sen är köket 50-tal delux.
mycket av husets karaktär finns dock kvar på fler ställen. Men innertaken, köket och takkupa är under planering för återställa men allt kostar pengar. Vi har precis fått tillträde denna sommar. Började med att rädda det som räddas kunde, sågat sly och grävt runt halva huset. Lagat ett tak, dock tillfälligt men nu klarar det höst/vinter/vår.
finns mängder av saker som står på listan, men nu är det operation rädda allt som går.
det har stått kallställt utan el i 2år. Så det finns lite behov av viss närvaro och städning av allt.
Men allt ska bli återställt eller försökas göra så tidsenligt som möjligt.
har inte ens vågat titta hur det är isolerat, men det är också gjort 50-60-talet. Så där kommer några rejäla överraskningar, har sett att det är masonit bakom tapeten på några ställen. Annars verkar det vara tretex som dominerar.


Ser det som ett 10års projekt :cool::D

K Kirre2 skrev:
Borde vara straffbart att byta ut fina fönster mot panorama i gamla hus!
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ursäkten är väl att det var något som blev inne på 50-talet. Det borde vara preskriberat vid det här laget. :)
Var nog många fönster som byttes på 70/80-talen. Lyckligtvis är inte den trenden så stark längre. Men jag pratade med nån för inte alls länge sen som tyckte det var helt okej att byta till panoramafönster.
 
K Kirre2 skrev:
Var nog många fönster som byttes på 70/80-talen. Lyckligtvis är inte den trenden så stark längre. Men jag pratade med nån för inte alls länge sen som tyckte det var helt okej att byta till panoramafönster.
Det här årtusendet sätter ju folk in fönster som inte går att underhålla i gamla hus, på femtiotalet satte man kanske in perspektivfönster i hustyper där de inte hör hemma men kvalitén på fönstren var nog inte så dålig då de fortfarande fungerar.
 
  • Gilla
Puttsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det här årtusendet sätter ju folk in fönster som inte går att underhålla i gamla hus, på femtiotalet satte man kanske in perspektivfönster i hustyper där de inte hör hemma men kvalitén på fönstren var nog inte så dålig då de fortfarande fungerar.
Kanske det, men jag tänkte mer på det estetiska än kvalitén.
Själv är jag mot fönsterbyten.
 
Kvaliten på fönstren är inte helt dålig, även om underhåll är kraftig eftersatt så är virket friskt.
Så något rätt val av virke har gjorts innan det blev fönster.

Men stilmässigt är det inte rätt eller vackert, måste dock säga att rummen blir väldigt ljusa på insidan :)

Projektet är att försöka inom rimlig budget återställa så mycket som är möjligt.

Men tillbaka till ämnet, det går sakta frammåt i vårt åldersbetämmande, det är före 1909, det vet vi nu.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.