Till TS: Måla väggarna en gång till, då kommer lukten försvinna och allt ser bra ut. Gå tillbaka till färghandlarn och be att få ny färg av annat märke kostnadsfritt. Egentligen skulle han stå för ommålningen men tror det blir svårt utan att processa.
 
Martenw skrev:
Till TS: Måla väggarna en gång till, då kommer lukten försvinna och allt ser bra ut. Gå tillbaka till färghandlarn och be att få ny färg av annat märke kostnadsfritt. Egentligen skulle han stå för ommålningen men tror det blir svårt utan att processa.
Tack, och det kommer jag att pröva. Det glädjer mig att du tror att lukten kommer att försvinna med en ny målarfärg, dock är jag inte övertygad efter att ha läst runt på lite engelska (där det här ämnet behandlats betydligt mer), men jag har som sat inte mycket att komma med i de här frågorna.

Det talas om primers och färgborttagningsmedel. Det kanske är i tidigaste laget att gå så långt, men det rör sig ju om plast som sitter i väggen, med en doft som tilltar vid upphettning.

Om jag vill vara extra säker på att mota doften och börja med nån from av behandling innan jag penslar på, vad kan jag använda då? Jag struntar i om det innebär möda och svett, bara jag får bukt med doften.

M
 
Är värmepistol ett alternativ och dra bort skiten från väggarna? Då slipper jag ju färgen iallafall, men kommer ner till vad som ser ut att vara gipsväggen med lite spackel ovanpå. Det verkar inte vara hur många lager somhelst innan skivan (se andra bilden jag postade där färgen lossnat efter att jag strykit på med hett vatten och gnuggat)
 
Redigerat:
Ni går alla enligt samma linje. Jag pratade med en kompis till mig som jobbar för en av de mer kända märkena, och han rekommenderade en grund med täckfärg på, och trodde att det skulle vara tillräckligt. När jag börja dilla om värmepickan sa han: NEJ NEJ NEJ!, så jag ska ta till mig av det ni sagt och måla över med något tätare.
 
KristinaRT
Det finns speciell färg som kallas spärrgrund, det används t.ex. om man renoverar ett hus där det bott rökare, eller om man har underlag som blöder igenom ny förg. Det är nog något sådant du ska leta efter...
 
KristinaRT skrev:
Det finns speciell färg som kallas spärrgrund, det används t.ex. om man renoverar ett hus där det bott rökare, eller om man har underlag som blöder igenom ny förg. Det är nog något sådant du ska leta efter...
Tack för svar.

Jag hade det i tankarna jag med, men det är fler som tror att jag kommer att klara mej utan, och själv vet jag inte bättre. Primer och täckfärg från någon kvalitativ leverantör har jag blivit rekommenderad. Jag hade viss framgång med doften efter att ha putsat på delar av väggen med T-Sprit tidigare idag, i vilken plastfärgen löser sig. Ett j-a hästjobb men än sålänge är jag förhoppningsfull. Spriten dunstar snabbt och doften känner jag inte av. Jag hade tänkte att fortsätta med det och lägga en primer över det efter lite spackel där det behövs. Hur påverkar spärrgrunden målningen i övrigt? Någon erfarenhet av det?

M
 
Du kanske inte har väntat att första strykningen hade torkat innan du strök andra gången?
 
Klicka skrev:
Du kanske inte har väntat att första strykningen hade torkat innan du strök andra gången?
Tack för svar.

Jag försökte vara noga med tiden och torkning. Jag lämnade delar av väggarna över natten efter första målningen, och vart jag än sätter näsan mot väggen doftar det. Latexfärgen borde väl inte vara tät nog för att kunna täcka det som eventuellt skulle sprida dofter efter två veckor?
 
Det är tur att det lossnar. Ta bort den så fort du kan. Spendera inte mer pengar o tid på den färgen.
Låt det torka ett par veckor sen får du vända dig till en annan färghandlare.
 
Matstj skrev:
Det är tur att det lossnar. Ta bort den så fort du kan. Spendera inte mer pengar o tid på den färgen.
Låt det torka ett par veckor sen får du vända dig till en annan färghandlare.
Nog så tur har jag inte. Den (och underliggande lager) lossnade på delar av väggen efter en ordentlig skrubbinsats. Den delen tror jag dock var försvagad sen innan. Planen är att:

(1) Putsa med målartvätt/T-sprit
(2) Grundfärg
(3) Täckfärg
 
Hur många meter är det?
Undrar om grundfärgen sitter med denna färg som underlag.
Vill du inte tapetsera istället?
 
Det är inte mycket, jag räknar till ca 30 m^2 +- 3. Jag bor väldigt smått, vilket är tacksamt med avseende på den begränsade färganvändningen, men svårt med tanke på att jag får bo i det här.

Det jag skulle vilja höra från någon är vad det innebär att färgen, under gårdagen, löstes då jag skrapade på väggen med blöt svamp. Temperaturen i rummet var högre då, och jag får (som sagt) intrycket att färgen (och doften) verkar vara temperaturberoende.

Hade jag haft råd hade jag bara tagit hit en tapetserare och låtit denna göra om arbetet och tagit bort färgen, men anledningen till att jag bor som en råtta i trång bur är för att jag är student och har det kämpigt med ekonomin. själv har jag aldrig tapetserat, tyvärr (borde man ju kunna lista ut hur man gör dock).
 
Jag vet fortfarande inte vem som är producent av "Harmoni"-serien. Någon som vet?

Redigera: Strunt i det, jag hittade telefon och namn på burken.

Jag kanske även ska tillägga att jag pensla på en möbel med färgen, som stank värre än väggen. Ingen tidigare färg fanns på den. Jag slängde den. Doften ska väl då komma av färgen, och inte vara aktiverad pga något dåligt bakomliggande. Jag ska ta med ett prov till färghandlaren imorn.
 
Redigerat:
Jag tror det blir billigare och mycket mer praktisk för dig att tapetsera. Det är ingen konst. Vem som helst kan göra det.
Öppna en tråd här, så hjälper vi dig. Underlaget efter att du har tagit bort förgen, behöver spacklas ock slipas många gg om du ska måla om. Annars blir det ingen vidare resultat. Allt sånt besvärr slipper du med tapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.