Vi installerade airmove i hela huset förra året och märker en stor skillnad på innermiljön och förflyttningen av värmen i husen. Vi bor i ett två våningshus och har ventiler in till varje rum utifrån samt förflyttning mellan rum och våningsplan. Plötsligt värmer vår kamin på övervåningen upp större yta samt och kallhålen i huset vi haft tidigare har blivit färre. Sen märker jag nu när det varit kallt ute att våra gamla ventiler sprutar in kalluft det gör inte airmovs ventiler på samma sätt.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
E evaerixon skrev:
Sen märker jag nu när det varit kallt ute att våra gamla ventiler sprutar in kalluft det gör inte airmovs ventiler på samma sätt.
Att du inte känner att det drar in kalluft genom ventilen beror på att ventilen stryper/stänger luftflödet när det blir kallt.

Alltså, du får mindre ventilation av bostaden, det ger sämre inomhusmiljö.
 
Jag skulle inte köpa en så dyr fläkt. Jag är på väg att flytta luft mellan rum på ett par ställen i huset, men jag kommer att flytta kall luft till det varma rummet. Jag tänker mig att använda 5V datorfläktar drivna med USB-plugg. Tanken är att potentiellt också PWM-styra dem från hemautomatiseringen, om så behövs.
 
  • Gilla
Ploppas och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte köpa en så dyr fläkt. Jag är på väg att flytta luft mellan rum på ett par ställen i huset, men jag kommer att flytta kall luft till det varma rummet. Jag tänker mig att använda 5V datorfläktar drivna med USB-plugg. Tanken är att potentiellt också PWM-styra dem från hemautomatiseringen, om så behövs.
För den som är lite pysslig så är det ingen stor sak att bygga ihop en värmeförflyttare för egen maskin. Det viktiga som har skrivits här, och som Airmove beskriver i sin brux, är just att flytta kall luft neråt snarare än att flytta varm luft uppåt.
 
  • Gilla
Monteras och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lättare och bättre att förflytta sval luft "långt bortifrån" till värmekällan och på så sätt förstärka den naturliga värmespridningen (termodynamiken) än att försöka flytta varm luft till "kallt utrymme".
Har gjort några tappra försök att flytta varm luft till svalt rum, dock aldrig lyckats särskilt bra.
Ska prova det du säger och "flytta" den svala luften istället.
 
Z Zlatje skrev:
Eller så kallad värmeflyttare [länk]


Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
Det funkar faktiskt ganska bra..
Installerar dom oftast efter kunden köpt
Värmepump...
Brukar ha med den i offerten .
Och så är de flesta rätt nöjda.
Och om det blir ngt problem med
Din produkt så löser stefan det
Snabbt ...
 
Det är klart att om man bara försöker trycka upp varmluft till övervåningen så blir det ett övertryck däruppe som stoppar upp. Att istället för att luften trycks ut genom ventilation och springor, låta (den kallare) luften däruppe istället komma ner en annan väg så blir det ju en cirkulation som borde fungera bra. Bra idé, men som flera påpekat, är inte märkligare än att man borrar ett hål i golvet i rummet längst bort från trappan. Kalluften ”rasar” ju ner där, vill man ha det effektivare är nog en fläkt inte fel. Ska nog titta på det själv, tycker att tanken inte känns fel. Hur man sedan fixar fläkt och rör ör en annan fråga. 2300 är kanske överkomligt om kvaliteten är bra.
 
  • Gilla
Ploppas
  • Laddar…
Jättefranskan
Eller så kan man göra som Kjell
 
  • Gilla
Kjellot
  • Laddar…
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Eller så kan man göra som Kjell
[media]
ja, men tror det blir effektivare att luften förs ner i andra änden av övervåningen. Och snyggare. Men du ville nog mest skämta. :)
 
Jättefranskan
S Simsgrodan skrev:
Men du ville nog mest skämta. :)
;)
 
Z Zlatje skrev:
Eller så kallad värmeflyttare [länk]


Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
Airmove fungerar perfekt, bättre luft på bägge våningarna, har haft den i 3 år. Hel nöjd.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zlatje skrev:
ja precis. därför tyckte jag det var en ''konstig'' lösning att det inte får vara undertryck, eftersom det är det man brukar ha... hmm
Har svårt att förstå vad det skulle påverka funktionen.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
Tycker ändå att 2300 för en "datorfläkt med rör på" är lite väl j-a tilltaget. För det priset förväntar iaf jag mig en hel del mer. Men, det är klart, det är ju fruktansvärt innovativt att flytta kalluften istället. Det måste ju ha tagit några års forskning att få fram.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Tycker ändå att 2300 för en "datorfläkt med rör på" är lite väl j-a tilltaget. För det priset förväntar iaf jag mig en hel del mer. Men, det är klart, det är ju fruktansvärt innovativt att flytta kalluften istället. Det måste ju ha tagit några års forskning att få fram.
Ja, tycker väl också att det är mycket för att få det hopplockat, men man väljer ju. Med det innovativa är det väl som columbi ägg; det gäller att komma på det. Jag hade inte tänkt på iden att cirkulera luften även om det känns självklart när man sett det. Misstänker att vi kommer att se fler varianter på det.
 
T
Jo priset är väl kanske i överkant (säger jag som köpt en men egentligen skulle kunna köpa lösa delar och knåpa ihop) .. är väl mest att man är lat och det var gött att få allt i ett ”paket”.

Höll på att köpa en av dessa också för lite ljuddämpning: https://airmove.se/webbshop/airmove-extra-ljuddampare-3-0

Tyckte dock att jag kände igen utseendet så jag bildgooglade och hittade den .. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/kanalsystem-galvat/ljuddampare/jeven-inno-spjall-med-ljuddampare-kanaldiameter-100-mm-3054497

Hyfsat påslag Airmove tar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.