R
oki
 
Gräsklipparen och snöslungan körs på preem högoktaningt.
2 taktarna får aspen (tipset är att köpa husqvarna dunkar. De är billigare fast det är exakt samma sak)
 
Min variant är vanlig 95 (OK av praktiska skäl) i klipparna och Aspen i sågarna som är "nära" näsan. Dessutom blir det inte så många dunkar tvåtaktsbränsle per säsong så priset spelar inte så stor roll. Det är dock bekvämt att köpa färdigblandad och slippa blanda själv .
 
Jäpp jag vet, gammal tråd men jag saknade en viktig aspekt.
Motorer som har mebranförgasare typ Walbro eller Tillotson klarar sig mycket längre mellan förgasar renoveringarna när de går på Alkylat, mebranen i förgasarna blir hårda av den vanliga bensinen vilket brukar märkas av de blir mer och mer svårstartade när de får svårare för att pumpa fram bränslet. De klara sig ändå några år normalt. Det finns till de flesta förgasare av dessa märke att få tag på membran av teflon(belagd väv) som inte påverkas men det gäller bara pump/backventil membranet. De kostar någon hundralapp.

Själv kör jag med Alkylat på allt som är nära huvudet (läs häcksax, motorsåg) eller har i bilen (läs IMAC plan) eftersom det inte ger mig någon tung huvudvärk eller äcklig efterdoft.
 
  • Gilla
vedit
  • Laddar…
Fortsätter på den gamla tråden. :)

Kör alkylat på alla småmaskiner och tycker det går hur bra som helst. Tog några tankningar innan klipparen gick jämnt och fint. Gissar på att det löstes upp skit som behövde komma bort innan den var okej.

Har en utombordare (2takt) från sent 80-tal eller tidigt 90-tal som jag funderar på att köra med alkylat, trots att den är på 30 hästar och lär kosta mig en tusenlapp extra per år.

Vad kan jag behöva tänka på mer än att rengöra förgasare och eventuellt tanken? Har närmare 30 mil enkel väg till båten så man vill ju gärna att det funkar. :)
 
Där jag tankar min Aspen så rekommenderade man att använda plastdunkar och undvika gamla plåtdunkar.
Så när jag började köra båtmotorn på Aspen bytte jag samtidigt ut den gamla plåttanken till en ny i plast, vilket även var välbehövligt då jag vid test på två ställen ganska lätt kunde hugga hål i botten på den.
 
M
Borde inte alla 95-oktan motorer som säljs i EU tåla 5-15% etanol då det är en standard som funnits väldigt länge nu? I annat fall borde vi kunna hävda fabrikationsfel?
 
Fantastiskt dåligt om en motor tillverkad senaste åren skulle strula med 5-15% etanol. Egentligen är det rätt dåligt att vi fortfarande inte har trädgårdmaskiner som klarar blandningar på allt mellan BF95 och E85. Jag har kört min B&S 550 på en mix på 50% BF95 och 50% E85 och det fungerar bra. Blandar jag mer E85 blir motorn slö eftersom den går för magert och skulle behöva justera upp munstycket. Aspen säljer även en produkt de kallar Aspen E, med 85% etanol och 15% alkylatbensin. Det är ju ett perfekt bränsle för trädgårdmaskiner.
 
Lånade min mormors gamla Klippo med B&S 3,5hk och motorn var tillverkad 1975. Vågar jag köra Akrylatbensin på en sådan gammal motorn? Har nu servat den med ny kniv, nytt tändstift, nytt luffilter och ny oja. Jag mår illa av avgaserna när jag klipper med den.
 
fredrikru skrev:
Lånade min mormors gamla Klippo med B&S 3,5hk och motorn var tillverkad 1975. Vågar jag köra Akrylatbensin på en sådan gammal motorn? Har nu servat den med ny kniv, nytt tändstift, nytt luffilter och ny oja. Jag mår illa av avgaserna när jag klipper med den.
Akrylatbensin finns mig veterligt ingenting som heter. Alkylatbensin däremot. Jag skulle lugnt använda det. Jag har hört många fler avråda från att använda blyfri 95 i småmotorer. Alkylatbensinen är snällare mot både motorn, miljön och användaren.
 
Det enda som hände var att klipparen bötjade förbruka mera bränsle, uppskattat ca 30% mera.
En gammal B&S från -88 och nu rullat på Aspen i 4-5år.
 
När jag har jämfört alkylat och 95an i tävlings samanhang så finns det knappt mätbara skillnader.
 
flygrc skrev:
När jag har jämfört alkylat och 95an i tävlings samanhang så finns det knappt mätbara skillnader.
Vad är det som inte skiljer? Och vilken typ av motor avses?
 
AndersS skrev:
Det enda som hände var att klipparen bötjade förbruka mera bränsle, uppskattat ca 30% mera.
En gammal B&S från -88 och nu rullat på Aspen i 4-5år.


Vad är det som inte skiljer? Och vilken typ av motor avses?
I mitt fall var det tvåtaktare och det avsåg bränsleförbrukning och effekt.
Ska man lyckas få motorn till att dra mer bränsle så måste man skruva ut nålarna/byta munstycke.
Eftersom vi behövde magra motorn ytterst lite med alkylat samtidigt som vi fick nästan samma varvtider,skilde ca 0,1 sek på ett varv som tog 50 sek så menar jag på att det inte finns belägg för en 30% ökning med alkylat.
 
MrPlow
Det bästa är att maskinerna blir lättstartade, luktar mindre och går fint.

Det kostar lite mer? Ja men man slipper slabba med tvåtaktsolja på köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.