Hur har ni som satt golvlister med allmogestil gjort vid dörrar?
Kan man sätta släta runt dörrarna eller kommer det se knäppt ut?
Jag har söt efter bilder på övergång från golvlist till dörrfoder men jag har inte hittat nån..
Nån som vet hur man ska göra?

Mvh Lars
 
Om du använder samma virke som lister och foder kan du ju helt enkelt gera dom i 45grader bara.

Annars brukar den vanligaste lösningen som jag har sett vara att använda en rektangulär kloss i nederkant - en kloss som är lite tjockare än listerna

/K
 
Bäst tycker jag det nog blir med en profilerad foderkloss/sockelkloss/skurkloss. Dessa finns i välsorterade brädgårdar på metervara. Såga till så att den blir 5-10mm högre än själva sockeln.
Här t.ex. från Fredells. Bläddra till sid 5, längst ned till vänster på sidan.
Länk: http://www.fredells.com/doc/traprofilguide_09_uppslag.pdf

Edit: Ska väl säga det också att själva foderklossmaterialet är tjockare än fodret och sockeln, så det blir ett stabilt och snyggt avslut som fodret står på.
 
Redigerat:
det blir nog till att gera..
Skurklossar ser stiligt ut men vi har inte ett sånt sorts hus (byggt -43)
Tack för era tips och bilder!
 
kaptenlars skrev:
det blir nog till att gera..
Skurklossar ser stiligt ut men vi har inte ett sånt sorts hus (byggt -43)
Tack för era tips och bilder!
Men vänta nu. :)
Du säger att du har golvlister i allmogestil? Det innebär att de är smalast upptill.
Sedan skall du ha ett matchande dörrfoder, det innebär att det blir smalast mot dörrbladet.
Hur i helskotta ska du kunna gera ihop dessa? :S

Ska du inte ha foderkloss blir det mycket bättre (och enklare) om du låter dörrfodret gå rakt hela vägen ned till golvet.
 
Jag brukar gira golvlisten så den "går ner" i golvet och sedan kommer dörrfoder paralellt med denna "sväng"
Sorry har inget foto men du kke förstår iaf?
 
Tossegubbe skrev:
Jag brukar gira golvlisten så den "går ner" i golvet och sedan kommer dörrfoder paralellt med denna "sväng"
Sorry har inget foto men du kke förstår iaf?
Gerar du så att säga toppen på golvlisten?
Rita en bild. :)
 
Har man lite lägre krav på finish (som jag nu förstår att jag har) är det helt OK att låta allmogegolvsockeln möta ett slätt dörrfoder. Personligen tycker jag det är snyggare än girning och allmoge även till dörrfodret, men det kan ju bero på stilen i huset för övrigt.
 
Kan man lägga in en Autocad DWG här på ngt sätt? Enda ritprogram jag har och kan med:blushing:
Annars om man ska försöka förklara så girar jag så att överkant golvlist är längst och underkant kort.
Sedan blir det en liten triangel bara som "svänger" ner i golvet så att listen ser ut att svänga 90grader ner i golvet så att säga och sedan kommer fodret (slät eller allmoge) att gå paralellt upp med denna lilla trekant och eftersom ryggen på allmogen är tunnare så taggar det inte ngt emot fodret. :S

Raceman skrev:
Gerar du så att säga toppen på golvlisten?
Rita en bild. :)
 
Tossegubben,
Är det något liknande det här du gör med golvlisten? :S
.
 
  • Gering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Raceman skrev:
Men vänta nu. :)
Du säger att du har golvlister i allmogestil? Det innebär att de är smalast upptill.
Sedan skall du ha ett matchande dörrfoder, det innebär att det blir smalast mot dörrbladet.
Hur i helskotta ska du kunna gera ihop dessa? :S

Ska du inte ha foderkloss blir det mycket bättre (och enklare) om du låter dörrfodret gå rakt hela vägen ned till golvet.

Aha jag trodde arr dörrfoder skulle vändas åt andra hållet...

Vart hittar man skurkloss/foderkloss? gärna nånstans i umeå:)
 
kaptenlars skrev:
Vart hittar man skurkloss/foderkloss? gärna nånstans i umeå:)
Läs mitt inlägg nr 4. :rolleyes:

Dvs. åk till brädgården om du vill ha profilerat.
Om du vill ha släta, kan du handla exempelvis här: http://www.mellbergslist.com/sv/category/3/skurklossar
 
Jomen prec så menar jag! tycker det funkar bra och ser fint ut i dom fall man inte vill skurkloss osv.
Tack för ritningen! :D


Raceman skrev:
Tossegubben,
Är det något liknande det här du gör med golvlisten? :S
.
 
aha nu förstår jag gerningen! Fick läsa några gånger :)
Jag då har jag alternativ att fundera på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.