helt och ställa direkt på syllpappen. Får klura lite tror jag. Har tyvärr lite för lite tid att bygga än jag velat, men lite framåt har det blivit. Angående skruvskallen och syllpappen så är väl syllpappen lite väl overkill kanske, så det är nog inte hela världen ifall den gnager igenom, fast det är kanske inte den smartaste lösningen. Får klia mig lite i huvudet och komma på något smart innan jag har kommit för långt. Har fått till lite fler bilder förresten. Dags för ett stort ryck igen snart. Kanske ska se till att lösa stöttsituationen innan dess dock.
 
  • DSC00915.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00916.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00917.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
estwing skrev:
risken kan va väldigt stor att du knäcker plattanm då du pungt belastar den...
Ursäkta min dåliga humor och OT, men tyckte ovan va kul... :D
(sorry!):blushing:
 
Ha, ha, ha, jo, man vill ju inte belasta den så. Hur kunde jag missa den? He, he, he.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.