Raghnar Röök skrev:
Det är snart 20 år sen Allhabo/Crawford slutade tillverka reservdelar till Car-In portarna. Det innebär att de begagnade gångjärn man ev. kan hitta på nätet är 20-45 år gamla, och plasten blir bara sprödare med åldern.

Jag tröttnade på att köpa begagnade gångjärn som bara höll några månader, och tillverkade istället egna i mässing till mina garageportar. De verkar funka helt ok, och excenterrörelsen verkar stämma på någon mm när. Enda förändringen jag behövde göra var att korta av skruvarna, eftersom mässingen är tunnare än plasten i originalet. Det går säkert att fixa med brickor också men det blir inte lika snyggt. Ska måla dem i samma färg som porten till sommaren så de smälter in bättre.

Jag tillverkade även några primitiva bock- och borrjiggar, så om någon är intresserad så kan jag tillverka några fler. Obs, eftersom det är rent hantverk och tar någon timme per gångjärn så tänker jag inte tillverka några mängder, utan det blir i så fall när jag har tid och lust i rent hobbysyfte.

...Eller så tillverkar ni själva och utgår från mina bilder nedan. Lycka till! ;)

[bild] [bild]
Hej Raghnar Röök!
Köper gärna 6 st av dig då jag har 2 portar :)
Blir galen på plasten som går sönder.
Mvh
Hans Ljungkvist
Ingevägen 24
87233 Kramfors
Mobil 0703905435
 
Hej undrar om du har flera gångjärn kvar
 
Anonymiserad 427665 skrev:
Det är snart 20 år sen Allhabo/Crawford slutade tillverka reservdelar till Car-In portarna. Det innebär att de begagnade gångjärn man ev. kan hitta på nätet är 20-45 år gamla, och plasten blir bara sprödare med åldern.

Jag tröttnade på att köpa begagnade gångjärn som bara höll några månader, och tillverkade istället egna i mässing till mina garageportar. De verkar funka helt ok, och excenterrörelsen verkar stämma på någon mm när. Enda förändringen jag behövde göra var att korta av skruvarna, eftersom mässingen är tunnare än plasten i originalet. Det går säkert att fixa med brickor också men det blir inte lika snyggt. Ska måla dem i samma färg som porten till sommaren så de smälter in bättre.

Jag tillverkade även några primitiva bock- och borrjiggar, så om någon är intresserad så kan jag tillverka några fler. Obs, eftersom det är rent hantverk och tar någon timme per gångjärn så tänker jag inte tillverka några mängder, utan det blir i så fall när jag har tid och lust i rent hobbysyfte.

...Eller så tillverkar ni själva och utgår från mina bilder nedan. Lycka till! ;)

[bild] [bild]
Säljer du fortfarande sådana gångjärn?
 
Med lite mindre justeringar så fungerade dom här gångjärnen från jem och fix använde befintliga skruvar och tog upp hålen lite i gångjärnet. Fick även såga bort lite från plastlisten på mittendelen för att då plats! Sen gick det galant!
 
  • Hand som håller ett justerat gångjärn ovanpå dess förpackning med skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Justerat gångjärn monterat på en brun dörr med en vit dörrkarm, synliga skruvar och något bortskuren plastlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggarebobben och 2 till
  • Laddar…
Lillmums Lillmums skrev:
Med lite mindre justeringar så fungerade dom här gångjärnen från jem och fix använde befintliga skruvar och tog upp hålen lite i gångjärnet. Fick även såga bort lite från plastlisten på mittendelen för att då plats! Sen gick det galant!
Har exakt samma problem som flera verkar ha. Du verkar ha löst det bra. Har du någon aning om vad gångjärnen heter eller storlek på dem?
 
Se bild! Fick borra ur skruvhålen lite, ta bort lite från plastskenan på mittengångjärnet, sen gick det bra!
 
  • Vitlackerat gångjärn för innerdörrar, anpassat efter modifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggarebobben och 1 till
  • Laddar…
Lillmums Lillmums skrev:
Se bild! Fick borra ur skruvhålen lite, ta bort lite från plastskenan på mittengångjärnet, sen gick det bra!
Magiskt. Tusen tack för din hjälp! Ska testa i helgen. :)
 
Gångjärn i metall på vit bakgrund, skärmdump med webbadress och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S SNsyd skrev:
80-tals vikport gångjärn sökes.
[bild]
Gångjärn i metall på vit bakgrund, skärmdump med webbadress och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn i metall på vit bakgrund, skärmdump med webbadress och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som har uppdaterade tips att ge? Porten hänger på en skör tråd med bara ett gångjärn kvar av 3. Någon här som fortfarande gör och säljer? Eller köpte jem & fix och kan förklara för en idiot hur svårt det var och om det är görbart 🤪
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.