Frustrator Frustrator skrev:
I mina knappt 3*3m så har jag en wadkin ags10.
Hur var det har du rikt/planhyvel?
Ok finns bild på det fantastiska utrymmet?
Jag har en liten ejca...
 
FreQa FreQa skrev:
Ok finns bild på det fantastiska utrymmet?
Jag har en liten ejca...
På mitt utrymme?
Bilder finns men inget utrymme :D
 
  • Haha
FreQa
  • Laddar…
Något så här är min tanke att det ska se ut med Rigdidsågen
3D-modell av en verkstad med Rigdidsåg, arbetsbänkar och verktyg, vy från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
@FreQa
Du ger kapstationen (orimligt?) mycket utrymme i verkstaden, kapning av virke är ju ett moment som görs i mindre omfattning än ex vis hyvling normalt sett. Du offrar en hel långvägg där du skulle kunna ha hyvel, bordsfräs mfl maskiner lätt åtkomliga.
Om det handlar om privatsnickrande kan man grovkapa med fogsvans eller handcirkel och färdigkapa på bordsågen istället då det ju inte handlar om några större mängder.

Mina tio cents bara.
//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
@FreQa
Du ger kapstationen (orimligt?) mycket utrymme i verkstaden, kapning av virke är ju ett moment som görs i mindre omfattning än ex vis hyvling normalt sett. Du offrar en hel långvägg där du skulle kunna ha hyvel, bordsfräs mfl maskiner lätt åtkomliga.
Om det handlar om privatsnickrande kan man grovkapa med fogsvans eller handcirkel och färdigkapa på bordsågen istället då det ju inte handlar om några större mängder.

Mina tio cents bara.
//Ronnie
Svårt att se helt på bilden men får intrycket av att det är något slags hyllsystem bakom kap-gersågen? Men jag håller med Pysslarn, onödigt att lägga utrymme på kapgeren.
 
P Pysslarn skrev:
@FreQa
Du ger kapstationen (orimligt?) mycket utrymme i verkstaden, kapning av virke är ju ett moment som görs i mindre omfattning än ex vis hyvling normalt sett. Du offrar en hel långvägg där du skulle kunna ha hyvel, bordsfräs mfl maskiner lätt åtkomliga.
Om det handlar om privatsnickrande kan man grovkapa med fogsvans eller handcirkel och färdigkapa på bordsågen istället då det ju inte handlar om några större mängder.

Mina tio cents bara.
//Ronnie
Tackar för input. Sett hur du funderat och kämpat med ditt Snickeri.
Min tanke med väggen där kapstationen blir vill jag ändå ha fasta, täta skåp så det vara "bara" att klämma in den.
Hyveln, bandsåg och pelarborr är lätta att rulla fram. Fräsbordet är infällt i bordssågen. Bra cirkelsåg har jag.
Kanske satsa på mer vägghängda skåp med plats under?
Men återigen, vilken bordssåg? Alla förslag lutar åt en gedigen såg med bord av gjutjärn. Bara att ta tag i att lära sig skruva med dom...
 
  • Gilla
Älvsjö Jultomte och 1 till
  • Laddar…
Jag har 3.3 x 2.9 meter i "stora rummet" sen har jag ett extra rum som är runt 2.5x1.8m som är mitt såg/borr/slip rum där jag kan stänga en dörr för att inte damma runt i hela snickarboa. Är under uppbyggnad så allt är inte klart. Kommer ha väggfasta hyllor och skivor för verktyg på väggarna. Men max 40 cm djup. Snarare runt 30 cm. Sågen skall vara på en egen vagn som skall fästas på sidan med excenterlås (så att allt är stabilt) när jag inte behöver såga så skall vagnen rullas in mot väggen (under en väggfast hylla). Har byggt ett tillfälligt sågbord för DeWalten (DWE 7492) som får duga tills jag vet alla måtten på den kommande arbetsbänken (har en köksrenovering som pågår så det får ta den lilla tid jag har)

Flip-top (Rotationsbord?) bord är ju med en smart sak. Men grejerna får ju inte vara för tunga. Sen kollar jag marknaden för en pelarborr med. Men där vet jag inte riktigt.. (det är nog en annan tråd :)
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Jag har 3.3 x 2.9 meter i "stora rummet" sen har jag ett extra rum som är runt 2.5x1.8m som är mitt såg/borr/slip rum där jag kan stänga en dörr för att inte damma runt i hela snickarboa. Är under uppbyggnad så allt är inte klart. Kommer ha väggfasta hyllor och skivor för verktyg på väggarna. Men max 40 cm djup. Snarare runt 30 cm. Sågen skall vara på en egen vagn som skall fästas på sidan med excenterlås (så att allt är stabilt) när jag inte behöver såga så skall vagnen rullas in mot väggen (under en väggfast hylla). Har byggt ett tillfälligt sågbord för DeWalten (DWE 7492) som får duga tills jag vet alla måtten på den kommande arbetsbänken (har en köksrenovering som pågår så det får ta den lilla tid jag har)

Flip-top (Rotationsbord?) bord är ju med en smart sak. Men grejerna får ju inte vara för tunga. Sen kollar jag marknaden för en pelarborr med. Men där vet jag inte riktigt.. (det är nog en annan tråd :)
Låter som vi är i samma sits. Får hålla tummarna att du får iordning verkstaden som du önskar!
Är du nöjd med DeWalten?
 
Har köpt den (ac216). Mycket nöjd för mina behov.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Kul, visste inte hur bra den var men den ser sjyst ut. Kul att Swedendro är så mycket billigare än Axminster.
 
Den är enkel och en kompromiss både i storlek på klingan och kraft på motorn men för storleken tror jag den är bland de bättre.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Kul, visste inte hur bra den var men den ser sjyst ut. Kul att Swedendro är så mycket billigare än Axminster.
600 kr är inte så mycket billigare. Swedendro är utan moms...
 
Var säker på att jag hade ändrat det men tydligen inte:/. Jaja men600:- är bättre än inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.