En rem hoppade av en gång så jag tappade vattenpump, generator och servostyrning.
Körde någon mil genom att gasa upp till lämplig hastighet och sedan frirulla med avstängd motor tills det gick för långsamt. Detta upprepades tills jag var framme.
Det var en automatväxlad bil, så smörjningen av växellådan funkade förmodligen inte när jag stängde av motorn, men det tänkte jag inte på i "nödsituationen" och dessutom startade jag ju motorn ganska ofta för att gasa upp i hastiget igen.

Metoden funkar inte bra om det är mycket trafik, för det är svårt att följa trafikrytmen ...

PS
Remmen hoppade av fler gånger, men då hade jag lärt mig att sätta tillbaka den så att jag klarade det även vid en vägkant i mörker.
Remmen hoppade pga ett konstruktionsfel. Hittade till slut ett pirat-kit som löste problemet permanent.
Det var en Chrysler Grand Voyager med bensin-V6 och automatlåda.
DS
 
Redigerat:
Skulle du mot all förmodan försöka åka med bilen kan du leta lite på youtube så att du kommer in i menyerna (i displayen) så du kan få fram tempmätaren och se temperaturen på bilen.
 
Vad tempmätsren visar är inte relevant när cirkulation saknas. Man kör inte en meter, punkt.
 
  • Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vad tempmätsren visar är inte relevant när cirkulation saknas. Man kör inte en meter, punkt.
Det är en elektrisk vattenpump på bilen , Ts skrev att den är sönder men är det kollat ? Man måste nog gå in med dator för att se om den har felkod eller inte , min tanke var att går inte tempen upp skyhögt så är det kanske något annat fel på bilen och den går att köras.
Min jobbarkompis lämnade in sin Bmw på verkstaden då kylfläkten startade så fort han startade bilen , det visade sig att det var den elektriska vattenpumpen ,fast han klarade en resa på 15km utan att överhettas lustigt nog.
 
Det var mycket riktigt vattenpumpen som gått sönder. Efter byte går den nu finfint igen.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
E
Får man fråga hur mkt det kostade att få ny på plats?
 
Micro skrev:
Det är en elektrisk vattenpump på bilen , Ts skrev att den är sönder men är det kollat ? Man måste nog gå in med dator för att se om den har felkod eller inte , min tanke var att går inte tempen upp skyhögt så är det kanske något annat fel på bilen och den går att köras.
Min jobbarkompis lämnade in sin Bmw på verkstaden då kylfläkten startade så fort han startade bilen , det visade sig att det var den elektriska vattenpumpen ,fast han klarade en resa på 15km utan att överhettas lustigt nog.
Men av alla skäl som redan redovisats i tråden går det inte att riskera något eftersom det är så dyrt att reparera en överhettning. Och, om man inte VET att man har cirkulation i systemet så kan man inte titta på tempmätaren och avgöra om det är varmt eller inte, man kan ha flera hotspots i topp/block som gör att det slår sig.

Jag förstår att det kan gå, men det är mot bättre vetande att chansa.
 
Jag håller med om att det är dumt att chansa, men tyvärr ger inte alltid den elektriska pumpen en liknande symptom som den vanliga vattenpumpen (typ rasslande lager eller läckage av kylarvatten).
Kompisen var helt ovetandes om att det var pumpen som var trasig han åkte på verkstadsbesök för en krånglande kylfläkt som gick hela tiden och inga varningslampor , troligtvis hade han bogserat sin bil om han hade vetat felet.:)
 
erkka skrev:
Får man fråga hur mkt det kostade att få ny på plats?
7700 landade det på. Som tur var så var det "bara" pumpen som var trasig. Inget övrigt läckage m.m.

Jag tog pris hos BMW, Mekonomen och en mindre oberoende verkstad fick prisförslag i spannet 7500-8500. Pumpen kostade ca 3800 ex moms och de fakturerade ca 3-4 timmar.
 
Utan att veta hur mycket jobb det är så måste jag säga att jag tycker det låter mycket med 3-4 timmar.
 
E
Ok! Ja det var nog strax under 10 jag hade gissat på... det är dyrt med verkstadsbesök :S
 
J
När min elektriska vattenpump gick sönder på min 530 -05, så gick det på ca 10000:- att byta eländet.
Jag kom knappt 3 km med bilen innan den larmade för hög temp (innan jag ens visste att pumpen var trasig).
Det är svinigt dyra pumpar det där :-/
 
Det ser rätt enkelt ut att byta pumpen underifrånlossa 2 bult 2 slangar och elkontakt.
När man gör bytet så är det ett utmärkt tillfälle att spola ur och byta kylarvätskan.
 
Att något ser enkelt ut att byta på bilar betyder inte att det är det.

Tex min Jeep, jag fick för mig en gång att byta bypass slangen från vattenpumpen till insuget såg klämmorna i vardera ände utan problem men fick absolut inte av dom pga lite plats.
Efter lite läsande så fick jag reda på att hela fästet som acpump,generator och servopump sitter på måste bort.
Det tog 3 timmar att få loss det.. Slangen tog knappt 1 minut att byta, sen 2.5 timme för att få ihop allt igen...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.