Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
engs engs skrev:
1921 verkar sista skillnaden mellan könen för att kunna bli myndig tagits bort.
Och då menar du att det blev fullkomligt jämlikt mellan könen också?
 
engs
BirgitS BirgitS skrev:
Och då menar du att det blev fullkomligt jämlikt mellan könen också?
Jag har aldrig tagit på mig den uppgiften, (eller har den uppfattningen) bara påpekade att just rösträtt för kvinnor vs. män var ett dåligt argument eftersom vi i förhållande till den tid som förflutit sen dess, i princip fick det samtidigt. I vilket fall under samma epok av demokratisering.

Edit: Det är lätt man tror annorlunda när man inte sällan läser någon om att "först då fick kvinnor rösträtt", något jubileum för det eller så, men det sätts i dessa samanhang aldrig in i relation till när män fick det. Vilket kan vara både tidigare och senare beroende på hur man definierar det. Var ju en långsam process i flera steg mot allmän rösträtt.
 
Redigerat:
engs
harry73 harry73 skrev:
Är det inte helt galet att kvinnor inte var myndig på samma sätt som män?
Man måste alltid sätta saker i förhållande till den historiska kontexten.

Då är det väl mer galet att fortfarande år 2017 blir kvinnor och tom unga flickor bortgifta mot sin vilja, även i Sverige. Unga tjejer som tvingas ta på sig slöja, blir bevakade av sina brosor och släktingar så de umgås och uppför sig "korrekt" i skolan och sen genast går hem. För att inte tala om könsstympning (borde förbjudas på båda könen visserligen, men får klart allvarligast konsekvenser för kvinnor).

Där har vi den verkliga kampen för kvinnors rätt idag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
engs engs skrev:
Man måste alltid sätta saker i förhållande till den historiska kontexten.

Då är det väl mer galet att fortfarande år 2017 blir kvinnor och tom unga flickor bortgifta mot sin vilja, även i Sverige. Unga tjejer som tvingas ta på sig slöja, blir bevakade av sina brosor och släktingar så de umgås och uppför sig "korrekt" i skolan och sen genast går hem. För att inte tala om könsstympning (borde förbjudas på båda könen visserligen, men får klart allvarligast konsekvenser för kvinnor).

Där har vi den verkliga kampen för kvinnors rätt idag.
Jag tror inte den kampanjen når ut till förorten/ segrerade områden tyvärr.

Dels är männen och kvinnorna ( äldre ) inte speciellt intresserade samt så vågar de flesta inte stöta sig med religionen/ ideologin.

Hur kommer det sig att föreningar, religösa organisationer, friskolor etc kan ha ett studiematerial där det framgår att det är ok för mannen att våldta eller slå sin hustru och ändå få ta del av offentliga medel?

Vill man på allvar driva metoo så är det de religösa kapitlen man ska granska.
 
harry73
engs engs skrev:
Där har vi den verkliga kampen för kvinnors rätt idag.
Det kan vara att jag är lite trög idag, men det jag läser i ditt inlägg är att du menar att vanliga svenska icke muslimska kvinnor får stå ut med lite lagom våldtäkt och trakasserier, för först ska vi hjälpa alla muslimska kvinnor.

Det är sant att det finns många muslimska kvinnor som lever i förtryck, men det ska inte vara en anledning att tysta ner våra egna problem
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Det kan vara att jag är lite trög idag, men det jag läser i ditt inlägg är att du menar att vanliga svenska icke muslimska kvinnor får stå ut med lite lagom våldtäkt och trakasserier, för först ska vi hjälpa alla muslimska kvinnor.

Det är sant att det finns många muslimska kvinnor som lever i förtryck, men det ska inte vara en anledning att tysta ner våra egna problem
Nej jag tycker inte det, tror du verkligen det?

Men oavsett om man renoverar huset eller ska lösa politiska frågor. Tycker jag man ska jobba "big to small". Det är dumt att bygga en altan året innan man ska göra om dräneringen, eller måla listerna innan man satt upp gipsskivorna.

En ung tjej som blir bortgift måste ha högre prioritet än att bli tafsad på rumpan på krogen?
Nej det innebär inte att det senare är acceptabelt... Givetvis får jobba för det senare också.

Men den stora kampen måste väl vara för flickan ovan?

Och snälla, ta det inte till att handla om invandring i sig, det är egalt i samanhanget om det är en sekt med ursvenskar (typerna i Knutby var väl inte så jämställda heller) eller invandrare som har en sådan här kultur.
 
harry73
Men låt oss ta invandring som ett exempel. En nyårsafton för några år sedan var det många tjejer i Tyskland (Köln tror jag) som blev antastade av ett gäng killar med invandrarbakgrund. Sedan hände det också i Sverige. Det blev bred utmätt i media och det var ett stort problem. Folk kom med krav om utvisning, problem med integration och allt möjligt. Så småningom kom även berättelser om män med icke invandrarbakgrund som hade liknande beteende och det visade sig förekomma i alla åldersgrupper och alla åldersklasser.

Hur ska vi se till att integrera våra invandrare och samtidigt ha ett bra kvinnosyn och ha respekt för kvinnor om inte ens vår eget samhälle klarar av det.
Sedan blir det inte bra med att jämföra politik med storskaligt husunderhåll. I politiken vill man undvika stora ingrepp (som dränering). Stora ingrepp i politiken är t ex statskupp, revolution eller krig. politiken vill man ha små ingrepp som gör att man kan styra utvecklingen åt rätt håll. Jämför med att styra en bil. Det är bättre med små justeringar längs vägen än att behöva beställa kranbil varje gång man hamnar i diket.
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Jag tror inte den kampanjen når ut till förorten..
Vill man på allvar driva metoo så är det de religösa kapitlen man ska granska.
Håller nog inte med, tror det är bättre att verka där man står. Så att NÅGOT händer. Alla kan inte göra samma sak. T.ex.: Mina kunskaper om hedersförtryck är så dåliga att jag inte vet hur jag ska agera. Tror det finns andra mer lämpade. Mina kunskaper om det svenska patriarkatet däremot är mer adekvata så där kan jag direkt försöka göra skillnad.

Oavsett vilka förändringar som behöver göras, det finns alltid någon som har det sämre. Alltid något som kan göras på ett annorlunda sätt. Och av någon anledning är det alltid dom som inte gör någonting alls som är snabbast att konstatera detta. (Blir belackarna paralyserade av alla möjligheter?)

Ingen kan göra exakt rätt men om alla försöker lite grand i sin värld så blir allt bättre. Inte för alla på en gång men troligtvis för alla så småningom.

Jag är i Uganda med familjen nu, min fru forskar i och utvecklar förlossningsvård här. Trots att det finns länder med sämre förlossningsvård och ännu större lidanden.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Stora ingrepp i politiken är t ex statskupp, revolution eller krig. politiken vill man ha små ingrepp som gör att man kan styra utvecklingen åt rätt håll. Jämför med att styra en bil. Det är bättre med små justeringar längs vägen än att behöva beställa kranbil varje gång man hamnar i diket.
Kan absolut inte se jämförelsen med att jobba mot att förhindra könsstympning och revolution eller krig... sådana överdrifter gör ingen tjänst för din argumentation.

Jag lovar att det finns en ganska stor gråzon mellan att endast engagera sig i detaljer och krig, för att guida oss mot ett bättre samhälle.
 
D09
H Höök skrev:
Håller nog inte med, tror det är bättre att verka där man står. Så att NÅGOT händer. Alla kan inte göra samma sak. T.ex.: Mina kunskaper om hedersförtryck är så dåliga att jag inte vet hur jag ska agera. Tror det finns andra mer lämpade. Mina kunskaper om det svenska patriarkatet däremot är mer adekvata så där kan jag direkt försöka göra skillnad.

Oavsett vilka förändringar som behöver göras, det finns alltid någon som har det sämre. Alltid något som kan göras på ett annorlunda sätt. Och av någon anledning är det alltid dom som inte gör någonting alls som är snabbast att konstatera detta. (Blir belackarna paralyserade av alla möjligheter?)

Ingen kan göra exakt rätt men om alla försöker lite grand i sin värld så blir allt bättre. Inte för alla på en gång men troligtvis för alla så småningom.

Jag är i Uganda med familjen nu, min fru forskar i och utvecklar förlossningsvård här. Trots att det finns länder med sämre förlossningsvård och ännu större lidanden.
Du menar att man ska låta segrerade invandrartäta områden utvecklas åt ett annat håll än övriga Sverige?

Jag försöker uppmana medmänniskor att läsa både bibeln ( både GT och NT ) och koranen. Det finns översatt på internet och belyser stora problem som finns idag. T ex synen på kvinnor
 
harry73
D09 D09 skrev:
Du menar att man ska låta segrerade invandrartäta områden utvecklas åt ett annat håll än övriga Sverige?
Det kan vara att du inte vill vara i segrerade invandrartäta områden, men det betyder inte att dess invånare inte heller vill vara i resten av samhället. Påverkar man det svenska samhället i stort, påverkar man också dessa områden.
 
harry73
engs engs skrev:
Kan absolut inte se jämförelsen med att jobba mot att förhindra könsstympning och revolution eller krig... sådana överdrifter gör ingen tjänst för din argumentation.
Nu var det inte den jämförelse jag gjorde, men jag blir i alla fall nyfiken nu. Vad gör du i dagsläget för att förhindra könsstympning som gör att du inte har tid och råd att jobba mot vanliga våldtäkt och trakasserier?
För det var väl inte bara ett ursäkt för att göra ingenting?
 
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Nej jag tycker inte det, tror du verkligen det?

Men oavsett om man renoverar huset eller ska lösa politiska frågor. Tycker jag man ska jobba "big to small". Det är dumt att bygga en altan året innan man ska göra om dräneringen, eller måla listerna innan man satt upp gipsskivorna.
Du tänker fel och din jämförelse funkar inte. Tänk istället att ett hus inte är tätt utan sina nockpannor, men vill du bygga ett hus kan du inte börja med nockpannorna, du måste börja med en stabil grund. Här vill vi ha bort hela huset. Och snabbt ska det gå! Visserligen kan det verka klokt att ta bort de viktiga nockpannorna på toppen först, och riva en våning i taget, men tar vi istället bort grunden först så rasar faktiskt hela huset. Och det är ju det vi vill uppnå.

Så nej, vi kan inte acceptera mindre övergrepp med hänvisning till att vi måste stoppa det grova först. Vi måste jobba på bred front med alltihopa, både med de grövsta grejerna och på bred front med attityderna.

För det är ju ändå så att orsaken till att så många män inte förstår att ett nej är ett nej, eller säger att kvinnor alltid spelar svårflörtade och vill bli övertalade och liknande floskler kommer från när de som barn fick höra att det är genom hugg och slag och våld eller genom att oombedda pussa tjejerna eller tafsa på dem som pojkar visar sitt intresse för flickor. Många pojkar fick aldrig ett Nej som barn, istället fick flickorna hör "pojkarna är sådana, egentligen tycker han om dig, men vet inte hur han ska visa det".

Eller om det är lättare för dig, så fundera på andra brott:
Ska vi acceptera snatteri och bara ägna oss åt att utreda grova bankrån, så länge det finns?
Ska vi acceptera misshandel och grovt våld, bara utreda dödsskjutningar, så länge det finns?
Ska vi bara utreda grov rattfylla med dödlig utgång, och ha översyn med alla andra trafikbrott, så länge sådant förekommer?
 
  • Gilla
Kemisten och 5 till
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
Eller om det är lättare för dig, så fundera på andra brott:
Ska vi acceptera snatteri och bara ägna oss åt att utreda grova bankrån, så länge det finns?
Det börjar bli mycket halmgubbar nu, var har jag skrivit att det inte ska jobbas mot sådant, också?

Det jag säger, för tredje(?) gången, är att man bör lägga proportionellt väldigt mycket mer resurser på att utreda grova bankrån, mord, våldsbrott osv än mot snatterier och liknande.

Precis på samma sätt bör man lägga mest tid och resurser på de mest utsatta kvinnorna och i vissa fall, flickorna.
Som det är nu så verkar det vara motsatt förhållande i utsatthet och uppmärksamhet / mediabevakning / hjälp från samhället.

"du tänker fel"... högre nivå tack!
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Kvinnors lika värde och lika rätt att säga nej och bestämma över sin kropp borde vara en självklarhet för alla i ett samhälle som ens vill försöka låtsas vara halvciviliserat.
Man kan prata bort hela saken genom att ställa olika grupper mot varandra och fundera på vem som är mest utsatt och högst på dagordningen och först i tur och så händer ingenting på 200 år igen. Det är den vanliga metoden i dagens samhälle när man försöker undvika att göra någonting alls.
Skall vi få resultat och framsteg i stället för munväder och skenhelighet så krävs det ett helhetsgrepp på hela problemet just nu! Från det lindrigaste till det svåraste.
Där har Anna H verkligen rätt.

En del av oss män borde lära sig själva att respektera kvinnliga medmänniskor i sitt eget vardagsliv medan andra borde lära sig att öppna munnen och säga ifrån då det går över styr för manliga kompisar och bekanta. Vi har alla någonting att lära oss.

Fast går man vidare i det resonemanget så har en stor del av kvinnorna i nutidssamhället också en hel del saker att bli bättre på.
-Att säga ja och nej tydligt och klart så man fattar vad de menar. Väldigt många yngre kvinnor i dag har gjort det till en livsstil att aldrig göra egna val utan bara flyta med. Att aldrig fundera på hur de själva innerst inne vill ha det och framför allt att aldrig genomföra det som de har bestämt sig för. Jag tror inte att den här veligheten och otydligheten och flummandet är ett biologiskt drag kopplat till den andra X-kromosomen. Jag tror att den har mer att göra med en hopplöst gammalmodig kvarleva inom flickuppfostran som jag önskar att den nu levande generationen kvinnor skulle kunna frigöra sig från. En kvarleva från tiden då kvinnan skulle vara underdånig och anpassningsbar.
Jag känner nämligen ett antal kvinnor som kan bestämma sig och vara tydliga med sin vilja och genomföra det de vill. Jag har diskuterat frågan med flera av dem.
-Att våga vara sig själva och inse att de har ett värde som sig själva. Väldigt många yngre kvinnor har ingen frisk självkänsla alls. De lever i ständig ängslan för att inte duga som kvinnor och i sina försök att leva upp till samhällsnormen och skaffa sig ett värde förvandlar somliga sig till bimboer och sexobjekt medan andra gräver ned sig i komplex och mindervärdeskänslor allt medan de accepterar att andra behandlar dem hur som helst. Till stor del tror jag att det här beror på den sjuka samhällsnorm som basuneras ut för kvinnor.
Jag har sett en del i den vägen.
Bland annat en kvinna som blev mycket kränkt när jag gav henne en försiktig kram i stället för att bekräfta hennes värde som kvinna genom att knuffa henne i säng och våldta henne. Hon berättade själv det där långt efteråt.
Bland annat en kvinna som blev mycket förolämpad då hon upptäckte att jag inte hade ljugit när vi dejtade. Hon hade känt sig bekräftad av att jag hade ljugit och spelat teater för att erövra henne..... och så upptäckte hon att allt var sant...... och så fick jag en utskällning där hon själv förklarade det här.
Bland annat en superintelligent och händig och trevlig och humoristisk och vettig kvinna som dessutom är ovanligt fysiskt stark och tämmeligen vacker. Hon tror att hon är värdelös. För att hon inte är som en kvinna skall vara enligt samhällets normer.

Allt sånt här är också delar av det stora problemet!
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.