Jag har två gustavianska karmstolar enligt bilden. Största skillnaden jag ser mellan dem och din soffa är ornamentet över ryggen. Stoppningen skulle jag gissa är just tagel. Det finns inga fjädrar i mina, men så är de också äldre än din soffa. Underifrån ser man sadelgjord och något juteliknande tyg. Det tycks ha varit en gångbar stil.
IMG_0231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Villavista, är dålig på de uttryck du använder dig av..
Mystik, 20-talsklassicism.
Vad innebär detta?
hehhe Mystik, är autokorrigerat av mobilen skulle vara nystil, de var populära under slutet av artonhundratalet men även 20-talsklassicismen är till viss del en nystil eller Swedish grace som den kallades på kontinenten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_klassicism

Fast stilen är nog inte 20talsklassisk, utan som nämnts ovan en nystil, kanske gustaviansk
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Fin karmstol! Hur gammal är den?
Ja, kan nog handla om tagel i stoppningen.

Villa vista, haha ok, så kan det gå. Inte så konstigt att jag inte hängde med i uttrycken då... :)
 
Soffan är som Avemo säger gustaviansk i stilen. Det är dock en stilmöbel, dvs den är tillverkad efter den gustavianska eran. Man ska inte ha alltför höga förväntningar på priset för stilmöbler från 1900-talet. Att den är tillverkad av NK kan dock ha en liten liten positiv effekt på marknadspriset.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Fin karmstol! Hur gammal är den?
Den är från omkring sekelskiftet 1700 - 1800. Min morfars morfar köpte den och en del andra slitna begagnade möbler under en tid då det var omodernt med gustavianska möbler. Det är en intressant kontrast mot dagens situation att han kunde få ett billigt möblemang genom att köpa möbler i dåligt skick som först en snickare fick renovera och sedan en tapetserare klä om.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hantverkare1, nyfiken på om du var och tittade på din soffa?
Hör gärna av dig isåfall!
Du skrev att du ev kunde ta några foton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.