M
Intressanta siffror. Hade varit kul att se hushållens sparande också, i motsats till lånebilden.
 
4,7 Miljoner i genomsnitt vad gäller bolån i sthlm och då står det för bara 82%...

846.000kr i övrig skuldsättning är ju i sig en ansenlig summa bara det...

Blir ju fint med en kvarts miljon i räntekostnader i sommar.
 
R
Alla bor inte i Norrland i en stuga för 200 000kr…

Och jag ser inte den kategorin gällandes belåning som riskgruppen, för att låna de pengarna så behöver du bra inkomster.

gruppen 2-3 miljoner är den som kommer falla först pga räntetrycket då det är många i den gruppen där ”vem som helst” kunnat låna pengar men som nu kommer få det extremt smärtsamt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
S
R RalleB skrev:
Alla bor inte i Norrland i en stuga för 200 000kr…

Och jag ser inte den kategorin gällandes belåning som riskgruppen, för att låna de pengarna så behöver du bra inkomster.

gruppen 2-3 miljoner är den som kommer falla först pga räntetrycket då det är många i den gruppen där ”vem som helst” kunnat låna pengar men som nu kommer få det extremt smärtsamt
Tror att du kan ha rätt.
Jag ser själv i kommunal verksamhet att även städerskor med löner kring 25k brutto som köpt hus under senaste åren.

Jag tror tyvärr marginalerna är små för många av de som absolut skulle köpa hus när marknaden gick bananas under pandemin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tror att du kan ha rätt.
Jag ser själv i kommunal verksamhet att även städerskor med löner kring 25k brutto som köpt hus under senaste åren.

Jag tror tyvärr marginalerna är små för många av de som absolut skulle köpa hus när marknaden gick bananas under pandemin.
Som ensam i hushållet och med egen fastighet? Och till vilken prisnivå?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
P Pligg85 skrev:
4,7 Miljoner i genomsnitt vad gäller bolån i sthlm och då står det för bara 82%...

846.000kr i övrig skuldsättning är ju i sig en ansenlig summa bara det...

Blir ju fint med en kvarts miljon i räntekostnader i sommar.
Det är per hushåll, vilket väl ofta innebär två vuxna. Då blir övrig skuldsättning i snitt 423' per person. Har man studieskulder och en bil låter inte det otroligt på något sätt.

En kvarts miljon i räntekostnader under sommaren? Det skulle ju innebära en årsränta på en miljon om man räknar sommaren som tre månader. Lånar man 4,7 miljoner och betalar 1 miljon om året i ränta, då har man inte så bra lån.
 
  • Gilla
Filbert och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är per hushåll, vilket väl ofta innebär två vuxna. Då blir övrig skuldsättning i snitt 423' per person. Har man studieskulder och en bil låter inte det otroligt på något sätt.

En kvarts miljon i räntekostnader under sommaren? Det skulle ju innebära en årsränta på en miljon om man räknar sommaren som tre månader. Lånar man 4,7 miljoner och betalar 1 miljon om året i ränta, då har man inte så bra lån.
Jag tror nog att du är helt medveten om att det syftas på motsvarande årsräntekostnader om man räknar på nivån som kommer till sommaren, efter ett par höjningar till av styrräntan...

Aja. Så länge bolåneräntan håller sig under 10% finns det inte anledning att tycka synd om folk. Det är bara att kvitto att man lånat in sig på fel nivå och varit naiv nog att tro att fastigheten bara kan öka i värde och lånen bara blir billigare.

Att en familj med 5+ miljoner i lån är helt normalt tyder väl på att det spårat ur för länge sedan.
Att så många lägger en sån hög procent av disponibla inkomsten på krediter utan intresse till att betala tillbaka och inte ens reflekterar på det... :surprised:

R RalleB skrev:
Alla bor inte i Norrland i en stuga för 200 000kr…

Och jag ser inte den kategorin gällandes belåning som riskgruppen, för att låna de pengarna så behöver du bra inkomster.

gruppen 2-3 miljoner är den som kommer falla först pga räntetrycket då det är många i den gruppen där ”vem som helst” kunnat låna pengar men som nu kommer få det extremt smärtsamt
Det är nog gruppen med dålig buffert/ekonomiskt tänkande som ryker först.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pligg85 skrev:
Jag tror nog att du är helt medveten om att det syftas på motsvarande årsräntekostnader om man räknar på nivån som kommer till sommaren, efter ett par höjningar till av styrräntan...
Ärligt talat, nej, jag trodde inte att det var det du menade, tanken slog mig inte ens.

P Pligg85 skrev:
Aja. Så länge bolåneräntan håller sig under 10% finns det inte anledning att tycka synd om folk. Det är bara att kvitto att man lånat in sig på fel nivå och varit naiv nog att tro att fastigheten bara kan öka i värde och lånen bara blir billigare.
Ja, men om man vill ha en bostad i storstad så har man ju inte haft så vansinnigt mycket att välja på de senaste åren. Man kan ju sitta och tycka att priserna är fel och man kanske inte tror på evig uppgång och ännu lägre räntor, men det hjälper ju inte om man vill ha en bostad.

P Pligg85 skrev:
Att en familj med 5+ miljoner i lån är helt normalt tyder väl på att det spårat ur för länge sedan.
Att så många lägger en sån hög procent av disponibla inkomsten på krediter utan intresse till att betala tillbaka och inte ens reflekterar på det... :surprised:
Att det är galet mycket håller jag med om, men inte direkt de andra sakerna.
Man kanske visst försöker betala tillbaks, men det tar rätt lång tid innan skulden sjunker så att det märks.
Man kanske visst reflekterar över att priserna är höga, men man vill fortfarande bo någonstans.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är per hushåll, vilket väl ofta innebär två vuxna. Då blir övrig skuldsättning i snitt 423' per person. Har man studieskulder och en bil låter inte det otroligt på något sätt.

En kvarts miljon i räntekostnader under sommaren? Det skulle ju innebära en årsränta på en miljon om man räknar sommaren som tre månader. Lånar man 4,7 miljoner och betalar 1 miljon om året i ränta, då har man inte så bra lån.
Ja, jösses.

Jag lever på vanlig folkpension och kommer att bo kvar i egna huset så länge jag vill.

Har lån på diverse för 200 000 kr.
Bryr mig inte om att räkna eller oroa mig för stigande räntekostnader. Ingen risk att jag behöver sälja.
Känns gott varje kväll jag lägger mig för att sova.

Lyxar till denna fredagskväll med två pilsner.
 
  • Gilla
Slaget på tummen och 5 till
  • Laddar…
"Personer i åldersgruppen 31-50 år lånar mest."

Jo, det känns väl ganska självklart. Innan 30ish köper du väl din första lgh och strax efter 30 köper du ditt första hus tsm med ev partner. Nästa steg är att köpa ett större hus eller bygga sitt eget, därav snittåldern på 39år. Efter 51 är barnen på väg ut och då är det snarare på tal om att sälja huset och köpa något mindre.
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Ja, jösses.

Jag lever på vanlig folkpension och kommer att bo kvar i egna huset så länge jag vill.

Har lån på diverse för 200 000 kr.
Bryr mig inte om att räkna eller oroa mig för stigande räntekostnader. Ingen risk att jag behöver sälja.
Känns gott varje kväll jag lägger mig för att sova.

Lyxar till denna fredagskväll med två pilsner.

.
Jo, men så vet vi också att just du hade turen att köpa ett hus för 500' när marknaden hade fallit kraftigt.
Jag skulle vilja se dig göra om samma sak i storstadsregion de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
  • Haha
RalleB och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Kashew Kashew skrev:
"Personer i åldersgruppen 31-50 år lånar mest."

Jo, det känns väl ganska självklart. Innan 30ish köper du väl din första lgh och strax efter 30 köper du ditt första hus tsm med ev partner. Nästa steg är att köpa ett större hus eller bygga sitt eget, därav snittåldern på 39år. Efter 51 är barnen på väg ut och då är det snarare på tal om att sälja huset och köpa något mindre.
Precis så enkelt är det, men det kommer alltid någon som tycker att dagens 35-åringar köpt hus de senaste 5 åren, istället för för 25 år sen...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, men så vet vi också att just du hade turen att köpa ett hus för 500' när marknaden hade fallit kraftigt.
Jag skulle vilja se dig göra om samma sak i storstadsregion de senaste 20 åren.
Ja, jösses...skulle jag sälja nu, så kanske jag kunde få i vart fall 4 miljoner i dagens pengar?
Nu pojkar, nu pratar vi ekonomi:rofl:

En sak är säker... Det handlar inte om Tur.

Minns heller inte att husen föll i värde då, så som du ger sken av. De låg stadigt på sitt verkliga pris.


Vill bara påpeka att jag gjorde husaffärena 85 respektive 95.

Kan man räkna hem husaffärer på samma sätt i dag?

Verkar lite risky.

Med min ekonomi, som är tillräckligt god som pensionär, så inser jag att en flytt eller boende inom en storstadsregion är omöjlig för mig.

Har helt enkelt inte kosing för 4 veckor i Sälen, ny elbil, krog varannan kväll, 5 veckors semester i Spanien, hyfsat lång husbil, nyare daycruicer och därutöver en bostad i samma standard än vad jag har nu, för låt säga 4,5 miljoner.

- Jag tycker Ni är enastående fantastiska som lyckas med detta...

Är väl inte Ebberöds bank, som lånar ut pengarna?
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Ja, jösses...skulle jag sälja nu, så kanske jag kunde få i vart fall 4 miljoner i dagens pengar?
Nu pojkar, nu pratar vi ekonomi:rofl:

En sak är säker... Det handlar inte om Tur.

Minns heller inte att husen föll i värde då, så som du ger sken av.


Vill bara påpeka att jag gjorde husaffärena 85 respektive 95.

Kan man räkna hem husaffärer på samma sätt i dag?

Verkar lite risky.
Det märks...
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.