I båda fallen vi läst om här har man ju målat på redan målat virke, verkar rimligt att tro att det är där problemet ligger. Tycker fortfarande att det som upprör är att man inte får råd som fungerar från Colorama.

Färgen som sådan är jag inte så orolig för, den har jag ju långtestat själv och vet att den fungerar. Lite fundersam blir jag förstås när det sägs att fönsterfärgen gått från hybrid till alkyd, nästa gång det är dags för foder osv (8 år bort gissar jag) så kommer jag måla ny fönsterfärg på gammal - man får hoppas att det fungerar bra trots förändringen i färgen. Förra gången gick det bevisligen bra, men då var det samma sorts färg i alla lager.
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
I båda fallen vi läst om här har man ju målat på redan målat virke, verkar rimligt att tro att det är där problemet ligger. Tycker fortfarande att det som upprör är att man inte får råd som fungerar från Colorama.

Färgen som sådan är jag inte så orolig för, den har jag ju långtestat själv och vet att den fungerar. Lite fundersam blir jag förstås när det sägs att fönsterfärgen gått från hybrid till alkyd, nästa gång det är dags för foder osv (8 år bort gissar jag) så kommer jag måla ny fönsterfärg på gammal - man får hoppas att det fungerar bra trots förändringen i färgen. Förra gången gick det bevisligen bra, men då var det samma sorts färg i alla lager.
Kan lugna dig med att jag ringde Alcro som sa att det gick utan problem trots frånvaron av akrylat i den nya. Sedan läste jag precis följande på en googling:

”Som övriga vattenburna alkydoljefärger är även Bestå Utsikt en alkydoljefärg som förstärkt med akrylat. Den mängd akrylat som den innehåller är ej avgörande för funktion eller användningsområde och den klassas som alkydoljefärg.”

https://kundo.se/org/alcro/d/vad-ska-man-anvanda-for-farg-fargsystem-om-man-ska/

Dock är den texten från 2019 och ny färg från i år som sagt. Kan såklart vara så att det även är lite plast i den nya men den fungerar på den gamla oavsett.

På ämnet med dåligt resultat kan jag säga att jag har haft vitt skilda resultat med samma typ av hybridfärg, fast Beckers, beroende på förutsättningar. Målade om gammalt trä som stått oskyddat med bara grundfärg några år genom att slipa, grunda osv enligt konstens regler. Flagnande färg och röta tämligen omgående. Samma förfarande gjordes samtidigt på nytt virke och där ser det fortfarande nymålat ut. På det gamla virket syntes ingenting dåligt när det först målades men när färgen lossnade var det helt grånat under.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Man undrar ju varför en alkydoljefärg ska behöva innehålla akrylat, det är ju två konkurrerande bindemedel? Tyvärr blir inte @VeronicaMattsson klokare av detta. Fler uppgifter behövs om diskussionen ska kunna utvecklas till något användbart.
 
J justusandersson skrev:
Alcro Bestå Fönsterfärg är en ångtät akrylatfärg. För att den ska fungera utomhus behöver träet som man målar vara luftat på baksidan. Den är därför olämplig till bågar och karmar till fönster och troligen till husknutar också.
Då är det ju otroligt märkligt att färgen heter Alcro Best Fönsterfärg om den inte används för att måla ”fönster”. Det är också den färgen som Colorama särskilt rekommenderar till fönster och husknutar.

J justusandersson skrev:
Alcro Bestå Fönsterfärg är en ångtät akrylatfärg. För att den ska fungera utomhus behöver träet som man målar vara luftat på baksidan. Den är därför olämplig till bågar och karmar till fönster och troligen till husknutar också.
 
S
V VeronicaMattsson skrev:
Då är det ju otroligt märkligt att färgen heter Alcro Best Fönsterfärg om den inte används för att måla ”fönster”. Det är också den färgen som Colorama särskilt rekommenderar till fönster och husknutar.
Färgdjungeln är snårig och Justus har inte helt rätt. Dels är det ingen ren akrylat, dels är ren akrylat inte ångtät. Tvärtom är akrylat alldeles för öppen för inkommande vatten och sluter sig tyvärr vid temperatursänkning med instängt vatten som följd. En alkydfärg, korrekt målad, är däremot ångtät och fungerar därmed på fönster då den inte släpper igenom vatten åt något håll. Hybridfärgerna tror man ska öka elasticiteten och livslängden på alkydfärgens goda egenskaper och minska de negativa (alkydfärg slutar aldrig oxidera, blir matt samt spricker).
 
J justusandersson skrev:
Alkyd, som är en syntetisk diffusionsöppen oljefärg, måste vara helt OK på fönster. Innan jag skrev mitt första inlägg kollade jag för säkerhets skull på Alcros hemsida där det står att Bestå är en akrylatfärg. Sannolikt är det som @VeronicaMattsson använt en akrylatfärg.
J justusandersson skrev:
Alkyd, som är en syntetisk diffusionsöppen oljefärg, måste vara helt OK på fönster. Innan jag skrev mitt första inlägg kollade jag för säkerhets skull på Alcros hemsida där det står att Bestå är en akrylatfärg. Sannolikt är det som @VeronicaMattsson använt en akrylatfärg.
Jag har använt Alcro Bestå Fönsterfärg som är en alkydoljefärg med akrylat. Det är den färg som Colorama och Alcro rekommenderar för fönster,vindskivor och husknutar m m. Colorama gjorde även ett hembesök och testade vad det var målat med tidigare så jag skulle få rätt färg som fungerar på tidigare målningsskikt. Förstår därför inte varför färgen flagar. Naturligtvis har jag tvättat, skrapat och mätt fukten i virket innan jag målade.
 
S
V VeronicaMattsson skrev:
Jag har använt Alcro Bestå Fönsterfärg som är en alkydoljefärg med akrylat. Det är den färg som Colorama och Alcro rekommenderar för fönster,vindskivor och husknutar m m. Colorama gjorde även ett hembesök och testade vad det var målat med tidigare så jag skulle få rätt färg som fungerar på tidigare målningsskikt. Förstår därför inte varför färgen flagar. Naturligtvis har jag tvättat, skrapat och mätt fukten i virket innan jag målade.
Att färgen flagnar beror på fukt. Om det var helt torrt när du målade har fukt kommit in i efterhand. Antingen på grund av dåligt utförd målning (olja, fog vid behov etc) eller felande färg (dålig vidhäftning, sprickbildning). Exakt vad som är orsaken måste man nog se på plats. De oroväckande påståendena längre bak i tråden om misslyckat färgrecept är ju svårt att veta sanningshalten i men det skulle ju förklara det uppkomna om målningen skett enligt instruktion.
 
J justusandersson skrev:
Jag ger mig, jag måste ha kollat på Bestå Täckfärg. Privat skulle jag aldrig drömma om att använda någon av dessa färger. Då är vi tillbaka på ruta ett, vad som är orsaken till @VeronicaMattssons problem. Jag kan tänka mig att de har att göra med träets tillstånd hos de aktuella detaljerna. Om inte alkydoljan kan tränga in ordentligt pga träets uttorkning/upplösning eller fuktkvot kommer färgen att lägga sig på ytan. För att kunna bedöma det måste man veta mer om framför allt husets byggnadsår. Ett foto kan förklara mycket.
Huset är en helt vanlig enplansvilla byggd 1982. Jag är en flitig användare av fuktmätare så jag vet att virket var torrt när jag målade. Kan virket ha varit för uttorkat? Jag har ju grundoljat med Alcro grundolja enligt instruktioner men har inte hört talas om att virket kan vara för torrt så att färgen spricker
 
S Söne skrev:
Att färgen flagnar beror på fukt. Om det var helt torrt när du målade har fukt kommit in i efterhand. Antingen på grund av dåligt utförd målning (olja, fog vid behov etc) eller felande färg (dålig vidhäftning, sprickbildning). Exakt vad som är orsaken måste man nog se på plats. De oroväckande påståendena längre bak i tråden om misslyckat färgrecept är ju svårt att veta sanningshalten i men det skulle ju förklara det uppkomna om målningen skett enligt instruktion.
Ja torrt vet jag att det var. Jag är en flitig användare av fuktmätare och jag satte t o m upp ett fasadskydd så inte någon av sommarens regnskurar skulle falla på fasad och fönster. Du skriver ” fog vid behov” Menar du fogmassa i skruvhål eller något annat?
 
J justusandersson skrev:
Alkyd, som är en syntetisk diffusionsöppen oljefärg, måste vara helt OK på fönster. Innan jag skrev mitt första inlägg kollade jag för säkerhets skull på Alcros hemsida där det står att Bestå är en akrylatfärg. Sannolikt är det som @VeronicaMattsson använt en akrylatfärg.
Jag har använt Alcro Bestå Fönsterfärg som särskilt rekommendera
J justusandersson skrev:
Jag ger mig, jag måste ha kollat på Bestå Täckfärg. Privat skulle jag aldrig drömma om att använda någon av dessa färger. Då är vi tillbaka på ruta ett, vad som är orsaken till @VeronicaMattssons problem. Jag kan tänka mig att de har att göra med träets tillstånd hos de aktuella detaljerna. Om inte alkydoljan kan tränga in ordentligt pga träets uttorkning/upplösning eller fuktkvot kommer färgen att lägga sig på ytan. För att kunna bedöma det måste man veta mer om framför allt husets byggnadsår. Ett foto kan förklara mycket.
Du skriver att du inte skulle använda dessa färger. Jag blev rekommenderad att måla med samma färg som tidigare ägare målat med. Vilken färg tänker du att jag borde måla med ( hade panelen varit ny hade jag inte valt plastfärg)
 
MathiasS MathiasS skrev:
@VeronicaMattsson har du samma problem med färgen i söderläge som i norr?
Ja samma problem men värre på södersidan. Vet inte om det beror på att södersidan målades först eller om träet rör sig mer pga att solen ligger på.
 
Den moderna färgkemin är svårbehärskad, det är uppenbart. Byggåret kan säga väldigt mycket. 1982 betyder att det är en luftad träfasad och att en del av 70-talets problem med dålig fönsterkvalitet har hunnit bli åtgärdade. Samtidigt är virkeskvaliteten hos fasaden generellt låg. Uttorkning är en del av nedbrytningen av träfibrerna. Den inträffar när träpanelen är omålad under en längre tid och exponerad för UV-strålning. En uttorkad fasad har svårt att suga åt sig olja. Låg virkeskvalitet (glesvuxet mm) underlättar processen. Det verkar dock inte vara Veronicas problem.

För fönster tycker jag inte att det finns någon annan färgtyp än linoljefärg. Överlägsen vidhäftning och bra skydd för virket. Provat med bra resultat i flera hundra år. Mitt första egna hus var byggt 1929. De utvändiga fönsterfodren var av extremt tätvuxen kärnfur, tunga som stålbalkar. Luktade som färskt virke. Bra kvalitet vinner i längden. Det jag mest har emot både akrylat- och alkydoljefärger är den döda yta (fast på olika sätt) som blir resultatet. En tunnt pålagd linoljefärg kan framhäva trästrukturen och ändå skydda den.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
V VeronicaMattsson skrev:
Jag har använt Alcro Bestå Fönsterfärg som är en alkydoljefärg med akrylat. Det är den färg som Colorama och Alcro rekommenderar för fönster, vindskivor och husknutar m m. Colorama gjorde även ett hembesök och testade vad det var målat med tidigare så jag skulle få rätt färg som fungerar på tidigare målningsskikt. Förstår därför inte varför färgen flagar. Naturligtvis har jag tvättat, skrapat och mätt fukten i virket innan jag målade.
Exakt så var det för mig med, och som gjorde att jag startade denna tråd. I mitt fall har problemet endast uppstått på tidigare målade ytor, och inte alls på helt nytt staket jag målade i samma veva vid entrén. Nåt blev galet när fackmannen gav mig rådet att det skulle gå bra att måla över den gamla färgen med Alcro Bestå. Tack o lov är det bara på utsatta delar det visat sig mest...ännu! Ändträ, hyvlade utsatta delar samt skarvar. Det tråkiga är att fukten som trängt in verkligen får träet att ruttna i rekordfart. :cry:
Har skrapat, oljat, grundat och målat om det som varit mest akut i sommar samt bytt till ett helt nytt fänsterfoder. Ska bli spännande att följa...
Tror att det är extremt viktigt att foga sprickor/skarvar och få tätt vid målning. Inte det lättaste alla gånger.
 
7ender
Jag behöver måla om ett par fönster…vilket år som helst. Outline från 2011.
Ska man grunda först med Bestå Grundfärg (alkyd) innan Bestå Utsikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.