J JSten skrev:
Lyckades hitta TS fastighet på hitta.se, även där listas fastigheten som 448m2 (samma som Booli och Lantmäteriet (enligt TS)). Så area uppgifterna som mäklaren/säljaren har angivit är korrekta. Såhär ser det ut på hitta.se:
[bild]
TS har den nedre fastigheten. Lite intressant är att det verkar ha varit en liten tävling mellan de olika fastigheterna för att se vem som kan expandera sin tomt mest (fastigheten ovanför går ju en bra bit längre ut från sin gräns).

Eftersom säljare och mäklare har angivit rätt area uppgifter så tippar jag på att det blir svårt att försöka få ut någon ersättning. Blir nog svårt att hävda att den extra biten mark tillhör fastigheten då den verkar vara ordentligt avstyckad med väldefinierade gränser.

Ska inte påstå att jag är expert på den legala biten, snarare tvärt om, men hade jag varit i TS skor hade jag suttit lugnt i båten och hoppats på att kommunen glömde bort det hela så att de inte tvingar er att flytta häcken. Kan ju vara värt att nämna att där är en hel del andra fastigheter i kvarteret vars tomt går bra bit utanför fastighetsgränsen, precis söder om TS:
[bild]

Edit: Här är samma karta som ovan fast från lantmäteriet (ifall någon ifrågasätter gränserna på hitta.se):
[bild]
(Jag har redigerat bort fastighetsbeteckningarna)
underbart med alt information tack för du har hittat så mycket
Förste gång vi köber hus och ärligt har vi inta alls tänkt på att kolla det.
Vi väntar och ser hvad dom säger och hoppas dom inta tar tillbaka marken.
Trevlig dag
 
P petererlandsson1194 skrev:
Där jag bodde innan så skulle kommunen göra om vissa gator för att förhindra genomfartstrafik. De löste in en del av grannen mittemots parkeringsplats/tomt för att kunna bygga vändzon där. Planerna skrotades och blev aldrig av men marken äger nu kommunen men man har aldrig flyttat staket/parkering/häck odyl så grannen får fortfarande nyttja den delen som sin egen. Sälja tillbaka var det aldrig tal om. Kanske kan vara något sådant som hänt här? Det var tomt innan men kommun har av någon anledning löst in den delen och sedan skrotat sina planer?
Även grannen där jag bor nu har en del av "sin" tomt som egentligen kommunen äger av samma anledning, vändplats som aldrig blev av.
ok ja det kunna absolut väre en möjlighet att det har hänt.
Men tror nu det er tidigare ägare som har utökat utan att ansöka.
Om du ser dom bilderna en annan har hittat, syns det att det inta bare er vore tomt.
Tack för tippet
 
ett tips säg inte nåt till grannarna nu att du har pratat med kommunen du kommer ju inte bli så omtyckt av grannarna om det kommer ut
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ett tips säg inte nåt till grannarna nu att du har pratat med kommunen du kommer ju inte bli så omtyckt av grannarna om det kommer ut
tack för tippen
Nej vi ville jo inta större till
Vi tänkte bare det var snyggt om vora häck var i linje med dom andre.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.