Status
Tråden går ej att kommentera.
Skrev en liten rad i en annan tråd men tycker att detta ämne är värd en egen tråd.
Har alldeles precis flyttat in i ett prefab-hus från en större tillverkare. De anlitar i sin tur ett företag som reser upp huset. Vilket företaget är kommer jag inte gå in på här.

Det hela började med att jag gick igenom det "sorterade" byggskräpet som låg på tomten när jag hittade en soppåse med 5-10 tomburkar starköl i. Montörerna som arbetade med huset höll på i 3-5 dagar och jag tvivlar på att de har en fest efter varje hus de reser med tanke på hur många hus de reser.

Jag var övertygad om att detta inte förekom idag med stränga regler om hur saker och ting ska gå till på en arbetsplats. Speciellt när det handlar om arbete på relativt hög höjd. Bortser vi från deras egen säkerhet så känner jag mig som kund lite irriterad om de som monterat mitt hus gjort det påverkade av alkohol. Är detta en ovanlighet eller finns det andra som upplevt samma sak?

Bifogar ett litet bildbevis på påsarna
 
  • starkol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sopor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sett det på många ställen och det har alltid varit förknippat med arbetare från öst...

Skulle en svensk arbetare göra på detta viset så hade han kunnat hälsa hem, men denna nya billiga och populära arbetskraft kan i princip göra vad de vill.

Tråkigt men sant !!
 
Inte för att jag gillar alkohol på arbetet men är du säker på att du inte tolkar dina bevis som fan själv läser bibeln? Enligt det du skriver delade hela arbetsgänget på en till tre burkar starköl per dag. Inte behöver man ha fest för att klämma en pilsner efter jobbet?

Vad gäller starköl på jobbet kan jag säga att man inte behöver titta österut. Våra kära grannar i väst har en helt annan kultur. Jobbade för ca 10 år sedan med övervakning och drift av stordatorer när en dansk kunds operatörer skulle vara med en vecka för inkörning. Där klämdes det pilsner på löpande band på kvällsskiftet...
 
joflopp skrev:
Inte för att jag gillar alkohol på arbetet men är du säker på att du inte tolkar dina bevis som fan själv läser bibeln? Enligt det du skriver delade hela arbetsgänget på en till tre burkar starköl per dag. Inte behöver man ha fest för att klämma en pilsner efter jobbet?

Vad gäller starköl på jobbet kan jag säga att man inte behöver titta österut. Våra kära grannar i väst har en helt annan kultur. Jobbade för ca 10 år sedan med övervakning och drift av stordatorer när en dansk kunds operatörer skulle vara med en vecka för inkörning. Där klämdes det pilsner på löpande band på kvällsskiftet...
Ett par starköl på lunchen i Dannmark. Några glas vin på lunchen i Frankrike.
De gör jobbet roligare :D
 
För 10 år sedan ja... och då hände det fortfarande på svenska arbetsplatser också...
Men nu pratades det om 2009...;)

Kan ju inte se att det tillför något positivt alls oavsett om det är under eller efter arbetstid eftersom det garanterat inte ger något positivt intryck.

Men visst...alla e vi olika.

Jag anser att jag SKA lägga 10-15min varje dag på att städa upp och ställa iordning hos kunden innan jag åker hem för dagen medan andra hantverkare bara släpper sakerna och drar...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har sett det på många ställen och det har alltid varit förknippat med arbetare från öst...

Skulle en svensk arbetare göra på detta viset så hade han kunnat hälsa hem, men denna nya billiga och populära arbetskraft kan i princip göra vad de vill.

Tråkigt men sant !!
Det är ett svenskt företag och svenska arbetare detta gäller.
 
joflopp skrev:
Inte för att jag gillar alkohol på arbetet men är du säker på att du inte tolkar dina bevis som fan själv läser bibeln? Enligt det du skriver delade hela arbetsgänget på en till tre burkar starköl per dag. Inte behöver man ha fest för att klämma en pilsner efter jobbet?

Vad gäller starköl på jobbet kan jag säga att man inte behöver titta österut. Våra kära grannar i väst har en helt annan kultur. Jobbade för ca 10 år sedan med övervakning och drift av stordatorer när en dansk kunds operatörer skulle vara med en vecka för inkörning. Där klämdes det pilsner på löpande band på kvällsskiftet...
Givetvis kan jag komma på fler mer eller mindre troliga scenarion men att trycka 3 starköl efter jobbet varje dag ute hos en kund är knappast det speciellt seriöst och vi får väl isf hoppas att de utsåg en designated driver.
Jag tycker det ser riktigt illa ut att klämma massa starköl ute hos kund. Varför isf inte vänta med pilsnern tills de kom hem? Att släpa med sig massa starköl till jobbet för att dricka innan man åker hem...

Jag tycker inte att mmitt scenario är speciellt otroligt och oavsett vilket är det oseriöst. Nu kanske ni andra har en mer liberal syn till berusning på arbetsplatser men det har iaf inte jag.
 
Nej, det ser ju verkligen illa ut. Ja, om man inte kan vänta tills man kommer hem så har man uppenbara problem att handskas med alkohol. Du kanske kan gör den skyldige en tjänst genom att påkalla detta för byggföretaget att denne har problem med spriten. Tror inte han kan få kicken för det om han försökt sköta sitt jobb i övrigt.

Fast jag har sett att kringvandrande ungdomar slå sig ned lite varstans för att dricka sina öl så man får ju slänga in en brasklapp här.
 
Jag har också varit med om svenska hantverkare som dricker öl under arbetet. Fast det var inte mycket och jag upplevde det inte som ett problem.
 
H
Du får säga ifrån att du inte accepterar att de dricker alkohol under arbetstid.
 
Ytterligare ett problem är det stora ansvaret för byggarbetsplatsen. Nu tror jag att husföretaget tar på sig att skapa en arbetsmiljöplan och då också ansvaret. Men annars är det väl jag som byggherre som ska se till att folk inte skadar sig på arbetet etc. Hur skulle det då se ut om en montör ramlade ner från taket påverkad av alkohol och skadade sig allvarligt?

I dag har de flesta företag ansvar för sina anställda även till och från arbetet och jag hoppas inte att de har gett ok till att supa på arbetet. Oavsett vilket kommer jag inte låta detta företag utföra något arbete, på övervåning tex, trots att de enligt dem själva är speciallister på denna tillverkare.
 
HEM2121 skrev:
Du får säga ifrån att du inte accepterar att de dricker alkohol under arbetstid.
Nu monterade de endast huset och de var väl här lite drygt 3 dagar så de är klara för länge sedan. När jag upptäckte deras skräp så var deras arbete redan klart.
 
Kanske lite off topic här men jag har ett minne från min barndom på 70-talet när de grävde grunden på landet. Grävaren frågade morsan om han kunde få köpa lunch av oss och det fixade hon fram utan några som helst problem och han var ju glad för det lilla han kunde få, men jag kommer ihåg speciellt att hon bad om ursäkt för att det bara var klass-1, lättöl, till. Inga problem, men just detta att hon antog att han behövde riktig öl... ja, jösses, idag skulle det ju aldrig komma på tal. :)
 
Om dom har rest kåken på några dagar så innebär att det var ett antal gubbar på plats. Hur många?
Det är ganska vanligt att killar som håller på med denna typ av arbeten far land och rike runt och bor i husvagn eller liknande vid arbetsplatsen. Hur var det i det här fallet?
 
ACME skrev:
Om dom har rest kåken på några dagar så innebär att det var ett antal gubbar på plats. Hur många?
Det är ganska vanligt att killar som håller på med denna typ av arbeten far land och rike runt och bor i husvagn eller liknande vid arbetsplatsen. Hur var det i det här fallet?
De var oftast 3 stycken och de åkte bil till och från arbetsplatsen varje dag. Kom på morgonen och åkte på eftermiddagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.