J Jerkbait skrev:
Ok, bara skruva på dem och låta luften pysa ut till vattnet kommer?
Jag måste stänga av VVM när jag gör detta? Har det med säkerhet
att göra eller vad kan hända?
Det är lättare att få ut luften om pumparna står still. Därför är det bättre att stänga allt när man luftar. Det är bara att öppna dem och lufta tills det bara kommer vatten och ingen luft. Ibland får man lufta ett tag och fylla på trycket i emellanåt.
Din värmebärarpump GP1 går på 100% och du har en temperaturdiff på nästan 10 grader mellan tillopp och retur. Om värmepumpen har varit igång en stund när du fotade displayen, så skulle jag säga att flödet är lite dåligt.
Jag skulle kolla smutsfiltret som sitter monterat på ett av rören mellan ute och innedel, om det inte blir bättre efter luftning.
 
L lordi skrev:
Det är lättare att få ut luften om pumparna står still. Därför är det bättre att stänga allt när man luftar. Det är bara att öppna dem och lufta tills det bara kommer vatten och ingen luft. Ibland får man lufta ett tag och fylla på trycket i emellanåt.
Din värmebärarpump GP1 går på 100% och du har en temperaturdiff på nästan 10 grader mellan tillopp och retur. Om värmepumpen har varit igång en stund när du fotade displayen, så skulle jag säga att flödet är lite dåligt.
Jag skulle kolla smutsfiltret som sitter monterat på ett av rören mellan ute och innedel, om det inte blir bättre efter lutning.
Ok, har hittat en passande bits. Stänger ner agregatet och luftar nu.
Så kan jag förvänta mig någon förbättring direkt av denna åtgärd?

Ballofixen låter jag ett proffs installera så snart det går.

Angående temperaturdiffen så kan det också bero på att rören är oisolerade
där de går i en iskall krypgrund och kattvindar.
Firman tyckte att man inte behövde göra det men många säger tvärtom.
 
L
Alltid isolera värmerör , oavsett vad någon säger det är helt fel att inte göra det
 
  • Gilla
Jerkbait
  • Laddar…
J Jerkbait skrev:
Ok, har hittat en passande bits. Stänger ner agregatet och luftar nu.
Så kan jag förvänta mig någon förbättring direkt av denna åtgärd?

Ballofixen låter jag ett proffs installera så snart det går.

Angående temperaturdiffen så kan det också bero på att rören är oisolerade
där de går i en iskall krypgrund och kattvindar.
Firman tyckte att man inte behövde göra det men många säger tvärtom.
Rören ska ju självklart vara isolerade, men det påverkar inte temperaturdiffen så mycket om det inte är långa sträckor det handlar om. Temperaturdiffen borde vara neråt 7-8 grader iaf om du har ett radiatorsystem. Och cirkulationspumpen skulle inte behöva jobba på 100 % för att orka hålla den diffen.

Om du får en förbättring av lutningen beror på om det finns någon luft att få ut. Får du inte ut någon luft så ligger inte felet där. Men det är det första man kollar när man felsöker.

Nästa steg blir att kolla smutsfiltret
 
  • Gilla
Jerkbait
  • Laddar…
L lordi skrev:
Rören ska ju självklart vara isolerade, men det påverkar inte temperaturdiffen så mycket om det inte är långa sträckor det handlar om. Temperaturdiffen borde vara neråt 7-8 grader iaf om du har ett radiatorsystem. Och cirkulationspumpen skulle inte behöva jobba på 100 % för att orka hålla den diffen.

Om du får en förbättring av lutningen beror på om det finns någon luft att få ut. Får du inte ut någon luft så ligger inte felet där. Men det är det första man kollar när man felsöker.

Nästa steg blir att kolla smutsfiltret
Ok, ska isolera asap.

Anyways, nu har jag luftat de där tre små mässingsventilerna och det kom vatten i princip direkt.
Hur kollar man smutsfiltret?
"Jag skulle kolla smutsfiltret som sitter monterat på ett av rören mellan ute och innedel, om det inte blir bättre efter luftning."
Utedelen står vid en vägg sedan går röret genom en krypgrund som INTE
är rolig att krypa in i. Vill dock minnas att det sitter en grå plastlåda på väggen vid utedelen.
Kan det vara den? Eller vad ska jag leta efter? Och var?
 
Redigerat:
J Jerkbait skrev:
Ok, ska isolera asap.

Anyways, nu har jag luftat de där tre små mässingsventilerna och det kom vatten i princip direkt.
Hur kollar man smutsfiltret? Var sitter det?
Det ska sitta monterat på ett av rören som går ut till utedelen. Hur man går tillväga beror lite på hur filtret ser ut och hur det är monterat
 
L lordi skrev:
Det ska sitta monterat på ett av rören som går ut till utedelen. Hur man går tillväga beror lite på hur filtret ser ut och hur det är monterat
Hur skulle det kunna se ut?
L lordi skrev:
Det ska sitta monterat på ett av rören som går ut till utedelen. Hur man går tillväga beror lite på hur filtret ser ut och hur det är monterat
Jag har ingen aning hur det skulle kunna se ut.
Kan du med hjälp av bilderna säga hur ett typiskt smutsfilter ser ut?
https://www.google.no/search?q=smut...yq3YAhUGJ5oKHSZxCWkQ_AUICigB&biw=1241&bih=904
 
Krilleman
Vanligast är nog dessa två typer:

En mässingsvinkel med invändig gänga vanlig inom VVS-installationer. Kulventil i metall med röd spak mot vit bakgrund, en vanlig typ av avstängningsventil.
 
  • Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Vanligast är ...
Är det detta?

Kopparrör och ventiler på en vägg med en etikett som säger "Altech".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Nej det är vanliga kulventiler.

Leta vidare!
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Nej det är vanliga kulventiler.

Leta vidare!
Ok. Jag fortsätter imorgon. Lite sent att krypa runt i vrår nu ;)
Tack för hjälpen så långt. Återkommer.
 
Hur gick det för dig?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hur gick det för dig?
Pressade installationsfirman att åtgärda det. De letade som fan och hittade till slut en sil/filter i Nibepannan som var full med skit. Nu funkar allt bra utom att den tappar lite tryck så man får fylla på 1 gång i veckan. Inget större problem. De hittade aldrig någon läcka.
Tack alla som coachat!
 
J Jerkbait skrev:
Pressade installationsfirman att åtgärda det. De letade som fan och hittade till slut en sil/filter i Nibepannan som var full med skit. Nu funkar allt bra utom att den tappar lite tryck så man får fylla på 1 gång i veckan. Inget större problem. De hittade aldrig någon läcka.
Tack alla som coachat!
Det är inte bra att behöva fylla på en gång i veckan under en längre period. Du syresätter vattnet, med korrosion som följd.
Läckaget måste hittas. Kolla om det droppar ur säkerhetsventilen till att börja med
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.