S
du gör ju som du vill. måste du klippa upp hela gräset. inte låta en del bli "ängsmark"?
 
En del kommer att bli "ängsmark" hur som helst, bara en mindre del än idag :)
 
Jag har ca 2300kvm gräsmatta.. min första sommar i detta hus var 2009.. då köpte jag mig en Självgående Jonsered gräsklippare med uppsamlare.. (bio klipp funka inte då jag prova detta först)..
Uppsamlarn satt på unifär ett varv runt trädgårn.. sen flög den av då jag fick stanna var 20 meter och springa och tömma denna och starta om gräsklipparn varje gång. När jag hade klippt färdigt så var jag tvungen och kratta allt.. så det resulterade i 2 timmar effektiv klippning + 2-3 timmar krattning 1-2 gånger i veckan..

Inför sommarn 2010 köpte jag mig en Partner trädgårdstraktor med all tänkbar utrustning.. mulching kit, stor uppsamlare o.s.v.. Detta har fungerat jätte bra för mig.. då jag klipper runt buskarna/träden med jonsered först ca 5-10min utan uppsamlare. Sedan kör jag traktorn i på resten och tack vare uppsamlaren så backar jag bara intill komposten och tömmer behållarna.

Detta tar totalt 1 timme engång i veckan. Plus att traktorn fungerar ju till andra uppdrag också
 
kimmo_thn skrev:
Jag har ca 2300kvm gräsmatta.. min första sommar i detta hus var 2009.. då köpte jag mig en Självgående Jonsered gräsklippare med uppsamlare.. (bio klipp funka inte då jag prova detta först)..
Uppsamlarn satt på unifär ett varv runt trädgårn.. sen flög den av då jag fick stanna var 20 meter och springa och tömma denna och starta om gräsklipparn varje gång. När jag hade klippt färdigt så var jag tvungen och kratta allt.. så det resulterade i 2 timmar effektiv klippning + 2-3 timmar krattning 1-2 gånger i veckan..

Inför sommarn 2010 köpte jag mig en Partner trädgårdstraktor med all tänkbar utrustning.. mulching kit, stor uppsamlare o.s.v.. Detta har fungerat jätte bra för mig.. då jag klipper runt buskarna/träden med jonsered först ca 5-10min utan uppsamlare. Sedan kör jag traktorn i på resten och tack vare uppsamlaren så backar jag bara intill komposten och tömmer behållarna.

Detta tar totalt 1 timme engång i veckan. Plus att traktorn fungerar ju till andra uppdrag också
Oki tack för ett bra svar!

Nä nu åker jag nog ner och köper en :)
 
Titta även på liknande modeller från MTD. Helst skall klippbredden upp på 1 meter och minst 12 hk motor.
 
Nu har jag varit och köpt den! Dom ska leverera den imorn så jag får väl återkomma med en recension, det var i alla fall en skön stol och mugghållare :)

kimmo_thn skrev:
.... Plus att traktorn fungerar ju till andra uppdrag också
Va använder du den mer till? Man kunde suga upp löv med den också sa vilket var ett stort stort plus. Men att ploga och sånt sa han sög med den, eller alla i min prisklass.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vore jag dig skulle jag lämna tillbaks den och köpa en klipparrobot. Då sparar du en massa tid och bensin mm.
Jag köpte en 230 ACX förra året för 24' och det är underbart. Har nära 3000m2 att klippa.
Idag behöver jag bara ta fram trimmern då och då samt den gamla vanliga klipparen ett varv bakom ladugården och några gångar.
 
orparn skrev:
Vore jag dig skulle jag lämna tillbaks den och köpa en klipparrobot. Då sparar du en massa tid och bensin mm.
Jag köpte en 230 ACX förra året för 24' och det är underbart. Har nära 3000m2 att klippa.
Idag behöver jag bara ta fram trimmern då och då samt den gamla vanliga klipparen ett varv bakom ladugården och några gångar.
Jo de vore klart smidigast. Men 230 ACX klarar ju 3000kvm +/- 20%. Om vi kommer landa på 3500 känns det dumt att chansa och nästa steg kostar 260 ACX kostar över 40 000! Plus att vi kommer nog utöka sporadiskt år för år och jag har ingen lust att gräva om kabeln hela tiden (för jag antar att den jobbar inom en tråd man gräver ner?)!!

Kanske nästa gång vi behöver en gräsklippare..
 
Normalt har dom stor marginal på ytan och jag har en kamrat som kör med en äldre mindre variant på nära 2ggr den rekommenderade yta. Det enda är att den behöver gå nästan heltid.
Tråden behöver man inte gräva ner, man kan lägga ut den ovanpå och fäster med märlor sen växer den ner i mattan med tiden.

Själv kommer jag inte att välja något annat i framtiden men det kommer ju alltid att behövas en liten sväng med den brummande saken där roboten absolut inte passar bland traktorer och andra prylar :)

Om du nu har bestämt dig för att köra åkvarianten så hoppas jag det kommer att fungera bra för dig !
 
BillyBragg skrev:
Nu har jag varit och köpt den! Dom ska leverera den imorn så jag får väl återkomma med en recension, det var i alla fall en skön stol och mugghållare :)



Va använder du den mer till? Man kunde suga upp löv med den också sa vilket var ett stort stort plus. Men att ploga och sånt sa han sög med den, eller alla i min prisklass.
Har en enklare variant av släp till den.. så jag kör runt lite grus/jord, grenar.. ja allt man ska transportera men orkar inte använda skottkärra till
 
BillyBragg skrev:
Oki tack för ett bra svar!

Nä nu åker jag nog ner och köper en :)
Jag skulle kunna rekommendera en Partner.. Modellen jag har heter p12597.. motorn har 12,5hk och klippbredd på 97cm.. Ta bara bort skruven som gör att den klarar av den amerikanska avgaskravet.. så har du möjlighet och varva lite mer..

Servicen är enkel och utföra själv och oljan kostar runt 100 lappen per år..

Men det jag upplevde var att priserna varierade väldigt mellan återförsäljarna.. Så det slutade att jag handlade min i södra sverige hos Hylte lantmän

Fick uppsamlare och mulching kit på köpet.. sedan var det grymt bra service med hemtransport och alltd^_^b
 
Frontklippare skulle jag rekommendera om möjligt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.