T tobbbenn skrev:
Är i tankarna att köpa detta larmet. Har kollat på [länk] som säljer lite olika startpaket. Är det svårt att installera själv eller ska man välja förprogrammerat? Hur ansluter man sim korten till en larmcentral? Var finns bästa priserna på detta larmet, är det kanske ebay/utomlands? Vill ju gärna ha på svenska :)

Tack på förhand
Ett mycket bra system i klassen.
Räckvidden på de trådlösa delarna väl inte den bästa, men en vanlig villa o kanske något närliggande garage/förråd brukar aldrig vara några problem.

Relativt enkelt att få igång även med risco cloud/app. Blir det några problem är vi många här på forumet som gärna hjälper till.

Rekommenderar att du väljer en med både ip-modul och gsm. De flesta larmcentraler tar emot, men inte alla kan hantera bilder om man vill skicka det. O andra sidan ser man bilderna själv i app'en oavsett om larmcentralen kan ta emot dom eller ej.
 
Tack för svar Erik.

Vilken av "paketen" rekommenderar du?
Villan är på 168kvm, 2 entredörrar och två altandörrar. Ett stort vardasrum/kök samt hall och tvätt/kontor på nedervåningen.
 
A
T tobbbenn skrev:
Är i tankarna att köpa detta larmet. Har kollat på [länk] som säljer lite olika startpaket. Är det svårt att installera själv eller ska man välja förprogrammerat? Hur ansluter man sim korten till en larmcentral? Var finns bästa priserna på detta larmet, är det kanske ebay/utomlands? Vill ju gärna ha på svenska :)

Tack på förhand
Kolla 1881uttag eller vad dem heter har ganska billigt och säljer på faktura. Jag har med GSM var inte speciellt svårt om man e lite teknisk, dock inte mot larmcentral utan grannar och alla i huset :)
Kan tipsa om utomhussirenen, den e på 110db och strobbar riktigt bra.
Det skrämmer dem flesta samt att många ser att det tillhör ett larm (man har den på fasaden gärna framför mot gatan typ)

Man kan inte kombinera funktionen att den ringer till din telefon vid larm samtidigt som du har app funktionen. Jag har valt appfunktion då det är så smidigt med att larma av och på, ta kort osv. Har du inte appfunktionen så kommunicerar du genom sms. Sen bygger man på och anpassar till huset så gott det går. Finns massor av roliga tillbehör dock inte det billigaste laget.

Vill tillägga att supporten funkar ok, teletec kan ställa upp ibland (tror inte uttag1881 har detta) men jag har ringt till risco i uk och det har fungerat bra
 
A
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Ett mycket bra system i klassen.
Räckvidden på de trådlösa delarna väl inte den bästa, men en vanlig villa o kanske något närliggande garage/förråd brukar aldrig vara några problem.

Relativt enkelt att få igång även med risco cloud/app. Blir det några problem är vi många här på forumet som gärna hjälper till.

Rekommenderar att du väljer en med både ip-modul och gsm. De flesta larmcentraler tar emot, men inte alla kan hantera bilder om man vill skicka det. O andra sidan ser man bilderna själv i app'en oavsett om larmcentralen kan ta emot dom eller ej.
En fråga, hur tänkte du med GSM modul +ip? Att man ska ha båda alltså?
 
flippan83 skrev:
Man kan inte kombinera funktionen att den ringer till din telefon vid larm samtidigt som du har app funktionen. Jag har valt appfunktion då det är så smidigt med att larma av och på, ta kort osv. Har du inte appfunktionen så kommunicerar du genom sms. Sen bygger man på och anpassar till huset så gott det går. Finns massor av roliga tillbehör dock inte det billigaste laget.

Vilken fw kör du med då? För det har fungerat ganska länge nu
 
flippan83 skrev:
En fråga, hur tänkte du med GSM modul +ip? Att man ska ha båda alltså?
Dubbla kommunikationsvägar är mer eller mindre standard nu mer. Går den ena ner tar den andra över.
 
A
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Vilken fw kör du med då? För det har fungerat ganska länge nu
Länge som hur länge?! Installerade detta innan sommaren, gick inte att koppla till cloud och ha gsm funktionen samtidigt...
 
A
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Dubbla kommunikationsvägar är mer eller mindre standard nu mer. Går den ena ner tar den andra över.
Okej. Så branschstandard? För i paket köper man antingen ip eller gms modul. Sen får man väl komplettera isf för uppbackningen
 
flippan83 skrev:
Länge som hur länge?! Installerade detta innan sommaren, gick inte att koppla till cloud och ha gsm funktionen samtidigt...
Krävs både ip+gsm för det.
Man ställer in (via cs) att den kör cloud primärt via ip o sekundärt via gsm. Då kan man sen köra FM (samtal+sms) och cloud samtidigt.
 
  • Gilla
Mick3 och 1 till
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Krävs både ip+gsm för det.
Man ställer in (via cs) att den kör cloud primärt via ip o sekundärt via gsm. Då kan man sen köra FM (samtal+sms) och cloud samtidigt.

Hade jag inte heller nån aning om.
Trodde det var antingen eller gällande IP & GPRS.
 
har ju faktiskt en GPRS modul liggandes hemma i tron om att detta skulle funka för en tid sedan.

Kanske ska prova detta.
Går väl med ett vanligt simkort ?
så mkt larm får man ju hoppas att man inte har
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
JAg har problem att få epost direkt från larmet med GSM-modulen. Lärde mig häromdagen att man inte kan använda GPRS-kanalen på två håll samtidigt, dvs man kan inte skicka epost via GPRS om man samtidigt är ansluten till Riscocloud via GPRS. Så nu har jag (tillfälligt) kopplat ur Cloud. Men jag lyckas ändå inte skicka epost till FM.

Jag har ställt in kanalen för aktuell FM på "endast gprs". Inga andra FM ligger på analoga kanalen, vilket jag tänkte kanske kunde ockupera gprs-kanalen på något sätt. Försöker ansluta mot gmails smtp-server; både med port 587 och 465 eftersom jag är osäker på det där med SSL i Agility. Både med och utan mitt användarnamn+lösen på gmail. Men inga e-post.
Det finns surf kvar på kontantkortet (Halebop).

Sms till FM funkar. Epost från Riscocloud funkar (när jag har Cloud inkopplat).

Jag är snart beredd att ge upp och nöja mig med epost från/via Riscocloud trots att man då är beroende av att deras server är uppe. Någon som kan hjälpa mig???
 
V vildmärren skrev:
JAg har problem att få epost direkt från larmet med GSM-modulen. Lärde mig häromdagen att man inte kan använda GPRS-kanalen på två håll samtidigt, dvs man kan inte skicka epost via GPRS om man samtidigt är ansluten till Riscocloud via GPRS. Så nu har jag (tillfälligt) kopplat ur Cloud. Men jag lyckas ändå inte skicka epost till FM.

Jag har ställt in kanalen för aktuell FM på "endast gprs". Inga andra FM ligger på analoga kanalen, vilket jag tänkte kanske kunde ockupera gprs-kanalen på något sätt. Försöker ansluta mot gmails smtp-server; både med port 587 och 465 eftersom jag är osäker på det där med SSL i Agility. Både med och utan mitt användarnamn+lösen på gmail. Men inga e-post.
Det finns surf kvar på kontantkortet (Halebop).

Sms till FM funkar. Epost från Riscocloud funkar (när jag har Cloud inkopplat).

Jag är snart beredd att ge upp och nöja mig med epost från/via Riscocloud trots att man då är beroende av att deras server är uppe. Någon som kan hjälpa mig???
Har satt upp närmare 150 agility genom åren. Dock endast försökt med e-post några få gånger o har då aldrig lyckats med gmail.
Sedan känns kanske inte e-post som något vidare sätt att förmedla larm.
Vill man ha e-post så är det enklaste att få ut det genom risco cloud.

Som jag nämnt tidigare krävs både IP och GSM-modulen om man vill nyttja alla funktioner med FM, LC och cloud.
 
A
Ingen som har en ip modul över?
 
RilleRock
Hade problem med Gmail från Vanderbilt Eventys Nvr:er när ja körde med smtp port 465.
Funkade klockrent när ja bytte till 587.
Ett tips kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.