ja va less man vart, särskilt när man suttit och kollat på klämringskopplingar tidigare under dagen,

jag tänkte kapa rören och sedan dit med en ny sån här...
http://www.bauhaus.se/rak-12mm-fkr.html

jag mätte röret och det är 12 mm utvändigt då blir allt rätt va?

ska nog köpa ett par stycken så man har i reserv:)
 
Glöm inte stödhylsa!
12mm blir rätt!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Ta en tång å nyp försiktigt rakt över klämringen, runt hela, så kommer delarna isär utan att du behöver kapa...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
ska försöka få bort klämringen genom att göra som du beskriver :)

men hur får jag bort muttern med klämring åtdragen? den går rotera med verktyg, och jag höll såklart kopparröret med polygripen så det är säkert grader där man ska montera den nya kopplingen, så den kan va svår att få tät gissar jag... ibland tänker man lite långsammare :)

bäst man köper många kopplingar och några meter rör så man får lära sig tills man kan :)
 
Man blir ju nyfiken på vad felet egentligen är. För om den var så dåligt åtdragen att ringen satt löst, men att kopplingen ändå kunde spricka. De går inte riktigt ihop.

Kan det ha varit fel typ av ring för fabrikatet av koppling? Typ att ringen varit för smal, så att muttern tagit i kopplingen istället för att trycka ihop ringen.
 
corre skrev:
Glöm inte stödhylsa!
12mm blir rätt!
Stödhylsa ska väl inte behövas då det är halvhårda kopparrör. Det använder man väl bara vid mjuka prisolrör.
 
Hempularen:
hmm jaadu jag vet inte vad felet är riktigt, dock såg godset "svart" ut på en liten del där den spruckit, vilket i min värld betyder att det är där läckan är...

det är ju även möjligt att det varit fel klämring, den gick skjuta för hand på röret en liten bit, det syns även att röret är hoptryckt en del där klämringen suttit, och det är endast där den går skjuta.. kanske för man inte använt stödhylsa?

ska jag använda stödhylsa även på dessa kopparrör? :)
 
Är du osäker på vad det är för rör så använd stödhylsa. Det finns inga nackdelar.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
jeppeknaster skrev:
Stödhylsa ska väl inte behövas då det är halvhårda kopparrör. Det använder man väl bara vid mjuka prisolrör.
Tyckte jag såg bara häromdagen i en tråd här att rörtillverkarna, eller om det var kopplingstillverkarna föreskriver hylsa även till halvhårda rör.
 
Prisol, kromat cu rör(halvhårda) skall stödhylsa användas när klämringskopplingar används. Kromade rör monterar många utan stödhylsa har jag märkt men då följer man inte monteringsanvisningen. Är man osäker eller om röret känns mjukt putta i en stödhylsa för nattsömnens skull.

mvh
 
Hörde av rörmokaren på jobbet att ett vanligt fel vid montering av rörkopplingar var att man inte smorde gängorna med Locherpasta. Gjorde man inte det kunde gängorna skära ihop vid åtdragning och lämna en helt lös klämring. Bara ett tips! :)
 
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Köpte flera nya kopplingar, 2 meter rör, klämringar och stödhylsa..

Smorde klämring rör och gängor med vvspasta, nu äre tätt:D

Tack alla för hjälpen!
Och vad smidigt klämringskopplingar verkar vara.. Jag har ju köpt lite prylar för lödning som jag tänkt lära mig när värmepumpen ska installeras:)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.