Nej, det har inget med hur du monterar den att göra. Huset i sig är inte vattentätt. Så det hjälper inte att blockera dörrar och fönster.

Om det skulle gått så skulle huset dessutom flyta iväg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Pja om jag hade vatten några meter bort från huset så skulke jag också täppa för dörröppningen.. Finns det materisl så skulle nästa steg vara att lägga plast längs fasaden och tynga ner det mot marken för försöka täta. Varvat med att flytta upp så mycket som möjligt på vinden, lägga reglar under möbler och gråta.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Pratar vi om en entredörr i en trävilla är det till noll och ingen nytta alls. Lägg energin där det finns möjlighet att den gör nytta.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har inget med hur du monterar den att göra. Huset i sig är inte vattentätt. Så det hjälper inte att blockera dörrar och fönster.

Om det skulle gått så skulle huset dessutom flyta iväg
Det handlar om att köpa tid. Eftersom fönster och dörrar oftast är gjorda för att öppnas det är inte en vägg så är det naturligt att fönster och dörrar du blockerar.
Det är väl ingen som sagt att du stoppa allt vatten.
Jag skulle ha satt för dörrar och fönster. Det ger mig tid.

Om vi tänker på fysiken.
Jag ska göra det enkelt.

Vi vet att hus inte är direkt tätt. Beroende på byggnadstyp betongstomme är tätare är trä.
Men om vi tar trä. vanligt byggmaterial till småhus.
Trä är hyffsat tätt mot vatten. Dock är det mycket skarvar där vattnet letar sig. Fönster och dörrar är där vattnet lättast tar sig in. Öppningsbara fönster är ännu värre.
vattnet tar sig lätt in mellan vägg och karm Där finns inget som stoppar. En yttervägg har lite mer som stoppar för att komma in i huset.
Om du nu sätter en skiva framför fönstren så blir en barriär till för vattnet. Det gör att det tar längre tid.
Tid är viktigt. Man har större chans att få bort mycket av vattnet.
Om du sätter en skiva framför dörren så kommer vattnet bromsas upp
Det blir en spärr till.

Sen finns det en annan viktig anledning till att använda skivan. Det är att det är mycket möjligt att vattnet att pressa på med ett visst tryck. Där skyddar skivan.


Båtar är täta de flyter iväg

Ja hus kan flyta iväg. Vad vill du säga med det?
Ska kag inte skydda mitt hus därför?
Du vet att bilar kan också flyta iväg


Förstår du varför träskivan mycket väl kan skydda?
 
Redigerat:
  • Gilla
Utter6300 och 1 till
  • Laddar…
I Venedig sätter de för nedre delen av dörröppningen med brädor. Vattennivån ligger då högre utanför huset. Sällsynt med träregelkonstruktioner dock ;)
 
F
D Daniel 109 skrev:
Pratar vi om en entredörr i en trävilla är det till noll och ingen nytta alls. Lägg energin där det finns möjlighet att den gör nytta.
Det är ändå vra att du finns där med ett svar varje gång nån har fel. Man blir ju jävligt nyfiken på vad du inte är väst på och varför det mara står ”medlem” och inte ”gud” eller åtminstone ”allvetare utan fel” på din profil.
 
  • Gilla
  • Haha
Franken. och 8 till
  • Laddar…
Väggar är inte täta. Det fungerar inte.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Det är ändå vra att du finns där med ett svar varje gång nån har fel. Man blir ju jävligt nyfiken på vad du inte är väst på och varför det mara står ”medlem” och inte ”gud” eller åtminstone ”allvetare utan fel” på din profil.
Han har ju inte fel den här gången kan jag tycka. Ett modernt trähus är på sin höjd tätt längst in, vettefan om jag vill att ångspärren ska bygga en vattenstapel innuti väggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F
S SueCia skrev:
Han har ju inte fel den här gången kan jag tycka. Ett modernt trähus är på sin höjd tätt längst in, vettefan om jag vill att ångspärren ska bygga en vattenstapel innuti väggen.
Nej, jag säger ju det. Jävligt skönt att han är där och styr upp varje gång.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Väggar är inte täta. Det fungerar inte.
Bra att du klargjorde det för oss.
Ifall nu någon undrade.
 
  • Gilla
Utter6300 och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller vid översvämmade hus och hemförsäkring?
 
S SueCia skrev:
Han har ju inte fel den här gången kan jag tycka. Ett modernt trähus är på sin höjd tätt längst in, vettefan om jag vill att ångspärren ska bygga en vattenstapel innuti väggen.
vet inte om ett äldre hus är tätare.

Men å andra sidan är det ingen större nyhet att en trävägg inte är tät.

Men en dörr är garanterat met otät än en vägg.

Sen är det bästa att hålla vattnet borta från huset. Men om det alternativet misslyckas....
 
  • Gilla
Grottan
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
vet inte om ett äldre hus är tätare.

Men å andra sidan är det ingen större nyhet att en trävägg inte är tät.

Men en dörr är garanterat met otät än en vägg.

Sen är det bästa att hålla vattnet borta från huset. Men om det alternativet misslyckas....
Ja, jag menade inte att äldre hus var tätare, snarare raka motsatsen. I äldre trähus finns det ingenting som kan kallas för tätt, men i nyare hus är ångspärren väldigt tät :)

Skulle inte bry mig om att göra några försök om jag inte kunde stoppa vattnet från att nå fram till huset, är övertygad om att det kommer att göra obefintlig skillnad då de bara handlar om skillnad på några minuter innan vattennivån är lika hög som om man inte försökt.

Höj möbler och dyrbarheter från golvet är väl det enda rimliga. Tyvärr. (om man inte har möjlighet att styra bort vattnet från huset givetvis)
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Med lite framförhållning kan man bygga en barriär emot vattnet. En träkonstruktion med en profil som ser ut som ett uppochnervänt V. Alltså en träskiva emot vattnet som stöttas med stag på baksidan. Om terrängen är ojämn kan man lägga plast på skivan och gräva ner den nedre delen en bit i marken.

Det här är inte svårt givet att det inte blir för djupt eftersom vattentrycket per meter barriär ökar med kvadraten på djupet. Vid 45 graders lutning blir trycket på skivan h^2/1414 kg/m om h mäts i mm. Notera att trycket är som störst längst ner och inget alls högst upp.

Om vattnet stiger till 300 mm blir trycket 64 kg/m, 500 mm: 177 kg/m, 1000 mm: 708 kg/m.

Om det inte blir tätt är det risk att vattnet gräver sig igenom under barriären och allt blir förstört. Men om det bara sipprar igenom jorden fungerar det bra. Speciellt om man låter plasten gå ner på marken en bit eftersom vattentrycket då kommer pressa plasten mot marken.

Om det regnar kraftigt eller om det sipprar mycket får man ändå vatten på fel sida om barriären. Har man ingen naturlig avrinning måste man pumpa bort vattnet. Har man ingen el kan man fixa det med ett bränsledrivet elaggregat alternativt en bränsledriven pump.

För den som tror att hela barriären trycks bort så gör V-formen att den trycks ner mot marken av vattentrycket.

En snabbare variant kunde vara att man lutar skivorna emot huset och lägger på plast. Men då ser man inte vad som händer där under.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.