Att ha passagerare i bilen om man har alkolås utsätter troligtvis inte passagerarna för större fara än annars. Eller tja nu jämför jag på någon som inte behöver alkolås... Dock skulle jag bli orolig om samma människa sätter sig i en annan bil och kör. Har människan dessutom passagerare i bilen så är det riktigt illa. Det finns en anledning till att man tvingas till alkolås...
Det är inte bara för att det är ballt.... Dock så hindrar inte ett alkolås eller ett indraget körkort vissa människor från att köra bil.

Men om människan har flera rattfylleri domar så kan man fundera på varför han inte blir av med lappen helt?
Då har man tydligt visat att man saknar respekt för andras säkerhet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
galento
Det är nu klarlagt att personen i fråga hade alkolås och körde annat fordon med passagerare i
under denna tid som villkor 69 gällde.
 
Man ju tycka att alkolås borde vara standard idag i alla bilar.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
C carlbanan skrev:
Man ju tycka att alkolås borde vara standard idag i alla bilar.
Det kan jag gärna ha om du betalar! Sen vill jag även ha kortläsare för körkortet plus en dna testare som verkligen kollar att det är rätt person som kör, o när vi ändå är på gång så slänger vi in en näthinneskanner. Men du betalar:)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu finns det ju rätt gott om folk som både är nykta och har körkort men ändå uppträder fullständigt livsfarligt i trafiken så jag vet inte riktigt vad det skulle tillföra?

Annars betalar jag gärna den utrustningen i din bil om du betalar utrustningen i min bil ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Annars betalar jag gärna den utrustningen i din bil om du betalar utrustningen i min bil ;)
Tala för dig själv! :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag menade ju ALL utrustning :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nu finns det ju rätt gott om folk som både är nykta och har körkort men ändå uppträder fullständigt livsfarligt i trafiken så jag vet inte riktigt vad det skulle tillföra?
Det skulle få bort en del farliga förare i alla fall.
 
Bra! Har du ett aktivt alkoholmissbruk ska du inte ha körkort. Alkolås som villkör är för lätt att kringgå
 
Fast att köra helt utan körkort är ju strängt taget ännu lättare. Har en rattfylleridömd körkort med villkor finns ju ett incitament att emellanåt skärpa till sig för att kunna köra bil, något som inte alls finns för den helt körkortslöse.

Nu är jag på intet sätt säker på att villkorade körkort är en bra idé jag heller, men att det skulle vara så enkelt att total körkortsindragning skulle lösa problemet med upprepade rattfyllor – det tror jag inte på.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Upprepade rattfyllor hoppas jag leder till fängelse. Problemet löst för ögonblicket :rolleyes:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
galento
fia_mstd fia_mstd skrev:
Bra! Har du ett aktivt alkoholmissbruk ska du inte ha körkort. Alkolås som villkör är för lätt att kringgå
Ja känner till några som i arbetet kört andra fordon för att man inte vill att arbetsgivaren ska
få reda på att man har alkolås.Man tar hellre risken att bli stoppad i poliskontroll.
 
...eller så kan de inte hålla sig garanterat nyktra. Som sagt, det är nog inte alldeles lätt att få till ett sånt här system bra. Det som känns moraliskt rätt kan visa sig vara helt kontraproduktivt i verkligheten (om målet är att minimera antalet rattfyllerier).

I TS fall tror jag att man gör rattfylleristen en tjänst om man vägrar åka med hen i andra bilar än blåsbilen och säga att man tänker uppmana alla bekanta att göra likadant om man ser personen köra någon annan bil. Det är dock verkligen inte ett samtal jag skulle se fram emot att ha.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
galento
I de fall vi känner till har hen använt "blåsbilen" till och från arbetet och sen
kört vanliga bilar under arbetstid.

Kan vara ett besvärligt samtal men det är ju rattfylleristen som har gjort fel
i detta ärende.Och personen ifråga har 7 liknande domar i belastningsregistret
sen tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.