G Gudahov skrev:
Har en elektriker på väg.

Men hur kan det pötsligt bli kortslutning mellan nolla och jord? Hjälper det då inte att slå av alla säkringar? Ligger ändå kortisen och stör ut JFB?
Ligger nolla och jord ihop någonstans så löser jfb direkt.
 
Nej, den löser bara om det går tillräckligt mycket ström. Har man dragit ut alla säkringar eller stängt av huvudbrytaren så ska den inte kunna lösa av att det ör kortis mellan nolla och jord.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den löser bara om det går tillräckligt mycket ström. Har man dragit ut alla säkringar eller stängt av huvudbrytaren så ska den inte kunna lösa av att det ör kortis mellan nolla och jord.
Det har du faktiskt rätt i
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den löser bara om det går tillräckligt mycket ström. Har man dragit ut alla säkringar eller stängt av huvudbrytaren så ska den inte kunna lösa av att det ör kortis mellan nolla och jord.
Jag har testat att bryta huvudbrytaren till centralen med JFB som slår ifrån. Och slagit av alla säkringar. Och JFB går ändå inte att slå på.*

Om det stämmer, det du säger, kan det då vara något annat fel än att JFB är trasig?

* Vi har två centraler i huset, med varsin huvudströmbrytare. Den andra centralens el fungerar prima. Jag har inte brutit huvudströmbrytaren i mätarskåpet.
 
Hade ett nästan exakt likadant problem förra veckan.

Halva centralen borta med en schneider jordfelsbrytare som inte gick att slå till trots att alla säkringar va av.

Det visade sig att det blivit en kortslutning i en fast lampa som ingen rört sen 70-talet. Hur det hände helt plötsligt utan åverkan är ingen som vet... Hustroll kanske
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Du har med stor säkerhet vagabonderande strömmar som utlöser "fenomenet" OCH du har kontakt mellan jord och nolla någonstans ute i anläggningen. Vanligast är det i skarvsladdar ute, dra ur alla kablar som sitter i uttag och prova. Felsök genom att mäta med en "megger" mellan varje grupps fas och nolla hopkopplade och mot jord jord med JFB frånslagen
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mac9 Mac9 skrev:
Det visade sig att det blivit en kortslutning i en fast lampa som ingen rört sen 70-talet. Hur det hände helt plötsligt utan åverkan är ingen som vet... Hustroll kanske
Intressant! Hur gick ni tillväga för att trixa er fram till problemet?
 
OBS. JFB löste inte av sig själv. Det var jag själv som slog av den och skulle sätta igång den igen och då gick det inte. Det var alltså ingen kortis av något slag som löste JFB. Det var jag själv!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Dra ut alla lösa kablar som är kopplade till den centralen och se om det funkar. Gör det inte det då så kolla uttaget som användes när problemet började
 
J jonaserik skrev:
Kanske en modell av JFB som knappen måste tryckas hårt ner i botten för att få tag i låset.
Har du provat det som jonaserik skriver? Har själv varit med om JFB som inte gått att återställa utan att först trycka vippan i botten och sedan upp...
 
G Gudahov skrev:
Intressant! Hur gick ni tillväga för att trixa er fram till problemet?
Hos oss så slog jfb av mitt på dagen, ingen i närheten och ingen som grejade med lampan som visade sig orsaka felet.

Jag kopplade loss allt jag hade anslutet på uttagen som element, fläkt, avfuktare, laddare, fönsterlampor osv. Inget resultat så jag gick vidare till att koppla från den matning som försåg garaget med el samt att koppla ifrån fjärrvärmecentralen. Även där gick jag bet så det fick bli att ringa en elektriker som letade upp vilken grupp det var. Irriterande nog så satt lampan med kortslutning 30 cm från centralen hehe
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Någon var väl även inne på spåret att JFB kan vara fel på. Händer, även om det är sällsynt.
Så det bör kollas med....
 
Jag har varit med om likande och då var det jordfelsbrytare som gick sönder.

Det var i samband med byte av en golvvärme termostat och det var en äldre AEG jfb som inte gick att slå till, efter att ha slagit av inkommande matning så gick den inte att återställa så det blev ett snabbt byte till en ny.

Dock ganska ovanligt att de går sönder..
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
M Mercruiser skrev:
Någon var väl även inne på spåret att JFB kan vara fel på. Händer, även om det är sällsynt.
Så det bör kollas med....
Det var jag själv.

Och nu även elektrikern som har varit här. Och bytt jordfelsbrytare - och nu fungerar allt igen!

För att summera. Jag slog av jfb utan att någon säkring hade gått. När jag skulle slå på den igen, så fungerade den inte. Det var uppenbarligen en gång för mycket. JFB:n var en General Electric och den var 20 år gammal. Har löst utnågon gång om året av olika skäl, men i övrigt levt ett lugnt liv. Kanske för lugnt liv - elektrikern sa att man gärna skall "motionera" JFB:n någon gång i halvåret om den inte löst av sig själv.

Tack alla för er input!
 
E
G Gudahov skrev:
Det var jag själv.

Och nu även elektrikern som har varit här. Och bytt jordfelsbrytare - och nu fungerar allt igen!

För att summera. Jag slog av jfb utan att någon säkring hade gått. När jag skulle slå på den igen, så fungerade den inte. Det var uppenbarligen en gång för mycket. JFB:n var en General Electric och den var 20 år gammal. Har löst utnågon gång om året av olika skäl, men i övrigt levt ett lugnt liv. Kanske för lugnt liv - elektrikern sa att man gärna skall "motionera" JFB:n någon gång i halvåret om den inte löst av sig själv.

Tack alla för er input!
Du har inte oavsiktligt hällt väggsmulor ner i centralen. Inte helt ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.