optimum
Zoolook Zoolook skrev:
Såpat är inte obehandlat, det liknar mer SIOO-behandlat men med en mjuk träyta istället för den hårda kiselbeläggningen, och så är det betydligt billigare.

Det funkar inte att bara tvätta med vanlig grönsåpa, det behövs en fet såpa (överfettad) som fettar in och skyddar trallen.
Jag har provat med kaustik som det man förr använde som soda före infettning men jag har gett upp. Ser hyffsat ut något år men sedan växer det på. Troligen fattas något i moderna oljor som skyddar. Troligen miljökrav som ska gör allt snällt.
Såpat golv var soda och sedan såpa som gjorde det gråa och fina golv. Funkar inte med dagens veka saker.
Terasslasyr verkar inget gilla att växa i.
 
Davidbagare
J Johan456 skrev:
Inte nämnvärt nej. Min är lagd glad gubbe, en bräda hamnade sur gubbe och den har spruckit.
Det handlar om så många mer parametrar än vilket håll du lägger kärnan åt. Ibland är det till och med bättre för virket att lägga ”sur gubbe”. Men som sagt, många parametrar som spelar in. Att TS trall spricker behöver inte alls ha något att göra med vilket håll kärnan är vänd åt.
mvh
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Det handlar om så många mer parametrar än vilket håll du lägger kärnan åt. Ibland är det till och med bättre för virket att lägga ”sur gubbe”. Men som sagt, många parametrar som spelar in. Att TS trall spricker behöver inte alls ha något att göra med vilket håll kärnan är vänd åt.
mvh
Om en bräda böjer sig, var spricker det. På in eller utsidan av den ”halvcirkel”som skapas?
 
Davidbagare
J Johan456 skrev:
Om en bräda böjer sig, var spricker det. På in eller utsidan av den ”halvcirkel”som skapas?
Hur böjer sig en bräda? Agerar virke på samma sätt vare sig fukten kommer ovan- eller underifrån?
 
Funkar fint med vanlig såpa med.
 
Jag tvättar med PCL4 och linoljesåpa varje år. Altanen blir mycket ljus, nästan silver och absolut ingenting växer på den. Inget grönt, ingen mossa eller lav. Massor av träd runtomkring och ändå klarar den sig.
 
Å jag tvättar med vanlig såpa och den blir likadan.
 
H Harald Blåtumme skrev:
sedan köra med nya mirakelgrunkan för vår del: Ryobi roterande terassborste med huvud för just träterasser.
Vilken borste är det, har du möjlighet att länka till den då dom verkar ha lite olika varianter på roterande borstar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.