JohanPelle skriver
Men om som du säger, en Tigex50 inställd på 10 Pa ger 22 Pa innan den ger upp och öppnar helt så blir ju det en helt fantastiskt stor skillad i drag genom pannan.

Vad ska man köpa för dragbegränsare som ger 10 Pa i drag genom pannan när den börjar öppna och 10 Pa genom pannan just innan den har öppnat helt.
Eller får man bygga en själv. Tigex25 är en erkänt konstig produkt som gärna fastnar helt i öppet läge om man installerar de efter instruktionerna. Är det dammsugarförsäljare som har konstruerat den mycket överprissatta Tigex 25 tro?

Om draget genom pannan kommer att variera mellan 10 Pa och 22 Pa när man eldar med en Tigex 50 kan man väl lika gärna vara utan.

Ska man få någon ekonomisk eldning måste draget vara konstant hela tiden genom pannan.
--------------------------------------------
Det är som Johanpelle vill säga är helt rätt!
Ok att Tigex25 kostar denna är dess utom mycket bra och igenom tänkt konstruktion!
En grov miss är att den är liten till sitt jobb som dragbegränsare.
Jag påstår att Tigex25 är en mycket bra dragbegränsare då denna bara behöver 3Pa i drivkraft !
Men denna har en liten lätt driven draglucka därför kommer denna lätt upp till helöppet läge!

Synd att Tigex 50 inte håller samma fina reglering! (Tungt driven)
------------------------------------------
Jämför vi KW Z 150 som bara behöver 5Pa i drivkraft ( lätt driven)
från att dragluckan börjar att reglera till fullt öppen lucka = 10 till 15 Pa
se gärna film klipp
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1
Ps det är inte dragbegränsaren som låter på filmen! Då denna är helt tyst!
KWs Dragbegränsare är alla lätt drivna.

Lättdriven dragbegränsare håller draget så nära önskad inställning som går utan att luckan blir ostabil och fladdar...
 
Redigerat:
Bosse_A skrev:
Tyvärr felaktig slutsats

//Bosse
Vill gärna ha en förklaring, jag har den bestämda erfarenheten att skorstensdraget påverkar pannan.
 
Hej Fotografen
Ok om Bosse klarar ändra på naturens egna lagar...
Jag kan iallafall inte ändra på dom som tur är, de är givna!
 
olle45 skrev:
Ok om Bosse klarar ändra på naturens egna lagar...
Hej alla vedeldare!
Nej jag ändrar inte naturens lagar;)
Det jag beskrivit gäller pannor med kraftig rökgasfläkt som har primär- och sekundärluft väl instrypta så det blir ett konstant drag igenom pannan under hela eldningen. Jag letar efter ett instrument så jag kan mäta undetrycket i pannan respektive efter rökgasfäkten i botten på skorstenen. Detta för att bevisa hur lite skorstensdraget inverkar på pannans drag.
Vad gäller självdragspannor är det en helt annan sak. Då har skorstenens olika drag under eldningen gång stor betydelse om inte dragluckorna justeras efter det ändrade draget.
Jag tog fram en dragluckeregulator som justerade draget så att en exakt rökgastemperatur erhölls under hela eldningen. Denna regulator är testad på Äfab med gott resultat. Tyvärr gjorde konstruktionen med stegmotor och processor att det blev lite för dyrt att sätta den i produktion (vedeldare är ju sparsamma).
Ett annat sätt är att reglera fläkthastigheten hos fläktpannor efter en inställd rökgastemperatur. På detta sätt spelar skorstensdraget heller ingen roll. Denna metod har jag använt i 28 år.
Slutsaten är att återstår inget annat att hålla draget konstant än med än en skortstensdraglucka så ska denna användas.d^_^b
//Bosse
 
Hejsan !
Bosse kan det här var det du söker

Jag letar efter ett instrument så jag kan mäta undetrycket i pannan respektive efter rökgasfäkten i botten på skorstenen. Detta för att bevisa hur lite skorstensdraget inverkar på pannans drag.
http://www.tequipment.net/pdf/Bacharach/draft_datasheet.pdf

mvh pr95
 
pr95 skrev:
Bosse kan det här var det du söker
Klart intressant!
Nu har jag ju investerat i lambdasonden och fått fram en inställning så att pannan går bra under hela cykeln.
//Bosse
 
Behöver diametern på hålet in till skorsten vara samma storlek/area som skorsten?
När jag monterade min dragbegänsare gjordes hålet ca60mm skorstenen är150mm
fungerar utmärkt ställd på ca25pa reglerar lungt utan att"fladdra"
Mindre ingånshål fungerar som dämpare
dragb=kw012
skorsten =leca 6m -150 id
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.