Vattenpumpen har gått sönder och misstänkt läckage av kylarvätska på min BMW 3-serie årsmodell 2007. Vågar jag åka med den till en verkstad, ca 1 mil = 15 minuter?

Eller ska jag bärga den?
 
Går pumpen runt men läcker i axeln?
Är läckaget måttligt så skulle jag köra och vara beredd att fylla på under körningen.
Temperaturmätaren är facit på hur det står till, går den upp så är det inte bra.
Är det en diesel så ska man vara extra försiktig.

Protte
 
Tack för svar!

Det ser ut som att pumpen stannat helt, dvs noll cirkulation. Det är en bensinare.

Det finns ingen temperaturmätare, men däremot en varningslampa som tänds när den är överhettad. Kan det vara en idé att åka 5 minuter i taget och låta motorn svalna en stund?
 
En turbo klarar nog inte många minuter utan kylning. Toppen är rätt känslig också. Temp sensorn kan i värsta fall sitta så den inte fungerar om vätskan inte cirkulerar som den ska. Jag skulle vara oerhört försiktig och stanna var 5 minut, men bättre att ta bärgning eller bogsera.
 
Såg inte svaret. Stannat helt - > kör inte en meter...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog hellre bogserat den, är det en automat kolla instruktionsboken vad de har för rekommendation betrf bogsering.
 
Går några få minuter innan det kokar, jag råkade ut för att generatorremmen (som drev vattenpumpen) gick av på min bil i rusningstrafiken mitt på motorvägen, kom någon km innan motorn kokade, lagom tills det inte var hinder på sidan av motorvägen, lite svårt att stanna när det är hög betongvall på sidan av vägen.

Lite för varmt på fel ställe och så blir det väldigt dyrt.

Går det inte bogsera?
 
Det är en BMW 325 2007, dvs bensinare, sexcylinder, icke-turbo.

Det går absolut att bärga den, men verkstan ligger dörr i dörr med min arbetsplats så jag tänkte att det var bekvämt att köra dit den.

Men min känsla med era rekommendationer ovan är att jag nog ser till att bogsera den istället.
 
Gör så det är inte värt risken att köra, att bogsera 1 mil går fortare än vad man tror.
 
Bogsera! Bara dumt att riskera något
 
Bogsera!
 
Kör den inte en meter, BMW-raksexor är notoriskt känsliga för dålig kylning, stor risk att toppen slår sig.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Elektrisk vattenpump? Med noll cirkulation skulle jag inte köra många meter.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag ser till att bogsera den!
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Kör den inte en meter, BMW-raksexor är notoriskt känsliga för dålig kylning, stor risk att toppen slår sig.
Allting med aluminiumtopp ska man vara extra försiktig med.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.