mycke_nu skrev:
Släng ut väckarklockorna. Vem har det 2014? Jag har inte ens armbandsur.

Håller visserligen med om att mobiler i sängkammaren inte helt bra, men programmera dem att vara tysta 22-06 så sover man gott.

Skippa LAN där det inte absolut behövs, dvs till TVn. Använd WiFi istället.

Montera fler vägguttag. Det är inte svårt att göra snyggt, dra Kulo längs golvlisterna och sätt VU där de behövs.
Väckarklockan är bara för att se tiden, se svar till Anna_H här ovan. Använder inte heller armbandsur, inte till vardags. När det är fest eller finare tillställningar brukar jag ta på den om jag kommer ihåg, känns ofint att sitta och kolla mobilen när man har tid att passa.

Störs inte av mobilen (men däremot ungarna), om det nu inte ringer men sällan och aldrig det gör det, skulle det göra det är det förmodligen något väldigt viktigt.

Ja skulle faktiskt kunna sätta några utanpåliggande 4-vägs uttag, har dock svårt att se att alla grendosor kan elimineras, vissa ställen tror jag det blir bättre med en kabelsamlare, då blir man samtidigt av med trafos och annat fult.
 
Exempel på kabelsamlare.

Nyinstallationer i befintliga rum blir av naturliga skäl kulo, men jag ser kulo som en tillfällig lösning. Vid ytskiktsrenoveringar så försöker jag flytta in ledningen i väggen med schweizerostprincipen.
attachment.php?attachmentid=102249&d=1387220565&thumb=1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Exempel på kabelsamlare.

Nyinstallationer i befintliga rum blir av naturliga skäl kulo, men jag ser kulo som en tillfällig lösning. Vid ytskiktsrenoveringar så försöker jag flytta in ledningen i väggen med schweizerostprincipen.
[bild]
Ok, var sådan kabelsamlare jag tänkte på.

Det var ju också ett sätt att fälla in. För min det blir det tilläggsisolerade innerväggar och nydragning nästa gång det ska göras något i något rum.
 
Ett enkelt sätt att få ordning på alla sladdar, syns tydligt var och en går.
Går att komplettera med text till varje sladd.
Gaffatejp är mycket billigare än kabelkanaler.

Protte
 
  • img542a559b31e00.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
prototypen skrev:
Ett enkelt sätt att få ordning på alla sladdar, syns tydligt var och en går.
Går att komplettera med text till varje sladd.
Gaffatejp är mycket billigare än kabelkanaler.

Protte
Stilrent ;)
 
Anna_H skrev:
Aldrig mobilladdare vid sängen, det ger dålig sömn pga stressen att det kan hända nåt i telefonen. Finns visst forskning på det har jag hört.
Det här får du gärna utveckla. Jag har alltid mobilen bredvid sängen på laddning och som väckarklocka. Jag har aldrig funderat på "att det kan hända nåt i telefonen", vad skulle kunna hända?

Gillar telefonens enkla möjlighet till att enbart väcka mig på vardagar. Givetvis är telefonen (automatiskt) tyst nattetid, annars skulle jag nog inte sova något vidare pga av allt plingande.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Det är samma problem som att ha en TV i sovrummet.

Tryck på knappen så stormar hela världen in i sovrummet. Krig, död, skatter. Stäng av så är det borta, men inte mer än en knapptryckning bort. Tryck igen och så är lavinen över dej igen.

Jag tyckte ärligt talat att min Hustru var lite knäpp när hon ville slänga ut TVn hur sovrummet, men hon hade rätt. Det är enormt skönt att ha ett rum i huset där man inte kan bli störd ens om man vill.

Nu har jag ju min telefon som väckarklocka så det är inte helt perfekt. Det vore helt klart bättre utan, men har man barn så har man. Ibland ringer dom mitt i natten.
 
mycke_nu skrev:
Jag tyckte ärligt talat att min Hustru var lite knäpp när hon ville slänga ut TVn hur sovrummet, men hon hade rätt. Det är enormt skönt att ha ett rum i huset där man inte kan bli störd ens om man vill.
Jag håller helt med när det gäller TV. Jag vill heller inte ha någon i sovrummet. Dock störs jag inte av att en tyst mobil ligger och laddar bredvid sängen, ja i alla fall inte innan eländet ringer och väcker mig på morgonen... Men det är ju lite av meningen med en "väckarklocka".
 
Det är lite samma sak. Du har nyhetsflödet där. Folk som kanske skickar SMS. Det där emailet du väntat hela dagen på. Borde kanske kolla..

Bättre att inte ha sådant i sovrummet, så sover man lugnare.

Men jag syndar själv, som sagt.

Gick för övrigt och lade mej 00:30 igår kväll efter att ha jobbat till 23:30.

Vaknade till och kollade klockan. 02:30 visade skärmen. PLUS ett email från USA som gjorde mej klarvaken.

Kl 03 var jag igång och jobbade igen. :thumbdown:
 
mycke_nu skrev:
Bättre att inte ha sådant i sovrummet, så sover man lugnare.

Men jag syndar själv, som sagt.

Gick för övrigt och lade mej 00:30 igår kväll efter att ha jobbat till 23:30.

Vaknade till och kollade klockan. 02:30 visade skärmen. PLUS ett email från USA som gjorde mej klarvaken.

Kl 03 var jag igång och jobbade igen. :thumbdown:
Ja det handlar nog lite om hur man är som person. När jag lägger ifrån mig mobilen på laddningen i samband med att jag går och lägger mig så rör jag den aldrig innan det är dags att kliva upp. Så för min del kvittar det om den ligger bredvid sängen eller någon annanstans. Men nu börjar jag nog bli väl OT. Sorry... :surprised:
 
Alfredo skrev:
Det här får du gärna utveckla. Jag har alltid mobilen bredvid sängen på laddning och som väckarklocka. Jag har aldrig funderat på "att det kan hända nåt i telefonen", vad skulle kunna hända?

Gillar telefonens enkla möjlighet till att enbart väcka mig på vardagar. Givetvis är telefonen (automatiskt) tyst nattetid, annars skulle jag nog inte sova något vidare pga av allt plingande.
Det svarar du ju själv på :)
Tänker på SMS och andra aviseringar. Även om man stänger av ljudet brukar det ju blinka och ha sig. För många blir det lite tvång att kolla av den innan man somnar, samt när man vaknar.

mycke_nu ger också ett tydligt svar.
 
Anna_H skrev:
Tänker på SMS och andra aviseringar. Även om man stänger av ljudet brukar det ju blinka och ha sig.
Lägg den upp och ner så syns det inte. :)
 
Segge skrev:
Tanken har slagit mig att slänga ut mobilen mest för att jag är tveksam till hur strålningen påverkar människan.


Men den stannar/slocknar när batteriet tar slut, har batteri i min men det är nog inte för kontinuerlig drift utan bara som backup. Gillar min stora digitala väckarklocka som går att läsa med ½ öga öppet, känns bra att vakna till 03.00 med vetskapen att jag får sova flera timmar till :D
Om man vill undvika/minimera strålning bör man nog slänga ut väckarklockan som inte är batteridriven också. Mängden elektromagnetiska strålning är kanske inte så hög men man blir utsatt konstant ungefär 25-30% av sin tid för det.
Kör på batteridriven väckarklocka istället så har du kapat behovet av två sladdar.
 
Vad är det som säger att en batteridriven klocka inte strålar?

De gamla mekaniska med radioaktiv tritiumbelysning är dock absolut värst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.