Holdman har en film på sin hemsida där han visar hur han kopplat det. J-vlar va mycket piggyback...
 
Bjurran skrev:
Holdman har en film på sin hemsida där han visar hur han kopplat det. J-vlar va mycket piggyback...[/QUOTE


Från Holdman.com

For my 2007 Display I installed 17 dedicated outlets and breakers and for 2008 I installed a total of 22 at my new location. Each outlet was on a 20 amp breaker

If everything was on in my display it would draw 470 amps. I have to be careful what I turn on at a given time because to much which would cause fuses to blow, breakers to trip, etc.

The Max I can pull is about 300 amps. For the 2008 display I have 14 LOR Controllers and it was a chore trying to figure out where I was going to plug everything into. Each LOR controller can handle 20 amps per side (I installed 20 amp fuses in them) so you have balance the display across all you controllers.


You gotta love good old US

Nästa år ska jag ta upp kampen.......... måste bara köpa mer "juice" från nätägarn....:D
 
Såg en gång en lösning där man använder korta förlängningssladdar 30 cm ungefär.
Man hade sin grendosa till vänster och skruvade fast alla sina trafos till höger med stickproppen uppåt. Mellan dessa drog man sedan sina korta sladdar.

Rimligtvis kan man även sätta grendosan till höger. ;)
 
Det här är förvisso ett i-landsproblem, men ett problem är det. Det finns dagar då man funderar på om det inte vore bättre att klippa ett gäng kontakter och tvinna ihop trådarna och sno lite isoleringsband om det hela.

Köpte grenuttag med 12 kontakter för att ha på lite kritiska ställen, men det förslår inte heller när adventsstjärnor och ljusstakar skall upp i fönstren.

Elindustrin borde lära sig en del grundläggande saker:

1: Seriekopplade saker är en guds gåva till mänskligheten. T.ex. bokhyllebelysning borde lätt kunna anpassas för att seriekoppla dem istället för att alla lampor skall ha varsitt uttag. (Jag har nio Billyhyllor i biblioteket, alla med en lite lampa ovanför, och det blir än oherrans massa kablar, skarvar och dosor bara där).

2: Det finns ingenting att vinna på att transformera el vid ett vägguttag eller en grendosa jämfört med att göra det vid själva apparaten. OK, en 12V-sladd är förmodligen något billigare att producera än 230V, men det är marginellt. Och eftersom konsumenten kan börja använda alla sina uttag i grendosan tjänar man på det i alla fall.

3: Allt måste inte vara jordat. De små platta euro-kontakterna behöver inte sitta i dyra stora jordade uttag, om det bara fanns något annat. Sitter och tittar på mina tvåvägsuttag i torsmanslisten jag har på kontoret där jag sitter, och utan vidare skulle där också rymmas 4st av dessa euro-uttag. Det motsvarar dessutom ungefär fördelningen av apparater som ansluts, fyra ojordade för varje två jordade. Men det kanske är någon som tjänar för mycket pengar på systemet vi har nu? Men det skulle onekligen börja finnas hopp om att slippa de flesta grendosorna.

4: Vid husbyggen borde man börja sätta uttagen där man kan tänkas behöva dem mera. Och dimensionera rätt. T.ex. borde man ha ett uttag ovanför alla fönster att ansluta fönsterbelysningen till. Och nog borde man kunna få in ett uttag under fönsterbrädan också, för att ansluta ljusstakar, lampor eller liknande i. Korta sladdar som inte syns så mycket skulle bli resultatet.

5: Kontakter och dosor kan göras snygga. De måste inte vara i formpressad hårdplast i tråkig gråvit nyans. Precis som man kan köpa skal till mobiltelefonen borde man kunna köpa skal till sina vägguttag i olika utformning och färg. Det är bara fantasin som sätter gränser, och skall man ha en massa saker i sitt hem kan det väl då se snyggt ut.
 
Swetrot skrev:
3: Allt måste inte vara jordat. De små platta euro-kontakterna behöver inte sitta i dyra stora jordade uttag, om det bara fanns något annat. Sitter och tittar på mina tvåvägsuttag i torsmanslisten jag har på kontoret där jag sitter, och utan vidare skulle där också rymmas 4st av dessa euro-uttag. Det motsvarar dessutom ungefär fördelningen av apparater som ansluts, fyra ojordade för varje två jordade. Men det kanske är någon som tjänar för mycket pengar på systemet vi har nu? Men det skulle onekligen börja finnas hopp om att slippa de flesta grendosorna.
HIttade 3-vägs Elko RS...
134233-3.jpg
 
Fick skruva upp ett nytt utanpåliggande fyrväggsuttag brevid det gamla infällda igår, nu borde flickvännens va nöjd ett tag iaf :)
 
Swetrot skrev:
1: Seriekopplade saker är en guds gåva till mänskligheten. T.ex. bokhyllebelysning borde lätt kunna anpassas för att seriekoppla dem istället för att alla lampor skall ha varsitt uttag. (Jag har nio Billyhyllor i biblioteket, alla med en lite lampa ovanför, och det blir än oherrans massa kablar, skarvar och dosor bara där).
I varje fall borde det finnas ett vidarekopplingsuttag på sådana armaturer. Kan ju gärna vara någon liten smutt kontakt. Allting behöver ju inte vara JÄTTELIKT. (Jfr hur modulkontakterna ersatt Televerkets monsterkontakter. Då satte nog dom gamla stötarna kaffet i halsen :D)
 
Skulle vilja ha art nummer 39112 från kjell.com i andra längder typ 10,50 och 100cm oxå för att slippa trasslet som lätt blir.
 
problemet när saker och ting blir för pluttiga är att det går sönder!
de gamla telefonuttagen fick man inte död på ens med våld, de nya pluttgrejerna får jag inte loss utan våld, och då åker sladden ur kontakten..
samma med gamla vs nya motorvärmarintag, de nya är så små så krypavstånden blir för små, kommer det då in lite vägsalt vilket det tyvärr gör i sverige, så löser JFB direkt, eller, då JFB saknas så knastrar det i intaget och så får man inte ur sladden nåt mer sen...
 
Dom flesta stickproppsanslutna butiksarmaturer har en anslutning för vidarekoppling, antingen en speciell kontakt monterad på armaturen, eller helt enkelt en sladdstump med ett europa-uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.