Hej,
Vad kan finnas i gammal sågspånsisolering som ger en allergisk reaktion ? I mitt fall är det rodnad runt näsa och mun.
Det har hänt vid 4-5 tillfällen nu, och gemensam nämnare är gamla hus, sågspånsisolering, tjärpapp, råttspillning, antagligen mögelsporer och 50 år gammalt damm ?

Utöver naturliga ämnen, mögel, råttspillning osv, användes det någon "impregnering" av sågspån förr ?
Där jag var och bökade igår luktade det gammal järnvägsslipers, iofs fanns där en gammal brandskada i en vägg ..

Det vore väl inte hela världen om det inte sved, samt att jag nu kommer att vara röd om mulen i nån månad igen,
Tidigare besök på VC har inte lett till någon efterforskning i saken, vanligt andningsskydd hjälper inte
 
M Mäster skrev:
Hej,
Vad kan finnas i gammal sågspånsisolering som ger en allergisk reaktion ? I mitt fall är det rodnad runt näsa och mun.
Det har hänt vid 4-5 tillfällen nu, och gemensam nämnare är gamla hus, sågspånsisolering, tjärpapp, råttspillning, antagligen mögelsporer och 50 år gammalt damm ?

Utöver naturliga ämnen, mögel, råttspillning osv, användes det någon "impregnering" av sågspån förr ?
Där jag var och bökade igår luktade det gammal järnvägsslipers, iofs fanns där en gammal brandskada i en vägg ..

Det vore väl inte hela världen om det inte sved, samt att jag nu kommer att vara röd om mulen i nån månad igen,
Tidigare besök på VC har inte lett till någon efterforskning i saken, vanligt andningsskydd hjälper inte
Jag har samma fundering då jag får astma i det hus från 1939 vi köpt. Spånisolering i 3 bjälklag.
Är väl vara att rensa ut och fylla med ny icell isolering
 
Förr brukade man lägga ner lite vad man hade som isolering, iallafall i mellanbjälklag. Men någon impregnering i spån har jag inte stött på. Ibland ligger det kalk utblandat eller i botten på facken. Däremot är det vanligt med en hel del musskit, musbon och sånt som de dragit in och det brukar vara rätt mycket damm som kan reta i halsen om man inte har skydd.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
R Robst67 skrev:
Jag har samma fundering då jag får astma i det hus från 1939 vi köpt. Spånisolering i 3 bjälklag.
Är väl vara att rensa ut och fylla med ny icell isolering
Hur är det med ventilation och luftfuktigheten ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är det med ventilation och luftfuktigheten ?
Jag har installerat mekanisk frånluft istället för självdrag så jag tror att luften byts som den skall. Fuktigheten är låg då vi inte använder vatten alls i huset när vi renoverar.
Ingen fukt eller mögellukt upplevs och bekräftats ifrån flera håll.
 
Cheesen
Det finns ju gott om terpentiner i allt furuvirke och det doftar säkert även från sågspån som är 80 år gammalt om man rör runt i det. Men den troligaste källan är nog "avföringsdamm" som akumulerats i åratal från insekter, möss, och andra smådjur. Som kuriosa kan jag nämna att 1/3 av innehållet i en 10 år gammal huvudkudde kan bestå av avföring från kvalster, i form av damm.
 
R Robst67 skrev:
Jag har samma fundering då jag får astma i det hus från 1939 vi köpt. Spånisolering i 3 bjälklag.
Är väl vara att rensa ut och fylla med ny icell isolering
ICell består av gamla tidningar, det är definitivt ingen ren produkt utan det finns rester av trycksvärta, sporer finns det också.
Cellulosaisolering tillverkad av så kallad CTMP-massa, exempelvis Termoträ, är den betydligt renare produkt och är ett bättre val om man vill ha en ren isolering utan sporer.
 
Det är väl så att samtliga cellulosabaserade nya isoleringsmaterial har tillsatser för att hämma mögel?
Vill man ha en ren produkt så är det nog bara just rent sågspån eller kutterspån från sågverk/snickeri som gäller. Har själv använt kutterspån som vi normalt använder som stallströ i hästboxarna.

Kalkdamm som man tillsatte, (om man hade tillgång till det eller råd), är en ytterst irriterande produkt. Vilket exakt är orsaken till att den används, för att alla djur och i detta fall särskilt gnagare, starkt ogillar att få in den i pälsen och lungorna, nosen, etc.

Rester av gammal mus- och råttpiss och avföring är också ytterst irriterande.

Några kemiska tillsatser i övrigt har jag aldrig hört användas, men då man tog vad man hade tillgång till och råd med så kan det ju hända att ngt giftigt impregnerat spån kunde tas tillvara också i enstaka fall. Det här är dock så osannolikt att isf råka ut för att det bör kunna bortses från.

Det mest troliga är de båda förstnämnda orsakerna, som säkert inte blir mindre ohälsosamma om man utsätts för båda samtidigt. Reagerar man starkt på det så är man antagligen överkänslig. Precis på liknande sätt som vid allergi. Så munskydd räcker inte, men kanske en halvmask?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är väl så att samtliga cellulosabaserade nya isoleringsmaterial har tillsatser för att hämma mögel?
Vill man ha en ren produkt så är det nog bara just rent sågspån eller kutterspån från sågverk/snickeri som gäller. Har själv använt kutterspån som vi normalt använder som stallströ i hästboxarna.

Kalkdamm som man tillsatte, (om man hade tillgång till det eller råd), är en ytterst irriterande produkt. Vilket exakt är orsaken till att den används, för att alla djur och i detta fall särskilt gnagare, starkt ogillar att få in den i pälsen och lungorna, nosen, etc.

Rester av gammal mus- och råttpiss och avföring är också ytterst irriterande.

Några kemiska tillsatser i övrigt har jag aldrig hört användas, men då man tog vad man hade tillgång till och råd med så kan det ju hända att ngt giftigt impregnerat spån kunde tas tillvara också i enstaka fall. Det här är dock så osannolikt att isf råka ut för att det bör kunna bortses från.

Det mest troliga är de båda förstnämnda orsakerna, som säkert inte blir mindre ohälsosamma om man utsätts för båda samtidigt. Reagerar man starkt på det så är man antagligen överkänslig. Precis på liknande sätt som vid allergi. Så munskydd räcker inte, men kanske en halvmask?
Just Termoträ har inga mögelhämmande tillsatser
 
Menar ni att ni är och jobbar i ytor där isoleringen är exponerad. Eller är det så illa att ni inne i huset får dessa symptom.
 
Redigerat:
C
M Mäster skrev:
Där jag var och bökade igår luktade det gammal järnvägsslipers, iofs fanns där en gammal brandskada i en vägg ..
Rotar man runt i det kan det nog vara lite allt möjligt, är oftast rätt otrevligt damm. Se upp för sorkfeber... 🙄

Annars gissar jag på mögel, spån har en otrolig förmåga att dölja mindre vattenskador.
Kalk är mer stickande snarare än allergiliknande och mer långvariga symptom.
 
D Dr Benz skrev:
Menar ni att ni är och jobbar i ytor där isoleringen är exponerad. Eller är det så illa att ni inne i huset får dessa symptom.
Hej. Jag får symptom, astma, av att vara i huset utan att rota i isoleringen.
Det har historiskt bott hundar i huset och det kan nog bidra till min reaktion. Samlas kanske gammalt kvalster och annat gott i facken i bjälklaget.
 
R Robst67 skrev:
Hej. Jag får symptom, astma, av att vara i huset utan att rota i isoleringen.
Det har historiskt bott hundar i huset och det kan nog bidra till min reaktion. Samlas kanske gammalt kvalster och annat gott i facken i bjälklaget.
Ajdå det var ju inte alls trevligt.

Vi hyrde ett gammalt hus i somras där vi bor för att vår renovering drog ut på tiden. Med största sannolikhet var det kvalster som min son och fru reagerade på. Inte förvånande.

Nu bor vi i delvis renovering med öppet runt fönster och dörrar där isoleringen är öppen.

Det har dock inte varit några problem alls. Även om det inte är bra.

Så utan att veta något skulle jag gissa på kvalster eller åt det hållet. Isolering som är inbyggd ”borde” inte påverka. Men som sagt konstigare saker har ju hänt.

Men hur samlas det i bjälklaget? Borde väl inte kunna gå?

Kvalstret vi utsattes för var gammal mattor och möbler och sängar osv.
 
Här finns inga mattor eller ngr tyger kvar alls då huset är tömt.
Jag tänker att det ”krypit ner” i olika håligheter så som att golvplankorna inte går helt tätt emot alla väggar överallt. Att det då samlats damm, kvalster, gamla djurhår och möjligtvis mus-avföring mm i det gamla spånisoleringen är min bästa gissning på vad jag kan reagera
på.
Jag är ganska känslig enligt allergitestar.

Vi har beslutat att riva upp det jättefina plankgolvet, som på vissa partier ändå behöver repareras, och tömma alla fack på gammal dammig isolering och fylla med ny icell(tror jag det blir) och hålla alla tummar att det blir bättre.
 
Rått och musurin är extremt allergen och eftersom de både reviskiter och revirpinkar[1] så är det väldigt lätt att man ett antal år senare river i detta så yr det runt små partiklar av urinet och det behövs väldigt lite av det för att det skall kännas av den som redan innan är känslig för det och vid större exponeringar som att riva i isolering utan tillräcklig andningsskydd så kan man förvärva känslighet mot råttor och möss

- det är den vanligaste 'yrkesskadan' bland de som håller på med laboratoriemus att skötarna med tiden blir allergiska mot dessa och får byta yrke trots att renhållningen är väldigt bra där. Har man andas in så mycket damm med råtturin i sig att man fått 'sorkfeber' så får man räkna med att man har blivit överkänslig för dessa framåt i livet.

Detta med möss och råttor och att de skitar och pissar ned precis allting är ett allvarligt arbetsmiljöprpoblem för dem som skall komma efter och sanera och i det närmaste samma skyddsnivå som vid asbestsanering när man jobbar yrkesmässigt med det just för risken att man kan förvärva allergi med tiden.

[1] ni skulle bara se hur det ser ut i en större elskåp där det har blivit 'stridszon' mellan två rivaliserande råttkolonier och att det ibland finns några kvar när de kommit i kontakt mellan 2 st 400-Volts skenor...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.