BMW fahrer skrev:
DDR... du möts tydligen genomgående av den DSA (den svenska avundsjukan)...

Det mest väsentliga poängen gällande de ogenomtänkta -straff- beskattningarna är att den svenska befolkningen gjorts ekonomiskt livegen av staten. Den behöver flytta dit jobb finns har egentligen inte råd till detta efter som den "vinst" försäljningen av den fasta egendomen genererar är den insats som behövs för flytten, och det nya boendet...

Avundsjuka och svartsjuka är svåra, obotliga och ej behandlingsbara -sjukdomar- .
Sjukdomen drabbar inte enbart enskiljda individer, maktapparaten är inget undantag...
Observera att tråden du skriver i passerat bäst-före-datum för ganska länge sedan... ;)

För övrigt tror inte jag det var DDR's nick som kopplades till Herr Honecker, utan avataren ;)
 
Hm... du har en -god- poäng i att "bäst föredatum" är passerat.
Det är inte första gången som jag missat det här på Bygga Hus...
Det är Bygga Hus som presenterar trådarna i min dator som "aktuella" - alltså en "bugg" på hemsidan.

Bortsett från detta, så kvarstår faktum, att DDR har lika rätt idag som den dag DDR öppnade tråden - det enda som skiljer är att vi bytt fastighetsskatten mot Kommunal Fastighetsavgift, högre stämpelskatter, osv.
Så, mitt svar är också lika passande med nuvarande, som dåvarande, förutsättningar för att byta bostad och arbetsplats/ort.
 
DDR skrev:
...Vad jag däremot anser vara orättvist är det sätt som man tar ut denna avgift. Tänk själv hur mycket detta kommer att straffa dem som ev måste flytta för att komma ner till vån1 pga sjukdom...
BMW fahrer skrev:
...
Det mest väsentliga poängen gällande de ogenomtänkta -straff- beskattningarna är att den svenska befolkningen gjorts ekonomiskt livegen av staten. Den behöver flytta dit jobb finns har egentligen inte råd till detta efter som den "vinst" försäljningen av den fasta egendomen genererar är den insats som behövs för flytten, och det nya boendet...
Jag spinner vidare lite på dessa kloka ord ;)

Det kan sammanfattas i ett ord: FLYTTSKATT.

För länge länge sedan indexuppräknades ingångsvärdena när man skulle beräkna reavinst vid försäljning av bostaden.

Så icke nu. Och DDRs enkla exempel att flytta ner till första våningen visar klart och tydligt på problemet:
Du köper en lägenhet på 3 våningen för 1 mille och säljer den efter några år för 2 mille.
För du måste flytta ner till bottenvåningen. Köper den lägenheten för 2 mille.
Men du har plötsligt inte tillräckligt med pengar.
1.000.000 x 22% har försvunnit i "flyttskatt".
Så bara att flytta ner två våningar i samma hus kostar 220.000 kr. Rimligt?
Pengarna måste lånas av bank eller av staten.
 
Åtminstone inflationen under ägare perioden borde räknas bort innan vinstberäkningen annars skattar man ju för inflationen också.
 
Systemet tillåter att den skattskyldige skjuter skatten framför sig. Man kan alltså betrakta detta som (en sorts) kredit, för vilken man betalar (en sorts) ränta. Inget hindrar den skattskyldige att omgående betala skatten och sedan finansiera sitt nya boende med andra medel.

Så långt tycker jag inte systemet är det minsta konstigt. Så mycket egendomligare är emellertid beräkningen av själva reavinsten. Låt oss anta att en person i en småstad tidigare köpt en bostad för kontant 1,0 Mkr för att senare tvingas flytta för att kunna ta ett nytt jobb. Den nya bostadsorten är en likvärdig småstad, där personen skaffar sig en likvärdig bostad. MEN sedan den första bostaden anskaffats har fastighetspriserna kraftigt ökat. Det innebär att att den gamla bostaden säljs för 2,0 Mkr samtidigt som den nya likvärdiga bostaden kostar 2,0 Mkr att köpa. Summan blir att flytten - allt annat oförändrat - tvingar personen in i skuld!

Sådana situationer undanröjdes i tidigare system genom att reavinsten beräknades med hänsyn till inflation. Vid systemskiftet på 1990-talet infördes skattekrediten för att helt enkelt "köpa" allmänhetens acceptans. Att riksdagen senare beslutat sig för att avgiftsbelägga krediten har - mycket riktigt - minskat systemets popularitet.
 
billy_baver skrev:
...
Sådana situationer undanröjdes i tidigare system genom att reavinsten beräknades med hänsyn till inflation. Vid systemskiftet på 1990-talet infördes skattekrediten för att helt enkelt "köpa" allmänhetens acceptans. Att riksdagen senare beslutat sig för att avgiftsbelägga krediten har - mycket riktigt - minskat systemets popularitet.
Billy_baver, vi är nog alla här helt överens.

Men förmodligen sitter det en och annan V- och S-sympatisör ute i förorterna i hyreslägenheter som tycker att vi villaägare behandlas oförtjänt väl. Enligt principen att kan man beskatta så skall man beskatta.
Medan avlönat folk skurar trapphuset i hyreshusen, klipper gräset och planterar rabatter och brevbäraren springer benen av sig i alla trappor och fastighetsskötaren kommer och byter vitvaror så fort man påpekar något fel så klagar man över de höga hyrorna.

Ett av de tyngsta argumenten för fastighetsskatt har ju alltid varit att huset kan man inte ta med sig när man flyr till Spanien eller Thailand. Så där är det optimalt att lägga tunga pålagor.
Hehehe. Slingra er från det, skattesmitare :sly:
 
Redigerat:
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Edit: somnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.