P PCLarsson skrev:
Dumstruten sitter på...

Vill dock samtidigt passa på att dela med mig av mina lärdomar.

Min egna felsökning inriktades på allt från kompressor, kontaktor och motorskydd. Problemet var som sagt att jag aldrig fick kontaktorn att slå till. Jag provade därför att mäta över hjälpkontakten, som sitter brevid, motorskyddet när jag försökte att starta enbart kompressorn. Visste inte hur en hjälpkontakt fungerar eller vad den har för direkt funktion. Grubblade lite och funderade på hur den aktiveras, och kom fram till att den styrs magnetiskt av motorskyddet, vilket jag inte förstått tidigare. Då plåtarna som täcker kontaktorer med mera är inte alltid lätt att få bort eller få på plats, har jag lyckats få hjälpkontakten att släppa från motorskyddet och inte ligga an ordentligt. Genom att ordna så att hjälpkontakten nu sitter som den ska så funkar allt som det ska igen.

Känner mig sjukt lättad och tackar för input

/PCLarsson

P.S kan väl känna så här i efterhand att detta borde ha upptäckts av serviceteknikern från IVT som var här och tittade på pumpen :p D.S
Även om denna diskussionen är gammal så har jag haft stor nytta av den. Har haft samma problem om att motorskyddet löst ut fast det är tillslaget. Efter läst tråden och kollar hjälpreläet så visade det sig att hjälpreläet hade lossnat från motorskyddet. Har nu tryckt tillbaka det och satt bundband runt det och nu fungerar VP igen
 
A AndersPersson2 skrev:
Även om denna diskussionen är gammal så har jag haft stor nytta av den. Har haft samma problem om att motorskyddet löst ut fast det är tillslaget. Efter läst tråden och kollar hjälpreläet så visade det sig att hjälpreläet hade lossnat från motorskyddet. Har nu tryckt tillbaka det och satt bundband runt det och nu fungerar VP igen
Elcentral med säkringar och kablar installerade i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersPersson2 skrev:
[bild]
Också akut problem med liknande. Efter en avbränd huvudsäkring tidigt i morse startar inte kompressorn. Öppnat och kollat att alla vippor och vred står som de ska. Inget larm på displayen. Pumpen rapporterar att kompressorn går. Alla cirkulationspumparna går. Kompressorn står stilla.

Jag observerade en återstart med fronten öppen för att se och höra. Hör växelventil och cirkulationspumpar när den slår igång, men kompressorn gör inte ens en ansats.

Vad är dessa hjälpreläer och/eller finns det några andra säkringar / motorskydd el dyl närmare kompressorn? Vågar inte stoppa in händerna för djupt i maskinen för jag är inte alls bekant med innanmätet, men jag slipper helst köra på direktverkande el med dessa priser :sweat:
 
Uppdatering av ovan: jag lät värmepumpen stå någon timme slog sedan på den igen. Då drog kompressorn igång precis som om det aldrig hänt något. Håller lite extra koll på temperaturer, ström och så vidare under förmiddagen. Hoppas att den håller några säsonger till …
 
Eldrivna uppvärmningssystem brukar vara försedda med startfördröjning så att inte hela området går igång på en gång efter större strömavbrott. Det är förmodligen detta du sett.
 
Logad Logad skrev:
Eldrivna uppvärmningssystem brukar vara försedda med startfördröjning så att inte hela området går igång på en gång efter större strömavbrott. Det är förmodligen detta du sett.
Tror inte det är fallet här, av flera anledningar: den fördröjning den har syns på displayen, och den tickade ner till noll. Sedan rapporterade värmepumpen också att kompressorn var igång, både genom att den på displayen sa att den gjorde värme/varmvatten och dels via service-porten som jag krokat in en Raspberry Pi i för att logga värden. Slutligen så gick alla andra saker igång, såsom köldbärarpumpen som står stilla när kompressorn inte är igång.

Måste finnas något ytterligare skydd som löste ut när en fas försvann sämsta sätt (lampor fladdrade i flera sekunder och mikrovågsugnen surrade på ett högst obehagligt sätt), men som sedan återställt sig. Håller tummarna för att ingen större skada skett. Luktade i alla fall inte bränt någonstans :thinking:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.