Vill ni spara på tomtytan så lägg sten, då kan den ligga på samma nivå som gräset och det går att runda stolar etc genom att gå på gräset. Sen är det även lättare att variera djupet på ytan utan att det ser konstigt ut och ändrar man sig avseende storlek och form är det oftast lätt att ändra. Det är också betydligt lättare att integrera ytan i rabatter etc.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fundera på stenlagd uteplats då det är så nära marken. Mindre jobb och underhåll än svennebananaltan ;)
Elle gjuten.
 
I Sverige är vi experter på att bygga jättestora altaner. Ofta i en nivå med 4-5 meters djup längst hela fasader. Praktiskt men skitfult om du frågar mig.

Mitt tipps ät att fundera på hur du vill använda din altan och övriga delar av tomten samt hur du vill att det ska se ut, snarare än hur långa reglar det finns på brädgården.

För att återkoppla till frågan låter det vettigt att förbereda så mycket som möjligt när du ändå har maskiner och folk på plats.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för alla svar!!
Tar in offert från entreprenören nu för 4,5 m på baksidan (norr) och 3 m på framsidan (syd).
Baksidan är norrläge precis som påpekats i tråden men den får ändå sol på kvällen på sommaren.
Framsidan har bättre solläge men är mindre privat. Därav valet av mindre trall på framsidan.
Förslaget om sten var intressant men jag gillar trall, mjukare att gå på samt mindre kallt.
Hade sten på förra boendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.