X xxargs skrev:
Rått och musurin är extremt allergen och eftersom de både reviskiter och revirpinkar[1] så är det väldigt lätt att man ett antal år senare river i detta så yr det runt små partiklar av urinet och det behövs väldigt lite av det för att det skall kännas av den som redan innan är känslig för det och vid större exponeringar som att riva i isolering utan tillräcklig andningsskydd så kan man förvärva känslighet mot råttor och möss

- det är den vanligaste 'yrkesskadan' bland de som håller på med laboratoriemus att skötarna med tiden blir allergiska mot dessa och får byta yrke trots att renhållningen är väldigt bra där. Har man andas in så mycket damm med råtturin i sig att man fått 'sorkfeber' så får man räkna med att man har blivit överkänslig för dessa framåt i livet.

Detta med möss och råttor och att de skitar och pissar ned precis allting är ett allvarligt arbetsmiljöprpoblem för dem som skall komma efter och sanera och i det närmaste samma skyddsnivå som vid asbestsanering när man jobbar yrkesmässigt med det just för risken att man kan förvärva allergi med tiden.

[1] ni skulle bara se hur det ser ut i en större elskåp där det har blivit 'stridszon' mellan två rivaliserande råttkolonier och att det ibland finns några kvar när de kommit i kontakt mellan 2 st 400-Volts skenor...
En randanmärkning kanske, men sorkfeber är ngt annat än allergi. Det är en riktig, och ganska otrevlig, virusinfektion, en typ av blödarsjuka. Den svenska varianten blir nästan alla återställa från, dock finns varianter bland annat i USA som har hög dödlighet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hapazard skrev:
En randanmärkning kanske, men sorkfeber är ngt annat än allergi. Det är en riktig, och ganska otrevlig, virusinfektion, en typ av blödarsjuka. Den svenska varianten blir nästan alla återställa från, dock finns varianter bland annat i USA som har hög dödlighet.
du har rätt - men jag har råkat ut för något liknande när jag sopade en höskulle utan andningsskydd (man begrep inte bättre på den tiden) innan hö skulle lassas i och var sjuk i två dygn efter det och allt hängde på dammet som givetvis innehöll massor av råtturin och annat, behöver jag säga att jag inte tål råtturin efter detta utan blir hypersnorig, nyser och håller på i timmar vid en exponering även om det är väldigt lite av det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.