Jag som rubriken säger, vi har köpt en timmerstuga som är likt flera andra ombyggd och tillbyggd genom åren.
Nu vid en besiktning så säger besiktningsmannen att eldstaden säger att huset är äldre en det datum vi fått genom säljare och mäklare. Hur går man lättast till väga för att få en ide om älsta delarna av huset är från 1800 eller 1900-talet?
 
  • Gilla
Svante Magnusson
  • Laddar…
Vår besiktningsman sa att det inte var helt ovanligt att man märkte murstocken med byggår men vi hade tyvärr inte sån tur (vad vi sett än iallafall)
 
  • Gilla
Svante Magnusson
  • Laddar…
Samma lika för våran del också, eller frågan är var ska man söka.
Har försökt leta mig fram på historiska kartor mm, men det är inte helt enkelt märker jag.
Även om jag tycker det finns bra riktmärken mm, klart knepigt.

Brukade stockar märkas med ålder? Risken finns alltid att den stocken är utbytt men, finns det någon tumregel att gå efter här?
 
Dendrokronologi på stockarna? En van betraktare brukar kunna se iallafall någorlunda grovt vilken tidsperiod huset är ifrån genom att titta på t ex hur murningsarbeten, timmerknutar, etc är utförda. Kolla med länsantikvarie eller motsvarande om dom kan hjälpa till.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag som rubriken säger, vi har köpt en timmerstuga som är likt flera andra ombyggd och tillbyggd genom åren.
Nu vid en besiktning så säger besiktningsmannen att eldstaden säger att huset är äldre en det datum vi fått genom säljare och mäklare. Hur går man lättast till väga för att få en ide om älsta delarna av huset är från 1800 eller 1900-talet?
Vad eldstaden säger är inte så intressant. Eldstaden i vår sommarstuga står det 1912 på, men vi vet att stugan är byggd på 50-talet.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag som rubriken säger, vi har köpt en timmerstuga som är likt flera andra ombyggd och tillbyggd genom åren.
Nu vid en besiktning så säger besiktningsmannen att eldstaden säger att huset är äldre en det datum vi fått genom säljare och mäklare. Hur går man lättast till väga för att få en ide om älsta delarna av huset är från 1800 eller 1900-talet?
Jag gissar att det står byggår 1909 i pappren ni fått? Det var året man började registrera hus i Sverige, så alla hus som redan fanns 1909 blev inlagda i registret under det byggåret.
Hur mycket äldre huset är går att ta reda på med någorlunda hög säkerhet på ett antal sätt. Lantmäteriets Historiska kartor som nämnts är ett sätt, inte bara genom att titta på kartorna utan även läsa den skrivna texten från t ex Laga skiftes-dokumenten. Där står ofta mycket utförligt beskrivet om samtliga byggnader i byn. Många hus flyttades i samband med skiftet.
Prata med äldre grannar i närheten kan ge mycket matnyttigt! De berättar (oftast) gärna om sin bygd och det de vet.
Socknens hembygdsförening kan ha både kunskap och arkivmaterial om fastigheter i bygden. Kontakta dem!
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 4 till
  • Laddar…
Här talar eldstaden för att den skulle byggtekniskt vara 1750, enligt besiktingsmannen. Man byggde inte eldstäder/murstockar mycket längre fram i tiden än till 1750. Men jag kan inte något om detta. För att illustrera så är murstocken byggd av natursten på baksidan av huset och i formen av en kvadrat, med syllen liggandes under. Den är helt kvadratisk, och ser inte ut som hus jag tittat på tidigare. Tyvärr har någon mindre klok människa målat denna putsning senare med röd slamfärg.

Ska leta efter en bild att ladda upp.
 
Precis som du skriver har jag inlett denna undersökning, ringt allt från pastorsexpeditionen till Lantmäteriet, dock är detta ett otroligt tidskrävande arbete och jag hoppades på någon snabbare väg till husets ålder.
Men jag får nog snällt vänta, och samla information från alla olika källor.

Fastigheten/tomten finns i alla fall på kartor från 1700-talets mitt, men att försöka platsbestämma med noggranhet verkar vara näst intill omöjligt.


SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag gissar att det står byggår 1909 i pappren ni fått? Det var året man började registrera hus i Sverige, så alla hus som redan fanns 1909 blev inlagda i registret under det byggåret.
Hur mycket äldre huset är går att ta reda på med någorlunda hög säkerhet på ett antal sätt. Lantmäteriets Historiska kartor som nämnts är ett sätt, inte bara genom att titta på kartorna utan även läsa den skrivna texten från t ex Laga skiftes-dokumenten. Där står ofta mycket utförligt beskrivet om samtliga byggnader i byn. Många hus flyttades i samband med skiftet.
Prata med äldre grannar i närheten kan ge mycket matnyttigt! De berättar (oftast) gärna om sin bygd och det de vet.
Socknens hembygdsförening kan ha både kunskap och arkivmaterial om fastigheter i bygden. Kontakta dem!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Inte någon bra bild men det visar lite.
 
  • Utgrävning längs grundmuren av ett rött trähus för att visa dess tillstånd och förberedelse för arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte ovanligt att återanvända timmer så det kan vara äldre än huset. Att använda äldre byggmaterial var nog inte helt ovanligt heller så huset kan vara av senare datum än vad det ser ut som. Gamla kartor kan i viss mån vara till hjälp men byggnader kan ha bytts ut på samma plats.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jo visst finns det möjligheter att det är återbrukat eller ett relativit nytt hus. Men jag tror att murstocken är äldre än 1909 =)
Sen kan allt vara ombyggt och ändrat i omgångar men stenen lär nog varit kvar och olika byggnader byggt runt den.

Jag får fortsätta med detektivarbetet.
 
Om timret är kapat med yxa överallt utan att de har använt någon såg är det sannolikt före 1820 i Österbotten och Norrland och några årtionden tidigare längre söderut.
Om knuthaken är huggna med yxa utan såg då brukar det vara före 1860 i Österbotten och norrland och litet tidigare längre söderut,

Jag undrar om din timra har haft utstickande utknutar som sedan har blivit avkapade. Det är extremt ovanligt med slätknutar på mindre enklare hus före 1860-talet och igen litet tidigare längre söderut.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
borrprov på timret...då får man veta när timret är fällt åtminstone
 
Att veta när timret är fällt ger bara en bortre gräns för när första huset med det timret uppfördes. Det är ju bara rättvisande (nåja) om det är så att timret är från säg 1890 då man kan vara tämligen säker på att det är strax före huset uppfördes. Är timret från 1700-talet är det nog svårt att säga något om saken.

Men jag talar utifrån erfarenhet från vårat hus som har en del detaljer som är äldre än byggnadsåret + numrering av plank och stockar som tyder på att man någon gång tagit ner hela rasket och satt upp det igen. Men vem vet?
 
Om du visar fler bilder på skorstenen, andra vinklar, krönet, om det syns hur det är murat mm. Fota även huset så ska vi se.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.