P
S Skyscraper skrev:
Hmmm

Man blir ju lite småsugen att köpa en sats och montera över uteplatsen. Jag tror ingen skulle märka eller bry sig så länge man inte anmäler detta till elbolaget. Det innebär ju så klart att man måste ha ett eget elsystem för panelerna och det de driver men det är ju enkelt löst med lite skarvsladd och ett par förgreningsdosor.

Inte för att jag tror att det är en bra affär men det vore kul att labba lite.
D Daniel 109 skrev:
Ja, men de kan inte mata ut på elnätet.
Det är precis det som står i inlägg #4 ...

Med rätt typ av inverter fungerar detta.
 
H
pacman42 pacman42 skrev:
Så ingen tvätt och disk på vintern då?
så många inlägg som du gjort på ämnet är det helt sjukt att du inte snappat upp detta ännu:

Bara för att man har solceller betyder inte det att man kopplas bort från ordinarie nätet :surprised:
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
så många inlägg som du gjort på ämnet är det helt sjukt att du inte snappat upp detta ännu:

Bara för att man har solceller betyder inte det att man kopplas bort från ordinarie nätet :surprised:
Det var en ironisk kommentar kopplad till inlägget jag svarade på.
 
A Alexn72 skrev:
Var hittar du den siffran?
Jag såg den häromdagen i en artikel, skall söka efter den...

Hittade den inte, men på Electricitymaps så stod solel för 9,76% av elkonsumtionen i SE4 igår kl 13. Då är dessutom egenkonsumtion ej inräknad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg den häromdagen i en artikel, skall söka efter den...

Hittade den inte, men på Electricitymaps så stod solel för 9,76% av elkonsumtionen i SE4 igår kl 13. Då är dessutom egenkonsumtion ej inräknad.
Nu tittade jag iförsig i hela Sverige på svk
Och då ligger posten "övrig el produktion" på 3,6% i skrivande stund. Dvs inte enbart solel.
Dessutom så just idag ligger se4 mycket högre i elpris än övriga landet så mer el behövs

Igår var elpriset max 48 öre i se1
Och max 170öre i se4
Kl 12 hade se1 34öre
Samtidigt som se4 hade 92
 
A Alexn72 skrev:
Nu tittade jag iförsig i hela Sverige på svk
Och då ligger posten "övrig el produktion" på 3,6% i skrivande stund. Dvs inte enbart solel.
Dessutom så just idag ligger se4 mycket högre i elpris än övriga landet så mer el behövs

Igår var elpriset max 48 öre i se1
Och max 170öre i se4
Kl 12 hade se1 34öre
Samtidigt som se4 hade 92
Med större elproduktion i SE4 på dagtid på sommaren så höjer du typiskt priserna i SE3 eftersom man kan sälja mer el som går från/genom SE3 på utlandskablarna via transport i SE4. Priserna i SE4 närmar sig de i SE3, men slutpriset blir någonstans emellan de som råder innan (i SE3 och SE4) den ökade produktionen i SE4.

SE4 är dessutom en liten region jämfört med SE3, vilket också driver priserna uppåt där man exporterar. Detta gör också att prisökningar i SE3 vid ökning av solel i SE4 blir mindre än sänkningarna i SE3.

Att öka elproduktionen i SE3 hjälper inte SE4 mycket alls (annat än när även SE3 drabbas av höga elpriser, vilket oftast sker på vintern). Detta indikerar att subventioner av solel i praktiken är dåligt investerade pengar för att hålla nere priserna i SE4. I så fall skulle subventionerna bara gälla SE4. Men producenter i SE4 är ju indirekt subventionerade redan genom högre spotpriser (det är ju hela poängen med att dela in i flera områden). Å andra sidan så är ekonomin för solel i SE3 redan tveksam och i SE1 & SE2 i princip obefintlig, detta med subventioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.