Min luktade oxå rejält så hade dem ute ett dygn innan jag bar in dem, efter ett par veckor liggandes på golvet kände jag ingen doft. Nu skruvade jag upp dem i helgen, och kompletterade med en ny, den nya luktade lika som de andra gjorde i början. Får se när jag kommer dit nästa gång om lukten har försvunnit ( fritidshuset).
Ljus/obehandlad Ek, men jag är säker på att det är ljudabsorberingen som luktar.
 
MrJay
Med 100% säkerhet är det filten som drar åt sig lukten, vad det beror på vet jag inte. Tänker att i de fallen man har ”smoked” (rökt) variant av panelen så suger filten åt sig röklukt från träribborna, i de övriga fallen så kanske de har förvarats i samma utrymme som de rökta.
 
  • Gilla
Smulan74
  • Laddar…
Varför skulke man röka trä när det är färgen man vill åt?!
 
I
De anger på sin hemsida att produkten kan lukta starkt "trä" de första veckorna. Har man valt en speciell behandling kan det säkert påverka. Alternativet är att montera ner det och magasinera det ett tag på annan plats innan återmontering. Jag hade ringt Fibrotech och hört.

För övrigt, hur bra fungerar dessa akustikplattor, de har inga mätningar på deras websida? Materialet verkar bara vara 2 cm PET utan distans från vägg. Stavarna räknas som hårt material d.v.s de absorberar inget och de ser ut att täcka mer än 50% av ytan. Visst kan de säkert bryta upp ljudet lite med tanke på designen men det känns som akustikförmågan har fått stå tillbaka till fördel för utseende här?

Har själv en del stora akustikplattor av PET men de är 70 mm tjocka plus att man ska ha 20-30 mm fritt utrymme bakom.
 
Förutom att dom kan lukta, är ni nöjda med deras funktion?
 
  • Gilla
Smulan74
  • Laddar…
kaked08 kaked08 skrev:
Jag har noterat nu att vi köpt panelen i två omgångar och det är faktiskt bara den första omgången som luktar. Sätter man näsan mot den andra, så doftar den snarare lite fräscht byggmaterialsnytt. Jag återkopplar till kundtjänst om detta och ser vad de har att säga. Jobbiga är ju att fräsa in nya skivor på plats igen, om de nu får bytas..
kaked08 kaked08 skrev:
Jag har noterat nu att vi köpt panelen i två omgångar och det är faktiskt bara den första omgången som luktar. Sätter man näsan mot den andra, så doftar den snarare lite fräscht byggmaterialsnytt. Jag återkopplar till kundtjänst om detta och ser vad de har att säga. Jobbiga är ju att fräsa in nya skivor på plats igen, om de nu får bytas..
 
Precis vad vi känner med göra om allt igen men det luktar … och det är inte kul i ett sovrum
 
MrJay MrJay skrev:
Med 100% säkerhet är det filten som drar åt sig lukten, vad det beror på vet jag inte. Tänker att i de fallen man har ”smoked” (rökt) variant av panelen så suger filten åt sig röklukt från träribborna, i de övriga fallen så kanske de har förvarats i samma utrymme som de rökta.
Hahaha, ska inte smoked oak lukta rök!?! (vits)
 
Z z_bumbi skrev:
Varför skulke man röka trä när det är färgen man vill åt?!
Det är inte alltid färgen som är eftertrackad. Har hört att det finns
doft-akustikpanel, något som börjat bli trendigt. Finns bl.a med doft av rökelse/myrra.
Hoppas det gav svar på din fråga!
Mvh,
Hans på VV-Sörmland
 
S
Z z_bumbi skrev:
Varför skulke man röka trä när det är färgen man vill åt?!
Man använder ammoniakångor för att färga träet.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Viltvårdarna Sörmland Viltvårdarna Sörmland skrev:
Det är inte alltid färgen som är eftertrackad. Har hört att det finns
doft-akustikpanel, något som börjat bli trendigt. Finns bl.a med doft av rökelse/myrra.
Hoppas det gav svar på din fråga!
Mvh,
Hans på VV-Sörmland
Jag tror T S skulle veta om det var någon dofthistoria de köpt och det handlar alltså fortfarande bara om ett namn och inte på att produkten på något sätt har rökts.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag tror T S skulle veta om det var någon dofthistoria de köpt och det handlar alltså fortfarande bara om ett namn och inte på att produkten på något sätt har rökts.
På vårt gård i södra Sörmland har jag precis monterat ett gäng akustikpaneler, samtliga har en mjukt rökig doft.
 
C
Jag har monterat Fibrotech ljus ek på väggen i hela min trapp, ingen lukt vare sig tidigare eller nu.
Jag ställer mig dock frågande till kvaliteten, det kostar en del och fanerytan är extremt tunn. (Mycket var trasigt vid leverans och fick ersättas, och jag hittade konstiga skarvar på faneren)
Skruven som rekommenderas till är också svår att skruva i utan att skada panelen då skallarna är stora. Själv ledsnade jag och sprayade svarta montageskruv istället.
Panelen är dock supersnygg men vågar inte montera den på andra ställen, utom möjligen i tak. Rädd att den blir skadad bara man släpper en fis i närheten....
Någon som vet om denna panel finns med bättre kvalitet? Är Wood On Wall samma grej eller bättre? Priset verkar något dyrare.
 
Tycker wall upp ser ut att ha samma kvalitet.
Eller brist av.

Däremot snyggare färger (för mitt hem)
Och något bredare paneler?

En hand håller upp flera breda paneler i olika färger för jämförelse av storlek och estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan igen! (trådlyft delux)

Ni som satt upp akustikpanel likt dessa, märker ni någon skillnad i ljud/eko eller är de uppsatta i enbart dekorativt syfte :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.