Status
Tråden går ej att kommentera.
L
H heimlaga skrev:
Jag skrev ironiskt om Putins totalt absurda historieförfalskning och du Lolight var väldigt kvick att säga att allt var sant. Så enkelt är det...... tydligen är allt som kommer från Putin sant per definition enligt dig.
Intressant iaktagelse......

Nu är vi väldigt långt från trådens ämne men jag ville se hur Lolight egentligen tänker.
Vi kanske ska börjar med att fundera på hur du tänker? Det är ganska märkligt att bli angripen på jag citerar mig "Det stämmer säkert att sådan planer funnit. Idag, är det sedan länge borta. Världen är mycket annorlunda nu än den har varit." Dvs jag har ingen aning om vad du skrev eller påstod. Därför skrev jag det också. Du har säkert rätt, betyder, att jag opponerar mig inte emot ditt påstående. Som tydligen var en lögn för att jävlas med mig. Bara det...
Dvs jag har aldrig påstått något i frågan.
Frågan är om du har skrivit ironiskt eller farit med osanning. Men en sak är säker du har smutskastat mig helt utan anledning.
 
K
En iakttagelse: i vissa fall räcker det med ett vittne för att bli uthängd i media med namn och bild.
I Sveriges största gruppvåldtäkt genom tiderna i Fittja, ( där polisen tror att mellan 20-30 män var med) räcker det inte med vittne, erkännande samt dna bevis för att bli dömd i Svensk domstol.

Trots att personen som penetrerar henne bakifrån spottade henne i munnen för hon var för torr i munnen när hon tvingades suga av hans kamrat, erkänt att det var han som spottade kan han inte bli dömd i rätten.

Detta samhället är upp och ner.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
K Kortling skrev:
En iakttagelse: i vissa fall räcker det med ett vittne för att bli uthängd i media med namn och bild.
I Sveriges största gruppvåldtäkt genom tiderna i Fittja, ( där polisen tror att mellan 20-30 män var med) räcker det inte med vittne, erkännande samt dna bevis för att bli dömd i Svensk domstol.

Trots att personen som penetrerar henne bakifrån spottade henne i munnen för hon var för torr i munnen när hon tvingades suga av hans kamrat, erkänt att det var han som spottade kan han inte bli dömd i rätten.

Detta samhället är upp och ner.
Kan bara hålla med.
 
O
Det räcker med ett anonymt vittne! Är offret tillräckligt känd och händelsen tillräckligt smaskig så är allt perfekt.
Förutom när det gäller de närmaste cheferna på tidningen... Då krävs.det mer
 
BirgitS
O Odjuret skrev:
Tja man brukar säga att många kvinnor tar sängvägen uppåt i karriären..
Varför inte? Smart sätt att nå dit man vill. Hur mycket sanning det råder i det hela låter jag vara osagt.
För att återvända till att det ska vara en diskussion om #Metoo så verkar det ju vara många män som tror att det är sant i alla fall, men inte de kvinnor som de tror det om.

Sen är ju även de flesta kvinnliga högre chefer gifta/sambo och det är nog ytterst få av deras respektive som tycker att det är acceptabelt att deras fru/sambo ligger med andra för att göra karriär.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag flyttat flera sidor med inlägg om kvotering till en egen tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/kvotering.307933/

Håll er till att diskutera #metoo här, annars stänger jag tråden. Det är ett helt orimligt arbete att sitta och sålla bland inlägg som ska raderas och inte.

/Moderator
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D09
Såg en video om ett gäng modiga kvinnor som går ut i Fittja och demonstrerar för den stackars utsatta kvinnan som blev våldtagen av 20 personer och där grannar valde att titta bort och där hon senare fick höra ” har du blivit våldtagen? Va äckligt. Då har du ju sperma på dig ”

Tillbaka till demonstrationen. Såg videon där dom möts av ”män” som säger: ” gå hem, kvinnan är en knarkare ”

Kvinnan har sådan låg status att hon inte ens värderas så högt att hon äger rätten till sin egna kropp.

Finns ( hoppas den finns kvar ) en intressant video på SVT / Kunskapskanalen som är en del av större följetång som handlar om människans hjärna och hur den fungerar i grupp. Bakgrunden man tittade på var hur tillsynes normala människor kunde begå handlingar som normalt tillskrivs Psykopater under Bosnienkriget. Dvs grannar och vänner vände vapnena mot varandra.

Man lät försökspersoner se en bild med anknytning till motsatt grupp där individen utsattes för skada t ex en kristen får se en muslim skadas och tvärtom. Likaså ateister var med i denna undersökning och fick samma resultat. Man kunde se att om en individ fick se en ur egna gruppen skadas så blev det ökad aktivitet i smärtcentra och om det var i annan grupp så blev det ökad aktivitet i belöningscentra.

Jag tror att det handlar om en avhumanisering och det är därför man ägnar ett helt kapitel i t ex religösa skrifter som koranen att definiera vem som är med och vem som är utanför och med efterföljande avhumanisering för att kunna förmå individer att agera när det behövs vid konflikter.

Likaså gäller för synen på kvinnor. Om man redan tidigt avhumaniserar kvinnor så är steget för en våldtäkt eller våld inte långt borta. T ex framgår det i religösa texter som presenteras på friskolor och som finns på våra bibliotek att ” din hustru är för dig som en åker, du får beträda henne när du så önskar ” och det har ett signalvärde i att mannen bestämmer när han ska ligga. Gamla testamentet är likadant. Mannen ligger med kvinnan. Enda gången det är tvärtom är när två döttrar super ner sin pappa och ligger med han när han sover för att de ska bli gravida.

Sånt där tillsammans med uppmaning om att om kvinnan inte lyssnar på sin man så uppmanas mannen att vara handgriplig.

Eller att kvinnan är värd ett halvt arv eller bara är värd ett halvt vittne.

Gamla testamentet beskriver att om en kvinna våldtas innanför stadens portar så ska hon stenas ihjäl medan om hon blir det utanför. Ok då får hon leva.

Det råder en avhumanisering av kvinnan vilket påverkar människor i stor grad och jag tror personligen att om du fostras upp med dessa syner på kvinnan i hemmet och i samhället antingen som stat eller kommun/ by så kommer du slutligen få en omedveten belöning när du ser en kvinna som kanske inte passar in i din syn på norm utasättas för något hemskt.

Har sett flera videos där mannen utövar direkt våld mot sin blivande fru under pågående bröllop inför sina gäster som inte ens berörs utan jublar och klappar händer som inget har hänt. Hur kan det bli så att det accepteras att kvinnan åker på en rejäl örfil innan eller under ( lär komma fler ) eller att det anses mer hedersamt att gifta bort sin dotter mot hennes vilja till en kusin än att hon får äga sin egna kropp och val och där mannen i hushållet väljer att mörda sin dotter om viljan inte bemöts korrekt.

Sånt måste ha möts med en avhumanisering under lång tid för jag får det som förälder inte att gå ihop. Jag personligen går i graven för min son om det behövs och skulle aldrig tänka i banorna att han ska gå i graven om han inte möter mina ideal.

Man måste förstå att människan är programmerad olika beroende på vilken kultur man är i och det är ingen rättighet att få utöva denna snedvridna kvinnosyn här.

Om staten menar allvar med sin syn på #metoo så ger staten BRÅ i uppdrag att uppdatera statistiken om våldtäkter. Detta för att kunna arbeta korrekt med vilka grupper i samhället är det som sticker ut.

Man ska också ta bort underlag som avhumaniserar kvinnan. Det är ingen religös rättighet att ha sin skrift intakt med kvinnoförakt.

Man måste också ge ordentliga straff där man visar att staten som äger våldsmonopol tar detta på ansvar för det ligger nog inte långt bort i tiden innan kvinnor inte går till polisen utan till kriminella gäng eller klan för att skippa rättvisa.

Joakim Lamotte åkte ner till Malmö och intervjuande folk därnere efter flertalet våldtäkter. Videon finns på hans fb sida och jag tycker att man kan ta sig tiden att lyssna på de boende där. Tycker det var bra disskutioner av människor med olika bakgrunder.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Bra text i stort sett, men kartläggning över den typiske våldtäktsmannen har gjorts ett flertal gånger, och gruppen som sticker ut är kort och gott män. Man vill från vissa håll just nu få det till att det huvudsakligen handlar om män från de så kallade MENA-länderna, och därigenom hävda att lösningen är att utvisa alla med sådant ursprung från Sverige, att vi då skulle få markant färre våldtäkter. Tyvärr bygger ju den teorin på en "studie" av ett väldigt litet urval av våldtäkter, nämligen överfallsvåldtäkter med okänd gärningsman och i synnerhet då gruppöverfallsvåldtäkter.

Att det handlar om män som avhumaniserar andra är ett som är säkert, vilket Läbnsstyrelsen har upptäckt när de matchat sina tillsynsärenden på djur med register över andra brott. De avhumaniserar alltså inte bara kvinnor, utan alla som inte är deras vänner, och även djur. Man ska visserligen inte förmänskliga djur, men ett tydligt samband man hittat är att den som åker fast för våldsbrott av olika slag påfallande ofta har vanvårdade djur, OM de har djur. Ökad djurskyddstillsyn och fler riktiga domar mot djurplågeri kan alltså ge den till synes paradoxala effekten att våldsbrott minskar.

Att på bred front minska denna typ av brott handlar alltså om att jobba mycket socialt i skolan, se till att fånga upp de barn, framförallt av manligt kön, som inte riktigt verkar förstå att de sårar andra barn genom sitt beteende, barn som inte tror på sig själva, barn som inte känner sig sedda. Där hittar vi många av dem som kommer snett senare i livet, inte bara kriminella, utan även många med psykiska problem av olika slag, tex depressioner och utbrändhet.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D09 D09 skrev:
Om staten menar allvar med sin syn på #metoo så ger staten BRÅ i uppdrag att uppdatera statistiken om våldtäkter. Detta för att kunna arbeta korrekt med vilka grupper i samhället är det som sticker ut.
Ja det är nog gruppen "Män" som sticker ut. Kvinnor är en väldigt väldigt liten grupp här.

Men jag håller med dig ang hjärnans programmering och betydelsen utav "avhumaniseringen". Och man får inse att detta sker i olika stor grad och i alla möjliga sammanhang.
Dvs hur man ser på fabriksarbetarna i företagsledningen, hur man ser på invandrare bland etniskt svenska, hur man ser på flygvärdinnorna bland piloterna, hur man ser på interner bland fängelsepersonal.

Jag menar, det behöver inte gälla nazisternas syn på judar innan det blir ett faktiskt problem. Och vi har var och en skyldighet att försöka motarbeta tendenserna ifall vi vill leva i ett bra samhälle.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
D09
Anna_H Anna_H skrev:
Bra text i stort sett, men kartläggning över den typiske våldtäktsmannen har gjorts ett flertal gånger, och gruppen som sticker ut är kort och gott män. Man vill från vissa håll just nu få det till att det huvudsakligen handlar om män från de så kallade MENA-länderna, och därigenom hävda att lösningen är att utvisa alla med sådant ursprung från Sverige, att vi då skulle få markant färre våldtäkter. Tyvärr bygger ju den teorin på en "studie" av ett väldigt litet urval av våldtäkter, nämligen överfallsvåldtäkter med okänd gärningsman och i synnerhet då gruppöverfallsvåldtäkter.

Att det handlar om män som avhumaniserar andra är ett som är säkert, vilket Läbnsstyrelsen har upptäckt när de matchat sina tillsynsärenden på djur med register över andra brott. De avhumaniserar alltså inte bara kvinnor, utan alla som inte är deras vänner, och även djur. Man ska visserligen inte förmänskliga djur, men ett tydligt samband man hittat är att den som åker fast för våldsbrott av olika slag påfallande ofta har vanvårdade djur, OM de har djur. Ökad djurskyddstillsyn och fler riktiga domar mot djurplågeri kan alltså ge den till synes paradoxala effekten att våldsbrott minskar.

Att på bred front minska denna typ av brott handlar alltså om att jobba mycket socialt i skolan, se till att fånga upp de barn, framförallt av manligt kön, som inte riktigt verkar förstå att de sårar andra barn genom sitt beteende, barn som inte tror på sig själva, barn som inte känner sig sedda. Där hittar vi många av dem som kommer snett senare i livet, inte bara kriminella, utan även många med psykiska problem av olika slag, tex depressioner och utbrändhet.
Märkligt. Har inte sett ett enda exempel på där någon kräver utvisning av alla dessa från en specifik nation.

Ditt argument är tyvärr ett exempel där man försöker få individer som faktiskt vill ha förändring till rasister etc vilket är beklagligt.

Däremot vet jag att det gjorts en utredning 2005 och den skulle behövas göras om eftersom det är en väldigt stor sannolikhet att vissa grupper sticker ut och man bör titta mer på varför. Det skulle kunna innebära att man avstår från att ge skydd till vissa områden men öka för andra och få ett bättre samhälle.

Att hantera alla män som en massa blir för abstrakt. Att vara hänvisa till könet blir lika flummigt som att säga att däggdjur våldtar.

Man ( polisen ) har gjort undersökningar kring gruppvåldtäckter och där pekar det på ensamkommande.

Likaså att våldtäkter på andra pojkar vanligtvis utförs av afghaner.

Att inte våga samla in fakta är att försöka i blindo och att inte våga inse att människor är extremt programmerigsbara och att det faktiskt kan vara en kulturell norm att det är ok att behandla kvinnor illa och att detta faktiskt försvaras av kvinnor.

En kristen kvinnlig kollega från balkan tyckte att en kvinna får skylla sig själv om hon blir våldtagen om hon är lätt klädd.

Har hört samma från muslimska män och kvinnor så även om det är lika absurt som att det finns individer som dödar albinos i religös tro.

En tjej jag dejtade från Bosnien hade en väldigt extrem syn på kvinnor från olika nationaliteter. Svenska tjejer var lösaktiga ( horor ) etc

Är man uppfostrad i att skyla sig/ täcka sig så blir det lätt att man uppfattar de som inte ingår i normen som lösaktiga.

Finns gott om länder har moralpoliser som åker runt och kontrollerar att kvinnor täcker sig korrekt för att inte ”fresta männen”.
Dvs man skuldbelägger kvinnan för att män inte ska kunna kontrollera sig.

Finns länder där kvinnan inte får tills nyligen köra bil själv utan manligt sällskap.

De flesta har säkert sett memes delas där man ställer en retorisk fråga om man vill ha en använd godis etc och med det så förminskar man tjejer som väljer att ha ett sexliv innan giftermål.

Så man bör absolut titta på hur människors miljöer ser ut och bemöta detta eftersom detta till stor del präglar människors identitet.

Finns förövrigt ett bra program på Historiepodden om man vill lyssna och som handlar svenska giftermål i historien och synen på sex etc och det pekar på att vi gjort ett extremt språng i Skandinavien den senaste tiden och Sverige anses som ganska extremt land av omvärlden.
 
Redigerat:
D09
Något man kan påverka här är

Man kan t ex tvinga advokater att sluta fråga om offrets kläder.

Det är ointressant om det var en kort kjol.
Annars sänder man signaler om att det är ok om klädseln inte är korrekt och vem avgör det?
Och hur ska man då resonera på badhus eller på stranden.

Män kan frivilligt bidra med dna för att hjälpa polisen med att utesluta många i vissa områden och på så sätt ringa in ev våldtäktsmän.

Dvs låta polisen skapa ett register för våldtäkter där män kan ansluta sig till med sitt dna. Är majoriteten anslutna så blir det en mindre del att leta hos.
 
Redigerat:
D09 D09 skrev:
Märkligt. Har inte sett ett enda exempel på där någon kräver utvisning av alla dessa från en specifik nation.
Jag har sett massor. Men de skriver det aldrig rakt ut, det är omskrivningar i stil med "vi vet alla vad problemet är".
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Män kan frivilligt bidra med dna för att hjälpa polisen med att utesluta många i vissa områden och på så sätt ringa in ev våldtäktsmän.

Dvs låta polisen skapa ett register för våldtäkter där män kan ansluta sig till med sitt dna. Är majoriteten anslutna så blir det en mindre del att leta hos.
I en stor majoritet av våldtäkterna är gärningsmannnen redan känd. Orsaken till att det inte blir fällande dom är påfallande ofta att det inte kan bevisas att förövaren inte förstod att den välutvecklade 13-åringen var minderårig, eller att han antas inte förstå att den paralyserade kvinnan inte ville ha sex eftersom hon inte gjorde aktivt motstånd.

Men om man lyssnar på vad #meetoo-kampanjen har att säga skulle mycket av dessa problem helt enkelt försvinna eftersom det handlar om att visa respekt mot sina medmänniskor. Och då menar jag den vänliga varianten av respekt, som man ska visa alla, inte den hotfulla formen av respekt som man visar mot dem man är rädd för.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D09 D09 skrev:
Att hantera alla män som en massa blir för abstrakt. Att vara hänvisa till könet blir lika flummigt som att säga att däggdjur våldtar.
Menar du att det inte är OK att peka ut en massa människor som grupp, bara för att man tillhör denna grupp?
 
harry73
D09 D09 skrev:
Om staten menar allvar med sin syn på #metoo så ger staten BRÅ i uppdrag att uppdatera statistiken om våldtäkter. Detta för att kunna arbeta korrekt med vilka grupper i samhället är det som sticker ut.
Om staten menar allvar med sin syn på #metoo så börjar staten inte med att ringa in de mest extrema grupper och våldtäkter (om det nu är ensamkommande barn eller medelålders mediaprofiler) men tar staten alla mindre övergrepp på allvar som idag inte leder till någonting. Och den nya lagen om samtycke är en bra början. I staden Rotterdam kan kvinnor med en app larma om någon ropar något sexistisk till dom. Polisen ser då direkt vilka platser och tider det händer mest och börjar patrullera där. Överträdelse leder till ca 2000kr i böter. Det är också ett bra sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.