john deere stx 38 är en väldigt bra maskin till ett ganska hyfsat pris
 
galento skrev:
?? Slå i varandra,isåfall är det ju rena idiot-konstruktionen,ena kniven brukar ju vara förskjuten ngt för att detta ska inte ska kunna hända. :surprised:
Det är väl snarare ett val mellan två onda ting. Med knivarna i rad och överlappande blir klippdäcket mindre och smidigare och klipper närmre i hörn och "mot vägg". Med triangelkonfiguration så går knivarna fria från varandra men det blir otympligare.

Litet som med ventilerna i en bilmotor kanske? Om kamremmen/-kedjan går av blir det väldigt trist i motorn eftersom ventiler och kolvar krockar, men skulle ventilerna gå fria från kolvarna så skulle de öppna sämre och motorn skulle inte bli lika bra.

 
galento skrev:
?? Slå i varandra,isåfall är det ju rena idiot-konstruktionen,ena kniven brukar ju vara förskjuten ngt för att detta ska inte ska kunna hända. :surprised:

Ja det kan tyckas. Jag har för mig att de endast är sammnkopplade med en rem, och en rem kan slira - därför kan de slå i varandra. Dock kan inte de treknivga klipparna det.
 
De med överlappande knivar (Stiga i alla fall) har tandrem mellan knivarna så de slirar inte om man inte våldför sig på grejerna. Men visst kan det bli skador på knivarna eller t.o.m. lagren om remmen överkuggar vid en smäll eller om remmen går av.

Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall.
 
AK2: Är uppsamlingsbiten viktigast så måste väl ändå en traktor vara att föredra. Visst en park har överlägsen åtkommlighet, men då måste man gärna köra en extra vända just för uppsamlingen, annars blir det ju som att backa med släp stup i ett och då spar man knappast tid....
 
Har idag provat hos min morbror en stiga vill master 04a

Den var bekväm och enkel att köra trots manuella växlar

Nackdelen var ju att framhjulen inte drev om det blev lite uppförslut och man försökte svänga eller ja det gick lite tyngre

Stiga park och Husqvarna rider är två bra maskiner

Husqvarna är bättre på det sättet att den har bättre byggkvalite och man kan justera klipphöjd från förarplatsen

Parken är också bra den med men lite äldre "tänkande" eftersom man får justera på aggregatet

Men det funkar de me

Har en stiga park jag fick av honom för att jag klippte åt han idag
är en hel del att göra på den men

När den väl går så är den ju bra och smidig
 
Detta är iofs lite off topic men...

Har ni övervägt en automatisk gräsklippare? Jag och min make köpte en sådan. Vi är hopplösa datanördar och tyckte att tanken på att slippa gräsklippning lät lysande :)

Nu har vi installerat systemet och kört den ett par gånger och den fungerar jättebra! Den är dyrare än en vanlig gräsklippare men som ett alternativ till en åkgräsklippare sparar man många timmars arbete.

Mvh
Helena
 
billy_baver skrev:
Varför inte en Belos med klippcylinder?


Ska du ha med en klippcylinder måste du ha grymt jämn o fin gräsmatta.. Knappt de går o köra med en sån på en golfbana så jaa.... :p
 
Jag river igång tråden igen !
Var och provkörde en rider 13 idag och en stiga park president.
Känns lite som det kvittar. men jag är tydligen veligast i sverige !!

Parken kändes något större och så men jag tror på midjestyrning eftersom det är lite småjobbigt med husqvarnas bakvagns styrning.
Men jag har aldirg provat klippt med nån av dom.

Kan ni komma med schysst åsikter.. både bra o dåliga. Fast än ni har en park så måste det ju finnas både bra o dålia sidor som efter ett tag vuxit fram som jobbiga eller bra !! och vise versa med ridern.
hjälp till här och få ett bra avslut på tråden..
 
Jag har bara kört en äldre stiga park som jag nu klipper med. jag har också kört husqvarna traktor men en sån är du väl inte intresserad av?


Det finns inga dåliga sidor på en stiga park. möjligtvis att man kör fast lätt men det gäller väl även andra fabrikat?
 
  • Gilla
barf
  • Laddar…
jag inhandlade en stiga park president idag !! känns riktigt skönt och bra !!! synd bara att det regnar som tusan så man inte får klippa med den !! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.