Vi har en stor etagevåning i Malmö. Denna säljer vi för att köpa en nybyggd
stenvilla - ascool. Vi kränger lägenheten i stan för nästan 4 mille, tjänar drygt
3,1 millar och drar med oss vinsten till vårt nybyggda hus. Detta ger, efter fem år,
en merkostnad på drygt 22.000 om året till staten i "straffavgifter". Till dess att
"fastighetsavgiften" kommer till blir beloppet drygt 15.000 om året - som straff.

Åh, jag älskar staten!

P.s På bilden vår skeppskatt Svante som håller koll på fördäck!
 
Å andra sidan har detta system sett till att du kunnat tjäna 3,1 millar på att bo. Det kunde aldrig Erich Honeckers undersåtar göra...
 
Ja, det är lite svårt att tycka synd om dig. Gratulerar till bra affärer.:)
 
Swetrot skrev:
Å andra sidan har detta system sett till att du kunnat tjäna 3,1 millar på att bo. Det kunde aldrig Erich Honeckers undersåtar göra...
Nu var det i och för sig staten han klagade på, inte hela samhällssystemet. Det är nog inte staten som sett till att han tjänat pengar på att äga en fastighet. I de flesta marknadsekonomiska stater, oavsett vad staten har för syn på beskattning, har man kunnat tjäna pengar på fastigheter.

Detta exempel visar dock på ett bra sätt det rimliga i att flytta beskattning till de som säljer med vinst. Det lär ju trots att svida mycket mindre för DDR att betala 22 000 kr per år, efter den vinst han gjort, än det är för en som bara bor i sitt hus och inte gjort någon vinst.
 
Jag håller med dig ordain, och skickar samtidigt med en förhoppning om att vi de kommande decennierna inte skall behöva uppleva många olika skattesystem för fastighetsägande. Långsiktighet och stabilitet är ibland värt mer än det "mest optimala".
 
Hej igen!

Jag tror att ni missade min poäng en aning. För det första behöver ingen tycka synd om oss för att vi ska betala denna straffavgift, det gör vi inte själva. Jag konstaterade bara att jag älskar staten. Vad jag däremot anser vara orättvist är det sätt som man tar ut denna avgift. Tänk själv hur mycket detta kommer att straffa dem som ev måste flytta för att komma ner till vån1 pga sjukdom. Villaägarförbundet har gett många bra exempel på hur man istället kunde utformat det nya systemet men man har inte fått något gehör. Sedan tycker jag att det är lite småfånigt att blanda ihop mitt nick med Erick Honecker, känns inte riktigt som om det hör till inlägget. För er som undrar så är det en förkortning av för- resp. efternamn.
 
Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt, jag missförstod din signatur. Vad gäller systemet som sådant så har varje system sina fördelar och brister.
 
Det är väl för fasen bara betala av skatten med en gång så slipper du problemet. Har aldrig förstått de som klagar att man måste betala skatt när man gjort en vinst. Fast ditt inlägg kanske mer handlade om eran fräna vinst...
 
Bäste bumpaberra!

Tack för ditt trevliga inlägg om detta med straffavgiften...

Nu är det så att det inte är en skatt och att betala skatt har jag inga problem med. Mitt inlägg handlar om hur denna avgift är upplagd. Att du kallar den skatt visar bara att du inte är påläst i frågan. Du är inte heller medveten om hur denna straffavgift slår på omflyttningarna inom bostadssektorn; nytt som gammalt. Sedan detta med sina slutord... dumt och inget som alls leder processen framåt. Jag väljer att se de principiella problemen med upplägget men detta var inget som du var intresserad av.
 
Säljer du en bostad och gör en vinst är den beskattningsbar. Denna skatt kan du välja att betala direkt så slipper du avgiften.
 
Mikael_L
Som jag ser det är största problemet att den nu plötsligt införs, och alla som redan sitter med sina dyra hus, uppskjutna vinstbeskattning och taskiga ekonomi plötsligt får detta i knät, vilket knappast fanns med i den ursprungliga kalkylen. Bad luck, guys...
Däremot är det väl inget speciellt problem för alla som börjar sina bostadsbytesafferer nu, en vinst är en vinst och det är väl bara att kalkylera över om man vill ta skatten direkt eller räntan istället...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Som jag ser det är största problemet att den nu plötsligt införs, och alla som redan sitter med sina dyra hus, uppskjutna vinstbeskattning och taskiga ekonomi plötsligt får detta i knät, vilket knappast fanns med i den ursprungliga kalkylen.
Nej, men å andra sidan så fanns fastighetsskatten med i den ursprungliga kalkylen (nåja, efter 5 år om det är nybygge), och jag har hittills inte sett någon som hävdat att de fortfarande borde betala fastighetsskatt då de köpte innan regeringsskiftet ;-)
 
Mikael_L
Det är ju sant förståss. Det jämnar ut det hela, för de flesta (alla?)...
 
Mikael_L skrev:
Som jag ser det är största problemet att den nu plötsligt införs, och alla som redan sitter med sina dyra hus, uppskjutna vinstbeskattning och taskiga ekonomi plötsligt får detta i knät, vilket knappast fanns med i den ursprungliga kalkylen. Bad luck, guys...
Däremot är det väl inget speciellt problem för alla som börjar sina bostadsbytesafferer nu, en vinst är en vinst och det är väl bara att kalkylera över om man vill ta skatten direkt eller räntan istället...
Håller med om att de plötsliga förändringarna inte är alls bra. I det gamla systemet fanns det liknande effekter då taxeringsvärdet sköt i höjden. Fördelen då var att det inte slog igenom lika snabbt som nu. Fördelen med det nya systemet är att det i framtiden kommer att vara mer förutsägbart, ialla fall till nästa val...
 
DDR... du möts tydligen genomgående av den DSA (den svenska avundsjukan)...

Det mest väsentliga poängen gällande de ogenomtänkta -straff- beskattningarna är att den svenska befolkningen gjorts ekonomiskt livegen av staten. Den behöver flytta dit jobb finns har egentligen inte råd till detta efter som den "vinst" försäljningen av den fasta egendomen genererar är den insats som behövs för flytten, och det nya boendet...

Avundsjuka och svartsjuka är svåra, obotliga och ej behandlingsbara -sjukdomar- .
Sjukdomen drabbar inte enbart enskiljda individer, maktapparaten är inget undantag...
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.