Hej!
Jag hoppas på hjälp i detta forum som verkar ha väldigt mycket bra tips och erfarenheter :D(y)

1. Det första jag behöver förstå om en robot klarar en ”längre” sträcka över grus och hur smala passager den i så fall klarar genom en låg mur. Se foton. Den vita sträckan är mest önskvärd, eftersom den är kortare och längre ifrån bilen. Hålet i muren vid den vita sträckan är dock bara 77 cm (det går ju att bredda, men det är ju inte gjort i en handvändning). Vid röda sträckan är hålet i muren ca 1 meter. För båda öppningarna gäller självklart att jag behöver fixa någon form av backe / mjuk övergång till gräset :)

2. Det andra jag behöver förstå är hur man ska tänka gällande ytkapacitet. Som synes är ytan ganska komplex (och bitvis ordentligt ojämn). De tre övre ytorna är egentligen sammanhängande (192+572+182 = 946 m2) och de två undre är också sammanhängande (178+126 = 304 m2). Totalt alltså 1.250 m2. Med tanke på komplexiteten, hur stor ytkapacitet behöver en robot? :rolleyes::thinking:

3. Min tredje fråga gäller tips på modeller som passar förutsättningarna ovan. Jag ska säga att jag redan nu lutar åt Husqvarna-gruppens modeller. De verkar välbeprövade och det finns bra support. Tänker kanske Gardena, men annars HQ (eller kanske McCulloch) :cool:
 
  • Satellitbild av en trädgård med markerade ytor och mått, samt röd och vit strategisk linje genom en mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grus och gräs skild åt av låg mur, markerade vita och röda sträckor indikerar möjliga passager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusyta med röd markerad bana som visar tänkt väg för robot övergående till gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusuppfart med två markerade sträckor, en vit och en röd, som visar potentiella vägar för en robot från gräsmattan till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mur med ett 77 cm brett hål framför en grussträcka med vit markeringslinje och frodig gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Vår automower passerar tvärs över en grusväg, kanske 4-5 m, och det funkar bra. Vi har en hyfsat bred övergång och en guidekabel i mitten. Det borde funka bra med en smalare korridor, men vad som är minimum har jag dock inte uppfattning om. Klipparen fattar ju inte att det är en transportsträcka och kommer att försöka klippa gruset, så det den uppehåller sig på och åker in och ut på grusgången en hel del, vilket är lite dumt. Det finns ju en viss risk för att den blir påkörd. Ju smalare desto längre tid tar det, då det blir mycket vändningar och trixande innan den hittar fram.

Får för mig att GPS-assistering skulle göra en hel del nytta i ditt fall, men det är ren spekulation.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vår automower passerar tvärs över en grusväg, kanske 4-5 m, och det funkar bra. Vi har en hyfsat bred övergång och en guidekabel i mitten. Det borde funka bra med en smalare korridor, men vad som är minimum har jag dock inte uppfattning om. Klipparen fattar ju inte att det är en transportsträcka och kommer att försöka klippa gruset, så det den uppehåller sig på och åker in och ut på grusgången en hel del, vilket är lite dumt. Det finns ju en viss risk för att den blir påkörd. Ju smalare desto längre tid tar det, då det blir mycket vändningar och trixande innan den hittar fram.

Får för mig att GPS-assistering skulle göra en hel del nytta i ditt fall, men det är ren spekulation.
Tack! :D Jag ska kolla upp mera kring GPS-assistering! Bra tips.
Två frågor. Är ditt gruslager ganska tjockt (så att du åtminstone inte ser "marken" under)?
Vet du hur smal passage den klarar? Mitt bästa ställe är ju bara 77 cm om jag inte ska ha sönder muren...
 
C
B BjornSk skrev:
Är ditt gruslager ganska tjockt (så att du åtminstone inte ser "marken" under)?
Nej, det är det inte, tvärtom faktiskt väldigt snålt med grus. Så det kan potentiellt bli ett problem för dig. Underlaget måste hållas hyfsat plant, inga större bullar eller gropar, det får inte heller vara så löst att hjulen gräver ner sig och inte så halt att den börjar slira.
Vet du hur smal passage den klarar? Mitt bästa ställe är ju bara 77 cm om jag inte ska ha sönder muren...
Vi har en "getingmidja" som jag uppskattar ligger på ungefär den bredden. Den trixar en hel del för att komma förbi där, men det funkar bra för mig, jag tror inte att det skall vara något problem så länge det inte är någon längre sträcka. Har inte så bra koll på specarna då vi lät återförsäljaren göra installationen, vilket också kan vara ett tips. Det var i sammanhanget väldigt prisvärt, och de verkade ha bra koll på vad som funkar och vad som inte funkar och hur man lägger slingan på ett bra sätt.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Ett tips som ibland brukar ges här på forumet i liknande fall är att helt sonika köpa 2 st klippare. Personligen skulle jag inte gärna köpa en klippare utan att kunna styra den med app (har själv 430X med Connect). Kan låta löjligt, men det är väldigt smidigt att starta och stoppa den utan att behöva: gå till den, böja sig ner, öppna luckan, slå kod, trycka start och sen stänga luckan.

Vill du köra med en, så rekommenderar jag nedanstående tråd. Tråden rekommenderas till alla som vill ha sin klippare gå i en passage.

https://www.byggahus.se/forum/threads/smal-passage-oever-asfaltvaeg-automower-315.280655/page-2

Jag vill dock korrigera en sak jag själv skrivit i den tråden "Den hittar in i passagen med hjälp av slumpen ibland men det ska mycket till att den gör en sån fullträff"
Vill ändra mig och påstå att den hittar in i passagen väldigt ofta.
 
  • Gilla
BjornSk och 2 till
  • Laddar…
G Gustav E skrev:
Ett tips som ibland brukar ges här på forumet i liknande fall är att helt sonika köpa 2 st klippare. Personligen skulle jag inte gärna köpa en klippare utan att kunna styra den med app (har själv 430X med Connect). Kan låta löjligt, men det är väldigt smidigt att starta och stoppa den utan att behöva: gå till den, böja sig ner, öppna luckan, slå kod, trycka start och sen stänga luckan.

Vill du köra med en, så rekommenderar jag nedanstående tråd. Tråden rekommenderas till alla som vill ha sin klippare gå i en passage.

[länk]

Jag vill dock korrigera en sak jag själv skrivit i den tråden "Den hittar in i passagen med hjälp av slumpen ibland men det ska mycket till att den gör en sån fullträff"
Vill ändra mig och påstå att den hittar in i passagen väldigt ofta.
Tack!
Det där med app är väldigt lockande. Vad bra att du skrev att den är så nyttig, då får appnörden i mig lite mera motiv till det inköpet. Det vore ju grymt häftigt om den t.o.m. går att koppla till Google Home (nu eller i framtiden). Jag ska läsa på mera om appstyrning nu

Tack för tipset om passagen. Jag ska kika på den tråden ikväll efter jobbet ! Hoppas att mitt fall går att lösa . Två stycken robotar känns liiite mycket ... (känns dyrt men coolt, fast då skulle jag vilja att de kan vara backuper för varandra, så att man kan lyfta över den ena till andra området, ifall den ena går sönder)

Nu börjar det långsamt klarna. Nu undrar jag mest om ytkapaciteten - vad som krävs för 1250 mycket trassliga m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.