MultiMan MultiMan skrev:
Satake har PTFE-beläggning precis som alla andra och tål inte mer än 260C kontinuerligt, så oavsett utseendet måste man undvika att överhetta om den ska hålla och inte bryta ner beläggningen.

Närmare bestämt [länk]
Det som är unikt är att groparna gör att den inte överhettas lika lätt. Antagandet bygger på att man använder fett.
 
H
I Ironside skrev:
Oj! Tvärtom säger du? De håller alltså bättre än en teflonpanna vid god hantering? Jag har läst MÅNGA tester och alla har sagt motsatsen, ex [media]edit : det går inte att klippa in en youtube länk med tid så prova 2:03.

. De flesta artiklar uppskattar livslängden till 1 år, Läser man igenom forumposter så är det uppenbart att det är väldigt få som kör på keramiska pannor, troligen av den enkla anledningen att man vet att de inte håller så länge.

Har du några trevliga länkar som styrker hållbarheten i keramiska pannor?
Googla på Green pan, här är en länk, googla så hittar du mer information.
Själv föredrar jag den beläggningen som Greenpan har.
https://konsumentmagasinet.se/stekpanna-test/
N
är det gäller teflonbelagd, beroende på pris/kvalitet och hur man hanterar pannan 1-5 år.
 
H
I Ironside skrev:
Hehe tro mig, jag har tittat på säkert 1000 videos på detta ämnet vid det här laget. Men visst, vill du ha en rundown:

1. Olja i pannan(föredrar rapsolja, påverkar smaken mindre)
2. Börja värm på pannan kanske 5/10
3. Höj värmen något steg
4. Lägg på en klick smör och vänta tills det slutar fräsa
5. Lägg på livsmedlet och anpassa temp och teknik efter livsmedel
6. När det är färdigt, låt pannan svalna
7. Tvätta pannan under varmt vatten. Här använder jag 3 olika hjälpmedel vid behov, ringbrynja om det sitter hårt(sällan), grov borste och möjligen en svamp om det sitter mycket sot i pannan. Inget rengöringsmedel används.
8. Torka av noga, möjligen värma upp en aning på hällen
9. Gnid in tunt med olja för att motverka rost och ner i stället.

Man har ju råkat ut för en del missöden genom åren så då har man fått skrubbe rejält med tyngre grejer ex stålull och sen bränna in några lager olja igen. Kommer ihåg att jag fick köra salt tricket en gång för att få rätt på gjutjärnspannan vilket fungerade över förväntan.

En Period tvättade jag av pannorna mindre noga(på order av förstå sig påare), det byggdes då upp en tjockare beläggning i botten vilket jag först tolkade som non-stick men i själva verket var det såklart bränd mat :sick: så då blev det till att göra om och göra rätt. Kolstålpannor ska ha en svart färg men inte någon synbar beläggning.

Numera fungerar kolstål pannorna bra, väldigt sällan det fastnar något. De fungerar såklart fortfarande inte till potatis eller ex falukorv om man inte dränker det i fett.
Stek inte i olivolja, byt plats på 3 och 4, dvs smöret först.;):D
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Jag har läst MÅNGA tester och alla har sagt motsatsen, ex
Jag har haft några stycken och hävdar också motsatsen.
Först är de så "hala" att det inte går att vända på maten i pannan, den halkar bara runt.
Sen övergår de efter en tid till att allt istället bränner fast direkt.

Nog för att viss falukorv, potatis och ägg ställer saken på sin spets, men har du en gjutjärnspanna med en bra "vaxbeläggning" skall det inte vara så mycket sämre än teflon. Om du inte får till det med de gjutjärnspannor du har kanske du skall testa en för några tior på loppisen? Min senaste panna tog jag gratis i återbruksrummet på återvinningen och den får 10/10 falukorvar i betyg.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
nikasp
MathiasS MathiasS skrev:
Bytte till Ronny Bruks lätta gjutjärnspannor för 1,5 år sedan. Har inte använt något annat sedan dess. Perfekt. Iallafall för en amatörkock som mig.
De är väldigt fina och bra. Tror jag har gett bort tre stycken till syskonbarn som fyllt jämnt nu och alla supernöjda.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Fick just denna i min youtube feed


 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi har fasat ut i princip alla teflonbelagda stekgrejer sedan några år. Inget är saknat, men visst det finns en del kvar: smörgåsgrillen som man gör Croque Monsieur på tex, den där grillplattan på gasolplattan för Koreansk BBQ. Men annars: good riddance. Lättviktsgjutjärn i stekpannor ger ungefär samma upplevelse av enkelhet, släpp osv och kommer aldrig att köpa en ny teflonstekpanna.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
I Ironside skrev:
Oj! Tvärtom säger du? De håller alltså bättre än en teflonpanna vid god hantering? Jag har läst MÅNGA tester och alla har sagt motsatsen, ex [media]edit : det går inte att klippa in en youtube länk med tid så prova 2:03.

. De flesta artiklar uppskattar livslängden till 1 år, Läser man igenom forumposter så är det uppenbart att det är väldigt få som kör på keramiska pannor, troligen av den enkla anledningen att man vet att de inte håller så länge.

Har du några trevliga länkar som styrker hållbarheten i keramiska pannor?
Verkar som du svarade fel inlägg. Gjutjärn är väldigt svåra att förstöra. Belagda stekpannor med glas eller teflon beläggning, beroende på kvaltet och handhavande 1-5 år, riktigt bra kvalitet ca 7 år med lite tur. Vad reklamen säger det är en annan sak.
 
I
H HEM2121 skrev:
Verkar som du svarade fel inlägg. Gjutjärn är väldigt svåra att förstöra. Belagda stekpannor med glas eller teflon beläggning, beroende på kvaltet och handhavande 1-5 år, riktigt bra kvalitet ca 7 år med lite tur. Vad reklamen säger det är en annan sak.
4 månader sen jag svarade så inte en aning men jag vill minnas att det handlade om keramisk beläggning.

Det hinner hända mycket på 4 månader här:) Nu har vi gått över att huvudsakligen köra 2 st IKEA SENSUELL som fungerar långt över förväntan. Fördelarna som vi ser är :

- Slippa olja in och sköta om
- Diska helt rent med diskmedel
- Tål hög temperatur
- Ger för oss en finare stekyta än vi lyckades med kolstål

Mat kan dock fastna något lättare i pannan än i kolstål men skillnaden är långt mindre än vad jag föreställde mig, som vanligt gäller det att finna rätt temp. Till den mer känsliga maten så har vi en scanpan men den används sällan.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Flickor och pojkar. Låt nu en gammal gubbstrutt upprepa Den Enda Rätta Sanningen här.

• En stekpanna skall ovillkorligen vara gjord av gjutjärn, och förorsaka massiva skallskador på ens nästa, ifall man behandlar denne med en sådan. (Testa gärna för säkerhets skull. Dock på egen risk. Jag tar inget ansvar för eventuella rättsprocesser.)

• En gryta eller traktörpanna skall ha en botten tjock som Putins syndaregister; eljest är det grytan/pannan som är botten. Förutom då att även maten blir det.

• Teflon/PTFE skall skys såsom pesten, ty denna beläggning flagar obönhörligen av, och lägger sig i magen på den som äter maten som trakterats under sådana förhållanden.

• ”Stekpannor” av pressad plåt sorteras lämpligen som metallåtervinning, eller används som padelracket. I köket har de noll och intet att göra.

Ovanstående föreskrifter är grundvalar i varje kök, och kan icke ifrågasättas.
 
  • Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Flickor och pojkar. Låt nu en gammal gubbstrutt upprepa Den Enda Rätta Sanningen här.

• En stekpanna skall ovillkorligen vara gjord av gjutjärn, och förorsaka massiva skallskador på ens nästa, ifall man behandlar denne med en sådan. (Testa gärna för säkerhets skull. Dock på egen risk. Jag tar inget ansvar för eventuella rättsprocesser.)

• En gryta eller traktörpanna skall ha en botten tjock som Putins syndaregister; eljest är det grytan/pannan som är botten. Förutom då att även maten blir det.

• Teflon/PTFE skall skys såsom pesten, ty denna beläggning flagar obönhörligen av, och lägger sig i magen på den som äter maten som trakterats under sådana förhållanden.

• ”Stekpannor” av pressad plåt sorteras lämpligen som metallåtervinning, eller används som padelracket. I köket har de noll och intet att göra.

Ovanstående föreskrifter är grundvalar i varje kök, och kan icke ifrågasättas.
Sanna mina ord.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H
I Ironside skrev:
4 månader sen jag svarade så inte en aning men jag vill minnas att det handlade om keramisk beläggning.

Det hinner hända mycket på 4 månader här:) Nu har vi gått över att huvudsakligen köra 2 st IKEA SENSUELL som fungerar långt över förväntan. Fördelarna som vi ser är :

- Slippa olja in och sköta om
- Diska helt rent med diskmedel
- Tål hög temperatur
- Ger för oss en finare stekyta än vi lyckades med kolstål

Mat kan dock fastna något lättare i pannan än i kolstål men skillnaden är långt mindre än vad jag föreställde mig, som vanligt gäller det att finna rätt temp. Till den mer känsliga maten så har vi en scanpan men den används sällan.
Det finns fördelar med en sån panna. Men det är olika material som utvidgar sig olika snabbt. Oftast är det aluminium som är belagd. Man måste stegvis höja värmen från 1, 2 osv. och aldrig låta den gå torrt, inte för ens en sekund, inte sätta på spisen och pannan och sen hämta det man ska lägga i. Induktionshäll går för snabbt och är inte speciellt lämpliga för belagda pannor.
 
I
H HEM2121 skrev:
Det finns fördelar med en sån panna. Men det är olika material som utvidgar sig olika snabbt. Oftast är det aluminium som är belagd. Man måste stegvis höja värmen från 1, 2 osv. och aldrig låta den gå torrt, inte för ens en sekund, inte sätta på spisen och pannan och sen hämta det man ska lägga i. Induktionshäll går för snabbt och är inte speciellt lämpliga för belagda pannor.
Antar att du pratar om scanpan(teflon) och då är det helt rätt. :)
 
H
I Ironside skrev:
Antar att du pratar om scanpan(teflon) och då är det helt rätt. :)
Jag pratar om de flesta belagda pannor, oavsett om det är teflon eller glasbeläggning. Rostfritt finns ju också men det är fortfarande 2 olika material som utvidgar sig olika. Skräckexempel är belagda gjutjärnsgrytor, där brassar en del på för att är gjutjärn, man tänker gjutjärn tål allt men tänker inte på beläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.