En sprucken och rostig stamledning i ett hörn av en tvättstuga med synliga vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Morgonens överraskning: en sprucken stam.
Vad ska jag göra idag (lördag)?
Alla förslag från silvertejp till att köpa enkel biljett till Costa Rica övervägs.

Ett rejält slag med slägga spräcker resten så demontering är nog inget problem. Men vad är bästa kortsiktiga (eller långsiktiga) lösningen för att få en uppgradering från 1968 till 2018 på den här sträckan i tvättstugan?

:poop:
 
Sätt dit ett plast med skjutmuff och en övergång.

;-) silvertejpen funkar säkert också några dagar. Är ju inget tryck
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Köp lite avloppsdelar å laga. =)
Här är förslag från Biltema för en snabb lösning, kanske inget jag skulle ha i längden, men som akut lösing:
1st:
AVLOPPSRÖR 110MM 2 METER
Art. 88-051
2st:
98/114-98/114 GUMMIKOPPL.AVL.
Art. 88-280
1st:
AVLOPPSRÖR RENSLUCKA PP 110MM
Art. 88-076

Kapa röret ovanför skarven där de är sprucket med typ vinkelkap, bågfil (sjukt jobbigt) eller tigersåg med bra blad. Samt under rensluckan nedan. Montera ovan delar å så borde de funka. kapa inte för nära om de är ingjutet så de spricker mer.

Bästa långsiktiga lösningen är att byta ut allt till moderna plaströr.
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Tack! Ska jag chansa på att behålla inspektionsluckan för tillfället?
Argumentet för det skulle i så fall vara att det inte är roligt om jag har sönder saker och ting ända nere vid golvet.
Vitmålad inspektionslucka på vertikalt rör med synliga rörledningar och skadad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
orten orten skrev:
Tack! Ska jag chansa på att behålla inspektionsluckan för tillfället?
Argumentet för det skulle i så fall vara att det inte är roligt om jag har sönder saker och ting ända nere vid golvet.
[bild]
Det bästa är att byta så långt det går så mitt svar är att ta bort även den men sätt en dito i plast..
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Jag skulle ha ersatt den, men allt beror på hur bräckliga stammarna är när man väl börjar riva i dem. Går de att behålla så är de bra, annars bör den också bytas.
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
En sak till, var försiktigt när du tar ner stammen. Gjutjärn är mycket tyngre än man tror. Skarvarna är troligen tätade med inslaget bly så där bör man vara lite försiktigt om man ska slipa eller hacka direkt i skarvarna. Inte så hälsosamt med blydam i lungorna.
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Dagens utflykter och arbetsplats fastställda. Barn och andra spolare utlokaliseras. Lunch från Berga pizzeria om två timmar.

Stort tack så långt! Bra kommentarer och förslag. Det finns hopp.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag hade nog kapat av det med vinkelslip. Känns som minst risk för vibrationer som kan skada röret mer. Se bara till att använda bra munskydd i rätt klassning, när du kapar. Var 2 när ni gör det. En som kapar bort röret och en som håller i det så det inte välter och tar sönder mer.

Efter jag gjort lagningen här hade jag funderat på att lösa hela dragningen mer långsiktigt inom en hyfsad snar framtid.
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
orten orten skrev:
Dagens utflykter och arbetsplats fastställda. Barn och andra spolare utlokaliseras. Lunch från Berga pizzeria om två timmar.

Stort tack så långt! Bra kommentarer och förslag. Det finns hopp.
Låter som en bra ide att ta maten innan projektet:D
 
F FRS05 skrev:
Låter som en bra ide att ta maten innan projektet:D
Förra gången jag gjorde något liknande hade jag förmånen att kunna öppna ett fönster och släppa in ljuvlig frisk luft tempererad till tio minusgrader.
 
Krilleman
Du måste ju kapa röret någonstans. Jag skulle kapat under sista muffen nertill och passa på att montera ett nytt rensrör.

Är det 110mm rör duger en JET-koppling fint. Men övergångskoppling, av typen Fernco, går också bra!
 
Snitta så mycket du kan med vinkelslipen först, sen tar du resten med tigersåg.
Lågt varv och högt tryck på bladet så håller det bra.
 
J
Dokumentera under arbetets gång med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.